Zakres szkolenia pozwoli na efektywną i kompleksową ocenę kontrahentów w kontekście prawidłowej windykacji należności. Przyswojona wiedza pozwoli na ograniczenie ryzyka. W trakcie kursu poruszone zostaną zagadnienia z zakresu przedakcesyjnych i poakcesyjnych czynności windykacyjnych. Uczestnik uzyska niezbędne wskazówki do samodzielnego przeprowadzenia negocjacji windykacyjnych.
- prowadzenie efektywnej rozmowy windykacyjnej
- rozpoznawanie i zastosowanie technik wpływu w rozmowie
- radzenie sobie z emocjami w sytuacji stresowej
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych - 2 dni
Program szkolenia
Dzień I - Prawne elementy windykacji należności
- Wstęp - Pojęcie wierzytelności w prawie polskim
- Umowne sposoby zabezpieczenia wierzytelności - ich ocena z punktu widzenia dochodzenia roszczeń wierzyciela
- Kara umowna a odszkodowanie
- Zabezpieczenie roszczeń wierzyciela na czas toczącego się postępowania sądowego Dochodzenie roszczeń w obrocie międzynarodowym na przykładzie regulacji Rozporządzenia WE nr 44/ 2001.
- Przelew wierzytelności - charakter prawny - ograniczenia ustawowe i umowne.
- Umowa faktoringu - pozycja faktora
- Windykacja wierzytelności w kontekście wybranych stosunków gospodarczych
- dłużnik główny v. poręczyciel,
- kredytobiorca;
- windykacja wobec podmiotów stosunku ubezpieczenia, etc.
- Wymagalność a przedawnienie roszczeń majątkowych w obrocie gospodarczym
- Charakter prawny roszczeń pauliańskich i ich ocena z punktu widzenia interesów wierzyciela
- Zasady postępowania egzekucyjnego;
- korespondencja z komornikiem;
- charakter tzw. powództwa przeciwegzekucyjnego,
- skarga na czynności komornika.
- Odpowiedzialność małżonków;
- Odpowiedzialność przedsiębiorców - dłużników a problematyka upadłości.
- Upadłość konsumencka.
Dzień II - Psychologiczne elementy windykacji - Techniki interwencji windykacyjnych
- Windykacja jako sytuacją współzależności
- zasady efektywnych negocjacji windykacyjnych - osiąganie sytuacji win-win
- style prowadzenia negocjacji windykacyjnych - korzyści i ograniczenia
- Podstawowe zasady kierujące procesem windykacji
- budowanie struktury windykacji jako procesu wywierania wpływu na dłużnika
- faza przygotowawcza w windykacji - wyznaczanie celów
- Efektywna komunikacja jako główne narzędzie windykacyjne
- zalety komunikacji dwustronnej
- komunikowanie celów i intencji
- uzyskiwanie informacji w rozmowie z Klientem - ćwiczenie
- technika zmiany językowej - pozytywne programowanie klienta - ćwiczenie
- Efektywna komunikacja pozawerbalna
- wywieranie wpływu na poziomie tonu głosu,
- wywieranie wpływu na poziomie mowy ciała (scenki)
- uzyskiwanie przewagi w rozmowie z Klientem dzięki komunikacji niewerbalnej
- Stosowanie negocjacyjnych technik odzyskiwania należności zorientowanych na wywieranie wpływu i uzyskiwanie zobowiązań w kontakcie z Klientem
- dostosowanie stylu negocjowania do typu klienta-dłużnika - test autodiagnostyczny
- wzorcowy przebieg rozmowy windykacyjnej - scenki
- operowanie sankcjami
- negocjacyjne sposoby wywierania wpływu
- zawieranie kontraktu psychologicznego i egzekwowanie zobowiązań
- Zarządzanie emocjami własnymi oraz emocjami Klienta
- kontrolowanie nastawienia jako droga do sukcesu windykacyjnego - ćwiczenie
- umiejętności asertywnego reagowania w sytuacjach trudnych - ćwiczenie
- konstruktywna reakcja na kłamstwo
- kontrola emocji - stosowanie technik anty-stresowych - mini trening antystresowy
- Podsumowanie szkolenia