Liczba godzin dydaktycznych: 16 - 2 dni - w przypadku szkoleń zamkniętych zakres czasowy może być dostosowywany do ustalonego ze zleceniodawcą zakresu tematycznego i oczekiwanych rezultatów.
Program szkolenia:
PROCES OCENY PRACOWNIKÓW - 1 dzień
1. Analiza korzyści dla organizacji, menedżerów i pracowników z wykorzystania systemu ocen
- Czym jest system ocen pracowniczych? Rola i miejsce systemu ocen w świetle misji i strategii organizacji i systemu zarządzania personelem
- Możliwe zagrożenia - przykłady najczęstszych błędów we wprowadzaniu i stosowaniu systemu
- Wpływ procesu oceny pracowników na: satysfakcję z pracy, motywację do pracy, poziom identyfikacji z organizacją, efektywność pracy
2. Poznanie cyklu oceny pracowniczej
- Planowanie: ustalanie celów i zadań, standardów, kryteriów oceny
- Ustalanie procedur
- Przeszkolenie oceniających i ocenianych
- Przedstawienie kryteriów oceniania pracownikom
3. Kryteria systemu ocen pracowniczych
- Zasady tworzenia kryteriów oceny
- Tworzenie kryteriów oceny dla przykładowych stanowisk
4. Metody oceniania
- Metody oceny
- Procedury postępowania
5. Rozmowa oceniająca, ćwiczenie umiejętności związanych z prowadzeniem rozmowy oceniającej
- Metody rozmowy a kultura organizacji
- Struktura spotkania
- Zasady prowadzenia rozmów oceniających
- Umiejętności potrzebne do przeprowadzenia efektywnej rozmowy
- Działania po spotkaniu z pracownikiem
- Omówienie podstawowych błędów w spostrzeganiu społecznym zniekształcających obiektywizm i trafność oceny
6. Wykorzystanie efektów ocen
- Informacja zwrotna dla pracownika i przełożonego
- Planowanie ścieżek rozwoju
- Stawianie celów i zadań indywidualnych
- Powiązanie z wynagrodzeniami
PROCES ROZSTAWANIA SIĘ Z PRACOWNIKAMI - 2 dzień
Zwalnianie pracowników z zakładu pracy – czy to na skutek likwidacji zakładu, jego restrukturyzacji, czy chwilowego załamania rynku – coraz częściej znajduje się w zakresie obowiązków każdego menedżera. Pomimo, że jest to jedno z najtrudniejszych i najbardziej nielubianych zadań, a jego wykonaniu towarzyszy ogromny stres, menedżerowie często zdani są w tych działaniach na własną intuicję i własne – nie zawsze pozytywne – doświadczenia. Prawdziwe trudności pojawiają się wówczas, gdy musimy wreszcie poinformować pracownika o zwolnieniu. Nawet wtedy, gdy był on złym pracownikiem, wahamy się z przekazaniem tej informacji. A jak powiedzieć to pracownikowi, którego znamy od lat i nie mieliśmy zastrzeżeń do jego pracy? Jak zakomunikować tę decyzję pracownicy, która sama utrzymuje dzieci, a w okolicy nie ma innego zakładu pracy? Jak żyć potem wśród tych ludzi i w otoczeniu ich rodzin? Jeśli rozwiązanie umowy o pracę stanowi źródło konfliktów, zaczyna działać czynnik emocjonalny - silny stres dla każdej ze stron. Czynność zwalniania staje się zabiegiem nieprzyjemnym. Zaniedbania w procedurze zwalniania grożą konsekwencjami sądowymi i poważnymi kosztami. Dlatego też należy zwalniać we właściwy sposób. Warto więc, by każda firma miała przygotowane odpowiednie procedury rozstawania się z pracownikami, tak aby obie strony zachowały w pamięci lata dobrej, twórczej i satysfakcjonującej współpracy.
1. Przesunięcia, degradacje pracowników
- Negatywne skutki zwolnień – ćwiczenie
2. Praktyka stosowania prawa pracy w redukcji zatrudnienia, czyli jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem?
3. Zwalnianie pracowników jako sytuacja trudna- emocje i reakcje osób zwalnianych
- Najczęściej spotykane przyczyny odejść pracowników z firmy, przyczyny oraz propozycje przeciwdziałania – ćwiczenie
4. Odejście dobrego pracownika
- Sygnały świadczące o chęci zmiany pracy
- Propozycje działania w celu zatrzymania dobrego pracownika – ćwiczenia
5. Rozmowa ostrzegawcza tzw. „żółta kartka”
- Elementy wpływające na efektywny przebieg rozmowy
6. Jak zwalniać ? - umiejętność przeprowadzania rozmów ze zwalnianym pracownikiem
- Wywiad końcowy – zasady prowadzenia spotkania
- Ankieta dla osób odchodzących z pracy – ćwiczenie
7. Od programu łagodnych zwolnień po projekt outplacement - alternatywne formy redukcji zatrudnienia z obopólną korzyścią
- Przygotowanie zwolnień grupowych
- Szczegółowa procedura outplacementu
8. Informacja dla załogi - znaczenie komunikacji w procesie zwolnień
- Przygotowanie informacji o zwolnieniu dyscyplinarnym, zwolnieniu słabego pracownika, odejściu dobrego pracownika - ćwiczenia
Większość z omawianych składowych elementów szkolenia przyswajana jest przez uczestników poprzez wykonywanie praktycznych ćwiczeń i zadań.
To, co wyróżnia tę metodologię szkolenia spośród innych, to ciągłe utrzymywanie na wysokim poziomie uwagi i zaangażowania uczestników.
Dodatkową zaletą jest analiza dotychczasowych form zachowań i przećwiczenie nowych, z możliwością otrzymania informacji zwrotnej od prowadzącego warsztaty.