PRAKTYCZNE MBA.
Kompleksowe szkolenie kadry menedżerskiej
II EDYCJA
Cztery kluczowe kompetencje w procesie zarządzania:
Sesja I - PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Warszawa, 17 - 18.03.2011r.
Sesja II - ORGANIZOWANIE
Warszawa, 14 - 15.04.2011r.
Sesja III - PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
Warszawa, 19 - 20.05.2011r.
Sesja IV - KONTROLOWANIE
Warszawa, 16 - 17.06.2011r.
Sesja I - PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Warszawa, 17 - 18.03.2011r.
Pierwszym krokiem i kompetencją menadżerska jest planowanie i podejmowanie decyzji czyli określanie celów twardych i miękkich organizacji oraz decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia. Według Petera Druckera w planowaniu menadżerowie przeceniają perspektywę roku jaka stoi przed nimi a nie doceniają możliwości jakie daje okres pięciu lat. P. Drucker konkluduje, że najlepszy plan bez podjęcia decyzji o działaniu nadal jest tylko dobrą teorią. A więc podejmowanie decyzji jest podstawą i katalizatorem napędzającym proces planowania. W tej sesji koncentrujemy się na procesie planowania. Omawiając ustalanie celów i planowanie, musimy jednak pamiętać, że podejmowanie decyzji jest podstawą każdego aspektu ustalania celów i formułowania planów.
Rozwój umiejętności:
- planować poprzez wytyczanie celów organizacji i określanie, jak można najlepiej je osiągnąć
- podejmować decyzję poprzez wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości
MODUŁ 1
Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji:
- Decyzje i plany
- Cele (funkcje, rodzaje, odpowiedzialność, zarządzanie wielorakimi celami)
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
Podstawowe elementy planowania i podejmowania decyzji:
- Planowanie w firmie (rodzaje planów, ramy czasowe, odpowiedzialność, planowanie awaryjne)
- Planowanie taktyczne i operacyjne
- Zarządzanie ustalaniem celów i procesami planowania
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
Zarządzanie strategiczne i strategiczne planowanie:
- Strategia i zarządzanie strategiczne
- Analiza SWOT - formułowanie strategii
- Formułowanie i wdrażanie strategii na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej
(typologia: wg Portera, wg Milesa/Snowa; wg cyklu życia produktu)
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
Zarządzanie strategiczne i strategiczne planowanie:
- Formułowanie i wdrażanie strategii na szczeblu całego przedsiębiorstwa
- Typy strategii: strategia jednego produktu, dywersyfikacja zależna i niezależna)
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
Zarządzanie podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów:
- Istota decyzji i proces jej podejmowania
- Proces podejmowania decyzji
- Rodzaje decyzji
- Warunki podejmowania decyzji
- Racjonalne i behawioralne podejście do podejmowania decyzji
- Grupowe i zespołowe podejmowanie decyzji
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 6
Narzędzia służące do planowania i podejmowania decyzji:
- Prognozowanie (przedmiot, typy, metody)
- Inne techniki planistyczne (m.in. programowanie liniowe, PERT)
- Narzędzia podejmowania decyzji (m.in. macierze wypłat, drzewa decyzyjne)
- Mocne i słabe strony narzędzi planistycznych
- Ćwiczenia - case study
Sesja II - ORGANIZOWANIE
Warszawa, 14 - 15.04.2011r.
Druga kompetencja menadżerska to - organizowanie czyli określenie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów. Prawo przypadku mówi nam, że jeśli nie przygotujemy się do działania, to planujemy własną porażkę. Dobra organizacja to co najmniej połowa sukcesu. W tej sesji zajmiemy się organizacją lub reorganizacją biznesu.
