Do kogo kierowane jest szkolenie:Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników biur obsługi klienta, którzy na co dzień „załatwiają” interesantów. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, na czym polega profesjonalna obsługa klienta i nauczą się jej zasad. Poznają mechanizmy prawidłowej komunikacji interpersonalnej, metody tworzenia przyjacielskiej, życzliwej atmosfery obsługi klienta oraz sposoby radzenia sobie z klientem trudnym. W zależności od grupy docelowej szkolenie może położyć większy nacisk na elementy sprzedażowe lub związane z obsługą klienta odwiedzającego firmę (obsługa serwisowa, reklamacyjna, rozwiązywanie problemów zgłaszanych przez klienta, itp).
Cele szkolenia: Wzmocnienie pewności siebie i dostarczenie pomocnych narzędzi metodologicznych pozwalających na pielęgnowanie efektywnej współpracy z klientami. Uczestnicy szkolenia nauczą się aranżować spotkania biznesowe, prowadzić strategiczne rozmowy z klientami i swobodnie reagować na zmieniające się sytuacje marketingowe.
Nowoczesne podejście do klienta a jego oczekiwania
- Co to znaczy być opiekunem klienta w mojej firmie?
- Strategiczne znaczenie funkcji opiekuna klienta
- Sukces osobisty i sukces firmy
- Standardy obsługi – rzeczywistość a wymagania klientów
- Rynek, na którym działa firma i rodzaje klientów
- Moja firma w jej sytuacji rynkowej
- Charakterystyka potencjalnego rynku (profil klienta, obszar, mocne strony i zagrożenia)
- Konkurencja
- Klasyfikacja i identyfikacja klientów
- Co to znaczy „zorientowanie na klienta”?
- Kim jest klient i dlaczego jest tak ważny?
- Zaspokajanie potrzeb klienta, czy wyprzedzanie potrzeb klienta?
- Nowoczesny sprzedawca a sprzedawca sprzed 10 lat
- Nowe relacje z klientami
- Klient częścią firmy (wykorzystanie metod prosumpcji w kontaktach z klientami)
- Wizerunek własny i wizerunek firmy
- Kreacja wizerunku własnego i wizerunku firmy: zachowanie, ubiór, wygląd, postawa, nastawienie psychiczne - wpływ na osiągniecie sukcesu w biznesie
- Każdy opiekun kluczowych klientów ambasadorem firmy
- Problem identyfikacji z firmą
Profesjonalna obsługa klienta
- Pierwsze kroki - przygotowanie się do spotkania z klientem
- Strategia nawiązywania kontaktu z potencjalnymi klientami
- Opracowanie strategii rozmowy dopasowanej do klienta (identyfikacja typu klienta)
- Zbieranie informacji o kliencie i ich praktyczne wykorzystanie.
- Docieranie do sedna problemu/sprawy klienta
- Podstawowe zasady skutecznej komunikacji werbalnej, czyli „jak mówić, aby cię zrozumiano”
- 10 praktycznych rad przed spotkaniem
- Merytoryczne przygotowanie się do spotkania z klientem (określenie celu następnego spotkania, przygotowanie listy pytań, przygotowanie oferty)
- Kontakt bezpośredni z klientem - sztuka pozyskiwania uwagi i sympatii
- Psychologiczne podstawy podejścia do klienta
- Umiejętność słuchania jako podstawa konstruktywnego porozumienia
- Tzw. „słowa-klucze” w kontaktach z klientem
- Omijanie barier komunikacyjnych
- Umiejętne wykorzystanie „mowy ciała”
- Elementy komunikacji proksemicznej, czyli manipulowanie przestrzenią
- Profesjonalna prezentacja oferty/rozwiązania problemu klienta
- Identyfikacja potrzeb klienta
- Zasady profesjonalnej prezentacji
- Metody operowania mocnymi i... słabszymi stronami produktu
- Umiejętność kompetentnej argumentacji (zamiana zalet na korzyści dla klienta)
- Umiejętność odpierania zastrzeżeń
- „Dlaczego tak drogo?” - sposoby odpowiadania na obiekcje cenowe klientów
Socjotechniki oraz psychologiczne narzędzia wpływu oraz zasady etyki stosowania ich wobec klientów
- Wykorzystanie zjawiska „aureoli”
- Taktyki oparte na regule wzajemności i zobowiązania
- Reguła zaangażowania i metoda „stopy w drzwiach”
- Wykorzystanie w reguły kontrastu
- Manipulowanie regułą niedostępności
- Zasada „słuszności społecznej”
- Taktyki oparte na regule autorytetu
Tzw. „trudny klient” - praktyczne rady w sytuacjach konfliktogennych
- Psychologia łagodzenia konfliktów
- Reagowanie na krytykę
- Przyjmowanie reklamacji
- Sztuka konstruktywnego załatwiania problemów związanych ze sprzedażę.
Tzw. „trudny klient” - praktyczne rady w sytuacjach konfliktogennych
- Opieka posprzedażna
- Jak wypracować sobie pozycję stałego „doradcy” klienta
- Zasady utrzymywania stałych dobrych kontaktów z istniejącymi klientami
- Metody włączania istniejących klientów w proces pozyskiwania nowych