Przekazywanie złych (trudnych, niepomyślnych) wiadomości
W zawód lekarza wpisane jest przekazywanie pacjentowi informacji, których nie chciałby on usłyszeć. Sytuacja jest wówczas trudna dla obydwu stron – i dla tego, który jest posłańcem złych wiadomości, i dla tego, który je odbiera.
Lepsza najgorsza prawda czy półprawda, albo wręcz jej unikanie? Przekazać ją pacjentowi czy komuś z rodziny? Nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Konsekwencje wyboru każdej z wymienionych możliwości są zarówno pozytywne, jak i negatywne. Warto je wybierać świadomie, w zależności od stanu psychicznego, emocjonalnego pacjenta, od jego motywacji do leczenia, od relacji z rodziną, od specyfiki choroby.
Szkolenie to ma na celu:
-
Wypracowanie możliwych sposobów przygotowania pacjenta do odebrania złych wiadomości,
-
Określenie, jak przygotować się może do tego lekarz,
-
Pokazanie różnych możliwości przekazania pacjentowi informacji, tak aby był w stanie je przyjąć i tak, żeby były one dla niego motywacją do podjęcia leczenia, a nie tak, żeby uruchamiały mechanizmy obronne, np.: unikanie, czy zaprzeczanie,
-
Omówienie działania mechanizmów obronnych osobowości – kiedy i dlaczego się pojawiają u pacjentów,
-
Ćwiczenie metod radzenia sobie z zachowaniami pacjentów pojawiającymi się w przypadku przekazania niesprzyjających wiadomości (np. płacz, lęk, oskarżanie, agresja),
-
Określenie co, jak i komu przekazywać? Jakich informacji w różnych sytuacjach unikać, a jakie podawać?
Podczas szkolenia zostaną poruszone następujące kwestie:
-
Rozmowa w sytuacjach pojawienia się silnych emocji (kiedy stosować argumenty logiczne, w jaki sposób opanowywać emocje własne i jak wpływać na uczucia pacjenta w trakcie rozmowy)
-
Opanowywanie własnego stresu – przed rozmową i po trudnej rozmowie z pacjentem,
-
Czy mówić, a jeżeli tak to jak mówić o własnych emocjach w rozmowie z pacjentem.