Tytuł kursu: Programowanie w języku Java Kod kursu: J-PD Adresaci szkolenia
Adresatami szkolenia są programiści lub przedstawiciele innych zawodów pragnących posiąść umiejętności programowania w języku Java. Mile widziana jest podstawowa znajomość programowania w dowolnym języku.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest nabycie umiejętności programowania w języku Java.
W trakcie kursu uczestnicy zapoznają się również z zasobami Java Community, a także narzędziami wspierającymi rozwój oprogramowania, takimi jak ANT, Eclipse i CVS.
Czas i forma szkolenia
- 28 godzin (4 dni x 7 godzin) w tym wykłady i warsztaty praktyczne
Program szkolenia
- Java – wstęp
- podstawy języka
- kompilacja i uruchamianie
- dokumentacja
- zasoby internetowe
- Narzędzia
- Eclipse
- Ant
- CVS
- Podstawy składni języka Java z uwzględnieniem nowości w Java 6.0
- podstawowe pojęcia oraz słowa kluczowe
- typy danych: proste, obiektowe, tablice
- deklaracje klas, interfejsów, metod, zmiennych oraz modyfikatory dostępu
- operatory i przekazywanie zmiennych jako argumentów metod
- instrukcje sterujące wykonaniem programu
- Programowanie obiektowe
- idea programowania obiektowego
- klasy, klasy abstrakcyjne i interfejsy
- dziedziczenie i polimorfizm
- dziedziczenie a modyfikatory dostępu
- agregacja i kompozycja – rozważania projektowe
- Zaawansowane elementy języka Java
- klasy wewnętrzne, klasy anonimowe, finalne, statyczne
- wyjątki i błędy – hierarchia, wyjątki a polimorfizm
- adnotacje
- asercje
- garbage collector
- Java I/O
- hierarchia
- klasa File
- strumienie
- strumienie znakowe
- RandomAccessFile
- standardowe wejście/wyjście
- kompresja
- serializacja (interfejs Serializable)
- atomizacja (StreamTokenizer, StringTokenizer)
- Kolekcje
- hierarchia kolekcji
- interfejsy Collection, Set, List, Map
- pojęcie kolekcji uporządkowanej i posortowanej
- klasy kolekcji z uwzględnieniem powyższych pojęć
- metody equals i hashCode
- interfejsy Clonable/Comparable
- głęboka kopia kolekcji
- kolekcje a dostęp współbieżny
- Programowanie z użyciem wątków
- pojęcie wątku
- stworzenie wątku w Javie (Thread i Runnable)
- cykl życia wątku (stany)
- priorytety i zasada działania schedulera
- grupy wątków
- synchronizacja, zagrożenia synchronizacji
- Programowanie sieciowe z użyciem gniazd
- podstawy TCP, UDP
- klasy: DatagramPacket, DatagramSocket, InetAddress, ServerSocket, Socket
- wyjątki
- Przesyłanie obiektów
- RTTI i introspekcja
- RTTI
- Introspection API
- Java Beans