Rozwój umiejętności:
- organizować lub reorganizować i logicznie grupować działania i zasoby
- zarządzać zmianą
MODUŁ 1
Podstawowe elementy organizowania firmy:
- Organizowanie i struktura firmy
- Budowa firmy - 6 elementów konstrukcyjnych:
- Projektowanie stanowisk pracy - zakres obowiązków
- Grupowanie stanowisk pracy - tworzenie działów
- Ustalenie hierarchicznej zależności między stanowiskami
- Podział uprawnień decyzyjnych
- Działania koordynujące
- Rozróżnienia między stanowiskami
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
Projektowanie struktury i schematu organizacji:
- Schemat organizacyjny
- 2 modele schematu organizacyjnego
- 4 czynniki sytuacyjne a projektowanie schematu organizacyjnego
- Strategia firmy a schemat organizacyjny
- 4 podstawowe formy struktury organizacyjnej i struktury hybrydowe
- Nowe formy w tworzeniu struktury organizacji
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
Zarządzanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami:
- Czym jest i czego może dotyczyć zmiana?
- Powód dokonywania zmian w firmach
- Powód problemów: nie przewidzenie zmian lub nieodpowiednia reakcja
- Jakie siły doprowadzają do zmian? (zewnętrzne/wewnętrzne)
- Zrozumienie otoczenia zewnętrznego firmy, ocena pilności zmiany i presji środowiska branżowego;
Analiza turbulencji i zjawisk przełomowych w branży i otoczeniu biznesowym
- Zmiana planowana czy zmiana adaptacyjna? (pro-aktywność czy reaktywność)
- Czy firma ma strategiczną zdolność do zmiany?
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
Zarządzanie zmianami organizacyjnymi i innowacjami:
- Zrozumienie zmian - sposób podejścia do zmian
- Modele zachowań w procesie zmian (model Lewina, model wszechstronny Griffina, model Prof. Kottera z Harvard Business School)
- Główne obszary zmian w organizacji - co może podlegać zmianie?
- struktura i schemat firmy, technika i operacje, ludzie (m.in. ,,rozwój organizacji''), reengineering, teoria E, Teoria O.
- Innowacje, proces innowacyjne, formy, zaniechanie, wspieranie innowacji w firmie
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
Zarządzanie zasobami ludzkimi:
- Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście otoczenia firmy
- Planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja, dobór pracowników
- Rozwój kompetencji - szkolenia
- Metody utrzymywania pracowników w firmie
- Kierowanie stosunkami pracy
- Ćwiczenia - case study
Sesja III - PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
Warszawa, 19 - 20.05.2011r.
Trzecia kompetencja menadżerska to przewodzenie czyli motywowanie ludzi organizacji do pracy w jej interesie. Peter Drucker powiedział, zarządzać możemy przedmiotami a ludźmi musimy przewodzić. Napoleon Bonaparte odkrył, że ludzie dla przywódcy i nagrody zrobią dużo, a nawet bardzo dużo. Kompetencja ta jest bardzo konkretna; polega na bezpośredniej pracy z ludźmi. W tej sesji wykorzystamy siłę psychologii biznesu.
Rozwój umiejętności:
- skłonić członków organizacji do wzajemnej współpracy w interesie organizacji
- przywództwa sytuacyjnego
- pragmatycznego motywowani
MODUŁ 1
Zachowania pracowników w firmach:
- Pracownik a firma - wzajemne relacje, oczekiwania, prawa, obowiązki.
- Cechy osobowości
- Jak postawy ludzi przekładają się na zachowanie i postawy
- Rola spostrzegania w zachowaniach osób
- Stres a zachowanie pracownika
- Kreatywność w firmie
- Rodzaje zachowań pracowników w firmie
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
Motywowanie pracowników:
- Motywacja a motywowanie
- Znaczenie motywacji pracownika w miejscu pracy
- Podejście tradycyjne, od strony stosunków międzyludzkich, od strony zasobów ludzkich
- Podejście do motywowania od strony treści - (teorie: Eltona Mayo, Maslowa, ERG, Herzberga)
- Podejście do motywowania od strony procesu - (teorie: oczekiwań, sprawiedliwości, wyznaczania celów)
- Teoria wzmocnienia
- 3 strategie motywowania - upełnomocnienie, uczestnictwo, nowe formy organizacji pracy
- Wykorzystanie systemów nagradzania do motywowania ludzi
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
Przywództwo i procesy wpływania na pracowników:
- Klucz do zrozumienia przywództwa
- Czy każdy może być przywódcą?
