Kurs Rachunkowość od podstaw adresowany jest do osób, które nie miały styczności z pracą w księgowości, a wiążą z tym zawodem swój rozwój zawodowy lub pracują w działach księgowości i chcą uzyskać niezbędną wiedzę, aby stać się samodzielnym księgowym. Uczestnikami szkolenia mogą być również osoby, które wiedzę zdobywały kilka lub kilkanaście lat temu i powinny ją uaktualnić oraz uzupełnić.
Tematyka kursu pozwala na poznanie zasad rachunkowości w takim zakresie, w jakim jest to potrzebne do prowadzenia ksiąg rachunkowych w małych oraz średnich jednostkach produkcyjnych i handlowych.
Program obejmuje wiele przykładów praktycznych z komentarzem teoretycznym na końcowych zajęciach uczestnicy sporządzają bilans oraz rachunek zysków i strat.
W trakcie trwania kursu, uczestnicy otrzymują wszystkie niezbędne materiały szkoleniowe: akty prawne, materiały autorskie, testy i zadania.
Na zakończenie przeprowadzony zostanie egzamin sprawdzający, a każdy z uczestników otrzyma Certyfikat ukończenia kursu.
Program
1. Rachunkowość jako główne źródło informacji o jednostce - pojęcie, zakres, zasady:
- pojęcie i zakres rachunkowości
- podstawowe zasady rachunkowości
- podstawowe akty prawne
2. Sprawozdania finansowe - ogólna charakterystyka:
- bilans
- rachunek zysków i strat
- pozostałe elementy sprawozdania finansowego
- sprawozdanie z działalności jednostki
3. Ewidencja operacji gospodarczych:
- konto księgowe - pojęcie, zasady funkcjonowania
- zasada podwójnego zapisu
- ewidencja syntetyczna i analityczna
- sporządzanie zestawienia obrotów i sald
4. Dokumentowanie zdarzeń gospodarczych:
- dokumentacja polityki rachunkowości
- wymagania dotyczące dokumentów księgowych
- zapisy w porządku chronologicznym i systematycznym
- terminowość dokumentowania zdarzeń gospodarczych
- cechy jakościowe dokumentacji
5. Wartości niematerialne i prawne - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
- zakres przedmiotowy i klasyfikacja wartości niematerialnych i prawnych
- wycena na moment nabycia
- zasady wyceny na dzień bilansowy, w tym amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych - amortyzacja bilansowa a podatkowa
- ewidencja zdarzeń gospodarczych
6. Rzeczowe aktywa trwałe - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
- zakres przedmiotowy i klasyfikacja rzeczowych aktywów trwałych
- wycena na moment nabycia
- zwiększenia wartości - remont a ulepszenie środków trwałych
- zasady wyceny na dzień bilansowy, w tym metody amortyzacji środków trwałych - amortyzacja bilansowa a podatkowa
- środki trwałe w budowie i ich ujęcie w księgach rachunkowych
- ewidencja zdarzeń gospodarczych
7. Inwestycje długoterminowe - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
- zakres przedmiotowy i klasyfikacja
- wycena na moment nabycia/budowy
- wycena na dzień bilansowy
- ewidencja zdarzeń gospodarczych
8. Aktywa pieniężne - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
- środki pieniężne w kasie - ewidencja i wycena
- środki pieniężne na rachunkach bankowych - ewidencja i wycena
- inne aktywa pieniężne - ewidencja i wycena
9. Zapasy- charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
- charakterystyka i klasyfikacja zapasów
- metody wyceny zapasów
- ewidencja zakupu materiałów i towarów
- ewidencja rozchodów materiałów i towarów
- ewidencja reklamacji zgłaszanych dostawcom
10. Rozrachunki handlowe - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena na moment pierwszego ujęcia oraz na dzień bilansowy:
- należności i zobowiązania z tytułu dostaw, zaliczki na dostawy - charakterystyka i zasady klasyfikacji
- wycena na moment pierwszego ujęcia
- różnice kursowe na moment zapłaty rozrachunków oraz na dzień bilansowy
- wycena na dzień bilansowy - dokonywanie odpisów aktualizujących
11. Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń oraz innych świadczeń na rzecz pracowników:
- charakterystyka i klasyfikacja rozrachunków z pracownikami
- ewidencja rozrachunków z tytułu wynagrodzeń osobowych i bezosobowych
- rozrachunki z ZUS z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
- pozostałe rozrachunki z pracownikami
12. Rozliczenia międzyokresowe oraz rezerwy - charakterystyka, zasady ewidencji, wycena:
- czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów
- bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów
- rozliczenia międzyokresowe przychodów
- rezerwy
13. Koszty podstawowej działalności operacyjnej - charakterystyka, wycena i ewidencja:
- pojęcie i klasyfikacja kosztów
- układ rodzajowy kosztów
- układu kalkulacyjny kosztów
- kalkulacja kosztów produkcji
- wycena i ewidencja produktów
14. Przychody podstawowej działalności operacyjnej:
- charakterystyka i klasyfikacja przychodów
- wycena przychodów ze sprzedaży - rabaty, bonusy
- współmierność kosztów i przychodów - koszt własny sprzedaży oraz zmiana stanu produktów
- ewidencja sprzedaży
15. Przychody i koszty pozostałej działalności operacyjnej oraz działalności finansowej - charakterystyka, klasyfikacja, wycena i ewidencja
- przychody i koszty pozostałej działalności operacyjnej
- przychody i koszty finansowe
16. Pozostałe kwestie związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego:
- zyski i straty nadzwyczajne
- wyliczanie podatku bieżącego i odroczonego
- inwentaryzacja - metody i terminy przeprowadzania oraz zasady rozliczania różnic
17.Sprawozdawczość finansowa:
- terminy sporządzania sprawozdań
- terminy zatwierdzania sprawozdań finansowych
- badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych
18. Przykłady całościowe od bilansu do bilansu:
- sporządzenie sprawozdania finansowego na podstawie zestawień obrotów i sald
- sporządzanie informacji dodatkowej
ABC ROZLICZEŃ PODATKOWYCH
1. VAT - Podatek od towarów i usług:
- zakres przedmiotowy
- zakres podmiotowy
- VAT należny - podstawa opodatkowania
- miejsce świadczenia
- podatek naliczony i warunki jego odliczania
- podatek należny
- moment powstania obowiązku podatkowego
- deklaracja VAT-7
2. Podatek dochodowy od osób prawnych:
- zakres podmiotowy
- zakres przedmiotowy -przychody opodatkowane oraz zwolnione z opodatkowania
- koszty uzyskania przychodu a wydatki nie zaliczane do kosztów uzyskania przychodu
- dochód oraz podstawa opodatkowania
3. ZUS i Podatek dochodowy od osób fizycznych:
- zakres przedmiotowy
- zakres podmiotowy
- przychody podlegające opodatkowaniu a przychody zwolnione przychody zwolnione z podatku dochodowego
- koszty uzyskania przychodu
- dochód oraz podstawa opodatkowania
- obowiązki pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych
- rozrachunki z ZUS z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
MODUŁ KOMPUTEROWY
14 praktycznych godzin na programie Symfonia
Kurs liczy 134 h lekcyjnych.