Skuteczna windykacja należności w aspekcie prawnym i negocjacyjnym. Zmiany przepisów od 2016.
Szkolenie uwzględnia zmiany przepisów obowiązujące od 2016 roku. Omówimy je w części dotyczącej prawnych aspektów windykacji.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby, które zajmują się windykacją należności, w szczególności:
- negocjowaniem spłaty należności z dłużnikami,
- telefoniczną windykacją należności,
- prowadzeniem windykacji w postępowaniach sądowych,
- współpracą z działami prawnymi lub kancelariami,
- współpracą z organami ścigania.
W trakcie I dnia zajęć nacisk zostanie położony na przedstawienie prawnych aspektów windykacji, natomiast w II części drugiego dnia szkolenia trener zapozna uczestników z zasadami prowadzenia rozmów i negocjacji z dłużnikami. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w ćwiczeniach i praktycznych symulacjach.
Na szkoleniu przedstawimy:
- najistotniejsze reguły, które decydują o powodzeniu lub porażce działań windykatora i procesu windykacji,
- elementy składające się na skuteczne prowadzenie rozmów z dłużnikiem,
- zasady oceny sytuacji i profilu dłużnika a także zasady właściwego postępowania w reakcji na działania dłużnika,
- pojęcia, definicje oraz konstrukcje prawne używane w windykacji,
- najistotniejsze procedury sądowe wykorzystywane w windykacji,
- praktyczne zagadnienia związane z egzekucją komorniczą,
- regulacje oraz praktyczne instytucje prawa karnego mające związek z windykacją należności,
- sposoby skutecznego zabezpieczenia należności,
- podatkowe aspekty windykacji.
- instytucje oraz możliwości działania stanowiące alternatywę dla windykacji należności albo wspomagające proces windykacji.
Program szkolenia:
Dzień I.
1. 5 zasad skutecznej windykacji, którymi powinien kierować się windykator.
2. Kto odpowiada za długi i w jakim zakresie? Od kogo możemy żądać zapłaty jeśli dłużnik jest niewypłacalny?
- Wspólnicy
- Spadkobiercy (z omówieniem zmian obowiązujących od 18 października 2015 r.)
- Małżonkowie
- Członkowie zarządu
3. Niezbędne i praktyczne zagadnienia z prawa cywilnego w codziennej pracy windykatora, które trzeba poznać:
- zobowiązania umowne,
- wykonanie umów i skutki ich niewykonania,
- odsetki ustawowe i maksymalne po 1.01.2016,
- ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych po 1.01.2016,
- kiedy następuje przedawnienie roszczeń, czy można jeszcze windykować, kiedy roszczenie jest przedawnione?
- jak prawidłowo sporządzić oświadczenie o uznaniu długu,
- potrącenie zobowiązań wzajemnych.
4. Jak skutecznie zabezpieczać należności, aby zminimalizowanie ryzyko windykacyjne w przedsiębiorstwie:
- zagadnienia wstępne - zabezpieczenia osobowe i rzeczowe,
- weksel in blanco i poręczenie wekslowe,
- poręczenie cywilne,
- zastaw i zastaw rejestrowy,
- hipoteka.
5. Jak skutecznie korzystać z niestandardowych sposobów odzyskiwania długów lub zabezpieczenia pozycji wierzyciela?
- sprzedaż wierzytelności i (cesja długu, zasady i ryzyko),
- skarga pauliańska,
- dobrowolne poddanie się egzekucji w akcie notarialnym,
- przekazywanie danych Biurom Informacji Gospodarczej na podstawie nowej ustawy.
6. Jak skutecznie wykorzystywać wybrane procedury cywilne wykorzystywane w windykacji należności:
- jak prawidłowo zorganizować czynności windykacyjne przed skierowaniem windykacji na drogę postępowania sądowego?
- dokumentacja,
- postępowanie nakazowe i upominawcze.
Dzień II.
1. Upadłość likwidacyjna i upadłość z możliwością zawarcia układu, zagrożenia i pułapki:
- skutki upadłości,
- upadłość a egzekucja i postępowania sądowe,
- zabezpieczenia rzeczowe a upadłość,
- zgłoszenie wierzytelności,
- najistotniejsze zmiany po 1 stycznia 2016 r.
2. Prawo karne a windykacja:
- jak prawidłowo zakwalifikować przestępstwo popełnione na szkodę wierzyciela?
- jak efektywnie skierować postępowania karne przeciwko dłużnikowi?
- w jaki sposób złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa?
- jak postępować, aby nie naruszyć prawa?
3. Jak zoptymalizować działania windykacyjne pod kątem prawa podatkowego:
- wierzytelności nieściągalne jako koszt podatkowy,
- problematyka kosztów uzyskania przychodu - nowy bat na dłużnika,
- nowe ujęcie ulgi na złe długi.
4. Elementy psychologii windykacji:
- jak rozgrywać reakcje obronne dłużników?
- skąd się biorą wymówki dłużników? Jak je weryfikować?
- skąd płynie siła negocjacyjna?
- co da nam efektywne komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych?
5. Negocjacje:
- jakie można stosować techniki negocjacji,
- jak wystrzegać się brudnych chwytów negocjacyjnych,
- jak planować rozmowy i ich poszczególne etapy,
- jak wykorzystać język i intonację,
- jak wykorzystać moc argumentów?
- jak znaleźć złoty środek między groźbą a ostrzeżeniem?
6. Warsztaty windykacyjne:
- rozmowa z trudnym dłużnikiem,
- niwelowanie wymówek dłużników,
- gry negocjacyjne.
7. Pytania, dyskusja, konsultacje.
Informacje na temat najbliższego terminu szkolenia mogą Państwo uzyskać kontaktując się z organizatorem. Istnieje również możliwość przygotowania szkolenia zamkniętego z tego tematu, dla grupy pracowników, w dogodnym dla Państwa terminie i miejscu.
Miejsce: Warszawa Centrum, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.
Miejsce: Wrocław, Centrum Konferencyjne.
TYP: Szkolenie dwudniowe.