- 5 rodzajów zachowań przywódczych
- 5 sytuacyjnych teorii przywództwa
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
Przywództwo i procesy wpływania na pracowników:
- 3 pokrewne teorie przywództwa
- Zachowania ,,polityczne'' w organizacjach
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
Zarządzanie relacjami z pracownikami i komunikowanie się:
- Interpersonalny charakter firmy
- Komunikowanie się a praca managera
- Formy komunikowania się w firmach
- Nieformalna komunikacja w firmach
- Zarządzanie procesem komunikacji w firmie
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 6
Zarządzanie grupami i zespołami:
- Grupy i zespoły (typy, dlaczego powstają?, etapy formowania)
- Cechy grup i zespołów - role, normy, spójność, przywództwo formalne i nieformalne
- Konflikty interpersonalne i międzygrupowe - istota i przyczyny
- Zarządzanie konfliktem - pobudzanie, kontrolowanie, rozwiązywanie, eliminowanie
- Ćwiczenia - case study
Sesja IV - KONTROLOWANIE
Warszawa, 16 - 17.06.2011r.
Czwarta kompetencja menadżerska to kontrolowanie czyli obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia sposobu realizacji celów. W wielu organizacjach tylko to jest efektywnie a nie efektownie zrobione, co jest kontrolowane lub zapłacone. W tej sesji opanujemy trudną sztukę jaką jest monitoring w pracy ludzi w dążeniu do osiągnięcia ustalonych wcześniej wyników.
Rozwój umiejętności:
- Monitorować/kontrolować szereg różnych procesów i czynności.
- Obserwować postępy organizacji w realizowaniu jej celów.
- Udzielać informacji zwrotnej.
MODUŁ 1
PROCES KONTROLOWANIA (MONITOROWANIA):
Podstawowe elementy kontrolowania:
- Istota kontroli w organizacjach - cel, typy, etapy
- Kontrola operacji
- Kontrola finansowa
- Kontrola strukturalna
- Kontrola strategiczna
- Zarządzanie kontrolą w organizacjach - cechy, opory, przezwyciężanie oporu
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 2
ISTOTA MONITOROWANIA:
- Cele, typy i etapy monitorowania pracy podwładnych
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 3
ZARZĄDZANIE MONITORINGIEM:
- Cechy skutecznego monitorowania
- Opór wobec monitorowania
- Metody przezwyciężania oporu
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 4
PROWADZENIE ROZMÓW OCENIAJĄCYCH:
- Okresowa rozmowa oceniająca - etapy i zasady prowadzenia
- Konstruktywna krytyka i udzielanie negatywnej informacji zwrotnej w procesie oceny
- Błędy w ocenie pracowników
- Ćwiczenia - case study
MODUŁ 5
ZAKOŃCZENIE PROGRAMU:
- ,,egzamin'' - test sprawdzający wiedzę uczestników z 4 głównych kompetencji menadżerskich
- podsumowanie całego szkolenia
- rozdanie dyplomów uczestnictwa
- zdjęcie absolwenckie.
Metodologia:
a) Zajęcia prowadzimy wg cyklu Kolba - nauka przez doświadczenie i praktykę.
b) Oto stosowane metody:
- ćwiczenia i testy praktyczne - realizowane indywidualnie i w grupach (rozwiązywanie realnych sytuacji, konkretnych przykładów uczestników szkolenia)
- scenki i odgrywanie ról (nagrania video i analiza)
- dyskusje grupowe - wymiana doświadczeń, ocen, rozwiązań
- burze mózgów
- studia przypadków (case studies)
- ćwiczenia integrujące, gry, zabawy interakcyjne
- mini-wykłady (10-15% czasu szkolenia).