Szczegółowe informacje
Czas trwania: dwa semestry
Opis Studiów:
Studia przeznaczone są dla osób zainteresowanych podnoszeniem kompetencji komunikacyjnych, posiadających dyplom ukończenia szkoły wyższej.
Słuchaczami studiów mogą zostać absolwenci dowolnych studiów magisterskich oraz licencjackich, których praca wymaga znajomości i wykorzystywania profesjonalnych technik komunikacyjnych.
Nauka trwa 2 semestry. Program kursu obejmuje 270 godzin zajęć dydaktycznych.
Zajęcia prowadzone są w soboty i niedziele.
Warunkiem ukończenia studiów jest:
1. złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminów przewidzianych planem studiów.
2. zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu końcowego.
Zajęcia odbywają się w Instytucie Psychologii UMCS w Lublinie, Pl. Litewski 5.
Charakterystyka przedmiotów:
PRZEDMIOTY OGÓLNE
Wstęp do nauki o komunikacji - modele komunikacji, kody i aspekty komunikacji, wieloznaczność komunikatów, warunki skutecznej komunikacji, rodzaje i funkcje komunikatów, cechy dobrego nadawcy i odbiorcy kulturowe uwarunkowania komunikacji.
Komunikacja językowa - komunikowanie jedno- i dwukierunkowe, rola sprzężenia zwrotnego w komunikowaniu się, bariery w skutecznej komunikacji.
Komunikacja niejęzykowa - rodzaje i funkcje komunikatów niejęzykowych, interpretacja komunikatów niejęzykowych, kulturowe uwarunkowania komunikacji niejęzykowej.
Logika - podstawowe zasady logicznego myślenia, dedukcji i argumentacji.
Retoryka - podstawy retoryki, tradycyjne teorie budowania argumentacji, praktyczne zastosowania teorii retorycznych.
Kultura żywego słowa - emisja głosu, podstawy i elementy fonetyki, ćwiczenia oddychania i dykcji.
Trening asertywności - usprawnianie umiejętności wyrażania siebie bez uległości, agresji i manipulacji, egzekwowanie swoich praw przy zachowaniu szacunku dla innych.
Psychologia społeczna – mechanizmy wpływu społecznego, poznawcze i emocjonalne uwarunkowanie zachowania, psychologia zachowań w grupie.
Nowoczesne techniki komunikacyjne - internet, wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w komunikacji.
Public relations - budowanie wizerunku firmy, promocja reputacji, tworzenie kultury organizacyjnej, angażowanie i partycypacja pracowników a efektywność i rozwój organizacji.
Negocjacje – strategie i techniki negocjacyjne, mediacje, budowanie klimatu sprzyjającego dochodzeniu do kompromisu.
Techniki perswazji- sposoby wywieranie wpływu, charakter komunikatów perswazyjnych, manipulacja.
Seminarium dyplomowe - opanowanie umiejętności prowadzenia badań terenowych w oparciu o obserwację, wywiad i odpowiednio przygotowane ankiety.
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne - wystąpienia publiczne, zasady profesjonalnych wystąpień publicznych, tworzenie własnego wizerunku.
Trening twórczego myślenia – aktywizowanie uczniów do twórczych form rozwiązywania problemów, rozwijanie potencjału twórczego ucznia.
Budowanie komunikacji w zespole - warunki komunikacji grupowej, zasady funkcjonowania zespołu, formalne i nieformalne sieci komunikacyjne.
Komunikacja wizualna – reklama jako komunikat wizualno-językowy, artystyczne i techniczne aspekty komunikatów wzrokowych.
Techniki argumentacyjne i debaty- strategie budowania technik argumentacyjnych, zasady przygotowania i prowadzenia debat.
Elementy prawa – interpretacja rozporządzeń i przepisów prawnych istotnych dla aktywności zawodowej słuchaczy.
Internet w komunikacji - wykorzystanie sieciowych technologii do przekazywania i wymiany informacji.
PRZEDMIOTY SPECJALISTYCZNE:
Budowanie nowoczesnych systemów oceniania – zasady tworzenia opinii opisowych i jakościowej oceny ucznia.
Komunikacja w polityce - komunikacyjne mechanizmy wpływu politycznego, wpływ a manipulacja, organizacja kampanii wyborczych.