Szczegółowe informacje
Program:
Program zajęć podzielony jest na trzy dwudniowe sesje:
SESJA 1: Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium, obejmujące cały zakres merytoryczny i specyfikę rachunkowości zarządczej i controllingu w firmach branży budowlanej i deweloperskiej.
Szczegółowy program sesji 1:
1. Wprowadzenie.
2. Specyfika realizacji projektów długoterminowych i jej wpływ na tworzenie informacji o przychodach, kosztach i wynikach:
• wielookresowe ujęcie i analiza przychodów, kosztów i wyników projektu,
• powiązanie i dostosowanie różnych narzędzi rachunkowości zarządczej do potrzeb i wymogów działalności budowlanej.
3. Potrzeby informacyjne zarządzania projektami a system informacyjny rachunkowości:
• wewnętrzni odbiorcy informacji,
• zakres informacji dla partnerów biznesowych (zamawiający, inwestor zastępczy, inżynier kontraktu zatrudniony przez zamawiającego) i ich wpływ na system informacyjny rachunkowości,
• sprawozdawczość finansowa.
4. Podział kontraktów budowlanych na mniejsze elementy dla celów zarządczych.
5. Specyfika kosztów w projektach długoterminowych:
• koszty bezpośrednie,
• koszty nieplanowane,
• koszty ogólne (zmienne i stałe),
• koszty sprzętowo – transportowe,
• koszty działalności pomocniczej,
• koszty sprzedaży,
• koszty finansowania zewnętrznego,
• koszty ogólne jednostki realizującej działalność projektową.
6. Wielozadaniowy rachunek kosztów zorientowany na zarządzanie kontraktami długoterminowymi:
• struktury kosztów (wg rodzaju, podmiotowa, przedmiotowa, procesowa, wg działań),
• rachunek cyklu życia projektu,
• wielostopniowy i wieloblokowy rachunek kosztów i wyników zorientowany na zarządzanie projektami, pozwalający na uzyskanie czytelnych i szybkich informacji o dowolnym obszarze zarządzania projektem,
• rachunek kosztów docelowych, stosowany przede wszystkim w pierwszej fazie cyklu życia projektu – fazie przygotowawczej,
• rachunek redukcji kosztów, stosowany głównie w fazie drugiej i trzeciej cyklu życia projektu, jako część koncepcji kaizen z dodatkowymi narzędziami do realizacji długookresowego celu redukcji kosztów (np. analiza porównawcza, przeprojektowywanie procesów pracy itd.),
• rachunek kosztów działań, wykorzystywany przede wszystkim na najniższych poziomach organizacji projektu podlegających zarządzaniu, skonstruowany w taki sposób, aby dawał informacje o kosztach poszczególnych procesów realizowanych w projekcie,
• rachunek kosztów pełnych standardowych, mający zastosowanie w obszarach, gdzie wykorzystanie innych narzędzi (np. rachunku kosztów ABC) jest nieopłacalne,
• rachunek kosztów zmiennych standardowych – jako pomoc w analizie i budżetowaniu kosztów projektu oraz źródło informacji dla potrzeb metody EVM.
7. Budżetowanie projektów długoterminowych:
• dwuwymiarowy przekrój budżetów przychodów i kosztów projektów długoterminowych,
• kosztorysy budowlane a budżet kosztów – podobieństwa, różnice, wykorzystanie informacji z Działów Technicznych dla potrzeb tworzenia informacji o kosztach projektów długoterminowych.
8. Analiza odchyleń przychodów i kosztów rzeczywistych od przychodów i kosztów planowanych.
9. System wewnętrznych cen transferowych jako narzędzie zarządzania centrami odpowiedzialności (centra zysku, centra kosztów, itd.):
• metody rozliczania kosztów świadczeń wewnętrznych,
• zasady ustalania wewnętrznych cen transferowych,
• wpływ na sprawozdawczość finansową zastosowania systemu wewnętrznych cen transferowych.
10. Specjalne narzędzie rachunkowości zarządczej dla potrzeb zarządzania projektami długoterminowymi – amerykańska metoda Earned Value Management (EVM):
• znaczenie metody EVM w zarządzaniu projektami,
• pomiar stopnia zaawansowania projektu według metody EVM,
• podstawowe etapy zastosowania metody EVM,
• wskaźniki ustalane w metodzie EVM,
• formy prezentacji wyników zgodnie z metodą EVM.
11. Pytania i odpowiedzi.
SESJA 2: Warsztaty komputerowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel cz. 1
W trakcie warsztatów wykonywane będą case study dotyczące:
• zasad wykorzystania najważniejszych funkcji arkusza kalkulacyjnego Excel użytecznych dla potrzeb rachunkowości zarządczej i controllingu w firmach branży budowlanej,
• zasad tworzenia struktur kosztowych (struktury kosztów według rodzaju, podmiotowa, przedmiotowa i procesowa) z uwzględnieniem wymogów budżetowania projektów długoterminowych.
SESJA 3: Warsztaty komputerowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel cz. 2
W trakcie warsztatów wykonywane będą case study dotyczące:
• budżetowania projektów długoterminowych w ujęciu wielookresowym i jendookresowym, z dalszym podziałem na strukturę podziału pracy w projekcie,
• analizy odchyleń kosztów rzeczywistych od kosztów planowanych (z uwzględnieniem zasad budżetowania elastycznego),
• zastosowania specjalnego narzędzia rachunkowości zarządczej dla potrzeb zarządzania projektami długoterminowymi – metody Earned Value Management (EVM) w arkuszu kalkulacyjnym Excel.
UWAGA:
Ilość miejsc w warsztatach ograniczona.
O udziale w zajęciach decyduje kolejność zgłoszeń!