Moduł I: Komunikacja – podstawowe narzędzie trenera.
- Aktywne słuchanie
- Parafrazowanie
- Udzielanie informacji zwrotnej
- Zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi
- Pozytywne przeformułowanie
- Komunikaty wspierające czyli język ciała
- Język perswazji jako element oddziaływania na słuchaczy
- Głos jako element budujący atmosferę na szkoleniu
Moduł 2: Profesjonalne wystąpienia publiczne.
- Jak efektywnie kreować swój wizerunek podczas wystąpień.
- Techniki radzenia sobie z stresem oraz sposoby przełamywania barier.
- Trema jako narzędzie wspierające a nie destrukcyjne.
- Eustres i dystres w czasie szkoleń.
Moduł III: Projektowanie i prowadzenie treningu.
- Zdobycie wiedzy o naturze i składnikach procesu grupowego.
- Pogłębienie rozumienia szkolenia jako interakcji treści merytorycznych i procesu grupowego.
- Nabycie umiejętności adekwatnego stosowania różnorodnych form pracy z grupą.
- Kształtowanie postaw troski o uczestników w kontekście realizacji celów szkolenia.
- Elementarz trenerski – trening, uczenie, nauczanie.
- Dobry początek – wprowadzenie, autoprezentacja, lodołamacze.
- Informacja zwrotna podczas szkolenia i po szkoleniu.
- Efektywne narzędzia w procesie pracy z grupą – wykład, dyskusja, casy, ćwiczenia.
- Proces grupowy w trakcie szkolenia – fazy rozwoju grupy.
- Techniki radzenia sobie z oporem w grupie.
- Przygotowanie zajęć grupowych – pretesty jako informacja o poziomie uczestników.
- Facylitacja, coaching, mentoring – motywacyjna rola trenera.
- Uczenie się dorosłych – teoria Davida A. Kolba
- Projektowanie wydarzeń treningowych
- Transfer uczenia się – plan działania, indywidualne projekty, projekty grupowe.
Moduł IV: Dynamika procesów grupowych oraz trudne sytuacje szkoleniowe.
- Rozumienie procesu grupowego.
- Cele grupowe – organizacyjne i personalne.
- Przynależność i normy w procesie grupowym.
- Struktura, status oraz role w procesie grupowym.
- Homeostatyczny model procesu grupowego.
- Interwencje trenera w odniesieniu do procesu grupowego.
- Poziom energii i atmosfera w grupie.
- Napięcia w grupie.
- Opór w grupie.
- Ćwiczenia energetyzujące i „przełamywanie pierwszych lodów” w pracy z grupą szkoleniową.
- Trudne sytuacje szkoleniowe.
- Negatywne odczucia uczestników szkolenia.
- Przykłady trudnych sytuacji szkoleniowych.
- Warunki zewnętrzne mające wpływ na szkolenie.
Moduł V: Metody ewaluacji i oceny przeprowadzonych zajęć grupowych.
- Przyswojenie pojęć używanych w procesie ewaluacji.
- Przeanalizowanie modeli i poziomów oceniania treningów i szkoleń.
- Poznanie technik ewaluacji treningów stosowanych na jej każdym poziomie.
- Doskonalenie umiejętności konstruowania i stosowania arkuszy ewaluacyjnych.
- Analiza sytuacji wymagających wprowadzenia zmian w przebiegu treningu.
- Zidentyfikowanie własnych obszarów do dalszego rozwoju kompetencji w zakresie stosowania narzędzi do ewaluacji szkoleń i projektów.