Skuteczny proces rekrutacji i selekcji jest uwarunkowany zarówno czynnikami wewnętrznymi w Firmie (atrakcyjność dla potencjalnych pracowników, umiejętności osób odpowiedzialnych za rekrutację) jak i czynnikami zewnętrznymi ( sytuacją gospodarczą, sytuacją na rynku pracy). W trakcie warsztatów uczestnicy poznając poszczególne etapy procesu rekrutacji i selekcji będą mogli zarówno przećwiczyć określone umiejętności, jak i poddać analizie czynniki wspierające i hamujące skuteczność tego procesu w ich organizacji. Przekazywane doświadczenia będą pomocne przy budowaniu własnej, przystosowanej do potrzeb organizacji metody.
Korzyści dla Uczestników szkolenia:
Podczas szkolenia poznacie Państwo szczegółowo wszystkie etapy skutecznej selekcji i rekrutacji pracowników. Będziemy wspólnie ćwiczyć jak skutecznie budować charakterystykę osobową poszukiwanego pracownika przez pryzmat jego przyszłego stanowiska pracy. Omówimy jakie czynniki warunkują przeprowadzenie efektywnej rozmowy kwalifikacyjnej jako podstawowego narzędzia selekcji z jego wadami i zaletami. Zdobyta wiedza pozwoli Państwu na analizę danych jakościowych i ilościowych uzyskanych podczas rozmowy kwalifikacyjnych, stanowiących między innymi podstawę do podjęcia właściwych decyzji związanych z zatrudnieniem nowego pracownika na określonym stanowisku.
Metody pracy jakie stosujemy podczas szkolenia:
Szkolenie ma charakter warsztatowy. Poznacie Państwo proces rekrutacji i selekcji w oparciu o wybrane przykłady stanowisk do obsadzenia. Praktyczne ćwiczenia będą prowadzone zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Poprowadzone zostaną symulacje rozmów selekcyjnych z ich omówieniem na dwóch poziomach: technicznym i merytorycznym. Na życzenie symulacje będą nagrywane. Prezentacje prowadzone przez trenera będą wprowadzeniem bądź podsumowaniem ćwiczeń i dyskusji.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie: poznanie się uczestników, stworzenie mapy potrzeb;uzgodnienie płaszczyzny pojęć i doświadczeń w tym zakresie.
- Definiowanie potrzeb rekrutacyjnych
- Źródła informacji o potrzebach
- Rotacja na stanowisku - norma czy zagrożenie?
- Etapy skutecznej rekrutacji i selekcji
- Ćwiczenie: Nabycie umiejętności tworzenia charakterystyki osobowej jako podstawy do rozpoczęcia poszukiwań odpowiedniego kandydata
- Opis stanowiska pracy a cechy Kandydata potrzebne do prawidłowego wykonywania pracy
- Charakterystyka osobowa - plan wg Rogers'a
- Ćwiczenia w tworzeniu charakterystyki osobowej
- Wykorzystanie modeli kompetencyjnych do procesu rekrutacji - przykłady
- Ćwiczenie: sposobów trakcie dwóch zadań uczestnicy będą mieli możliwość poznać sposoby i możliwości rekrutacji oraz zasady przygotowania efektywnego ogłoszenia prasowego
- Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna; formalna i nieformalna - wady i zalety
- Metody rekrutacji zewnętrznej - dopasowanie do specyfiki stanowiska pracy
- Przygotowanie ogłoszenia do prasy zewnętrznej i ogłoszenia do mediów w obrębie firmy
- Ćwiczenie: w trakcie zadania uczestnicy będą mogli poznać i poćwiczyć systematyczne podejście do analizy dokumentów napływających od kandydatów oraz nabycie umiejętności analizy takich dokumentów jak podanie (list motywacyjny) i życiorys
- Metody ilościowe i jakościowe analizy dokumentów
- Tworzenie tzw. krótkiej listy
- Ćwiczenia: W trakcie kilku symulacji rozmów rekrutacyjnych uczestnicy będą mogli rozwinąć umiejętności prowadzenia profesjonalnej i efektywnej rozmowy kwalifikacyjnej oraz umiejętności opracowania zebranych danych i podejmowania decyzji selekcyjnych
- Rozmowa kwalifikacyjna jako narzędzie selekcji - wady i zalety
- Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych; sekwencje zdarzeń w standardowej rozmowie kwalifikacyjnej
- Przygotowanie do przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych
- Podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej przydatne w rozmowie kwalifikacyjnej ( techniki aktywnego słuchania; obserwacja języka ciała; rola pierwszego wrażenia itp.)
- Analiza jakościowa i ilościowa danych z rozmowy kwalifikacyjnej
- Poznanie innych metod zbierania danych o kandydacie i oceny
- Testy psychologiczne - przegląd dostępnej na rynku oferty
- Centrum oceny i rozwoju ( Assessment Centre)
- Podsumowanie szkolenia