Studia prowadzone są w znacznej części zgodnie z metodą ABL (Activity Based Learning) – warsztatu partycypacyjnego. Uczestnicy, doskonaląc określone umiejętności, pracują na przypadkach z pracy własnej oraz realnych przykładach, przedstawiają swoje rozwiązania na forum grupy, wspólnie znajdują rozwiązania. Na zajęciach stosowane są aktywne metody: tzw. burza mózgów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, omawianie „case study”, praca z kamerą etc.
Sesja I
KLUCZOWE NARZĘDZIA PRACY KIEROWNIKA BIURA/ ASYSTENTKI
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadząca: Michał Brzeziński
1. Komunikacja interpersonalna
-
rola i znaczenie komunikacji na stanowisku kierownika biura/ asystentki;
-
autoprezentacja - kierowanie wrażeniem wywieranym na innych;
-
identyfikacja źródeł zakłóceń w komunikowaniu się;
-
obraz firmy prezentowany klientowi – komunikacja werbalna i niewerbalna;
-
kluczowe narzędzia komunikacji interpersonalnej.
2. Komunikacja telefoniczna
-
specyfika kontaktu telefonicznego opartego na transmisji głosu i percepcji słuchowej;
-
charakterystyka osoby nadającej i odbierającej komunikaty;
-
rozmowa przychodząca, łączenie rozmów – zasady;
-
reklamacje telefoniczne - zarządzanie emocjami klienta i własnymi;
-
„ochrona” szefa przed niepożądanymi telefonami;
-
kultura i zasady pracy z telefonem („etykieta” komórkowa).
Sesja II
ORGANIZACJA BIURA ZARZĄDU I OBIEGU DOKUMENTÓW
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadzący: Maciej Sowiński, Rafał Ziarkowski
1. Obsługa zarządu i rady nadzorczej w zakresie dokumentacji
-
kluczowe dokumenty korporacyjne - regulamin zarządu, regulamin rady nadzorczej, regulamin zgromadzenia wspólników/ walnego zgromadzenia; uchwały organów spółek;
-
błędy organizacyjne związane ze zwoływaniem i przebiegiem zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia;
-
księga protokołów zw/wz; księga udziałów/księga akcyjna; zasady sporządzania w/w dokumentów.
2. Rachunkowość, finanse
-
podstawy rachunkowości;
-
podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości;
-
zasady sporządzania sprawozdań finansowych;
-
podstawowe zasady ewidencji księgowej;
-
dokumentowanie operacji gospodarczych.
Sesja III
ZARZĄDZANIE CZASEM I RADZENIE SOBIE ZE STRESEM
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadzący: Barbara Kątnik
1. Zarządzanie czasem
-
metody i techniki planowania czasu;
-
hierarchizacja zadań – priorytety;
-
złodzieje czasu;
-
definiowanie celów zawodowych i prywatnych;
-
organizacja spotkań, narad, konferencji, wyjazdów służbowych oraz imprez firmowych.
2. Radzenie sobie ze stresem – warsztat praktyczny
-
definicja stresu i jego wpływu na nasze życie;
-
kluczowe zagadnienia związane z przyczynami i objawami stresu;
-
praktyczne techniki radzenia sobie ze stresem.
Sesja IV
KORESPONDENCJA BIUROWA
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadzący: Wioletta Wasilewska, Wojciech Kotłowski
1. Komunikacja pisemna – obieg dokumentów
-
podstawowe zasady komunikacji pisemnej;
-
ewidencja korespondencji;
-
przeglądanie i przydzielanie korespondencji;
-
otwieranie przesyłek;
-
odbiór korespondencji;
-
czynności kancelaryjne;
-
sposób wysyłania pism.
2. Ryczałty samochodowe – warunki korzystania i zasady naliczania
3. Delegacje krajowe i zagraniczne – dokumentowanie i zasady rozliczania
Sesja V
DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PROFESJONALNEGO WIZERUNKU KIEROWNIKA BIURA/ ASYSTENTKI
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadząca: Beata Bednarczyk
1. Asertywność w biurze
-
asertywny kontakt z klientem zewnętrznym i wewnętrznym: prośby i życzenia – jak mówić „nie” i jak mówić „tak”;
-
konstruktywna krytyka, pochwała;
-
umiejętne przekazywanie poleceń szefa innym pracownikom - delegowanie zadań do osób, które nie są z nimi w zależności służbowej.
2. Autoprezentacja – warsztat z kamerą
Sesja VI
KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI ZARZĄDZANIA BIUREM
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadzący: Beata Bednarczyk
1. Budowanie i kierowanie zespołem
-
rola i zadania lidera zespołu;
-
trudne rozmowy z członkami zespołu;
-
cechy skutecznych liderów;
-
źródła władzy lidera.
2. Rozwiązywanie konfliktów w zespole
-
identyfikowanie różnych form konfliktu;
-
style zachowania w sytuacjach konfliktowych;
-
radzenie sobie z konfliktami.
Sesja VII
BUDOWANIE PRAWIDŁOWYCH RELACJI Z KLIENTEM WEWNĘTRZNYM I ZEWNĘTRZNYM
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadząca: Wioletta Wasilewska
1. Typologia klienta
-
typologia klienta wewnętrznego i zewnętrznego;
-
pozytywne wywieranie wpływu na klienta;
-
algorytmy rozmowy z trudnymi klientami;
-
algorytmy reagowania na skargi i reklamacji.
2. Elementy negocjacji
-
skuteczne metody negocjacji;
-
kluczowe etapy negocjacji;
-
style negocjacji;
-
praktyczne techniki negocjacyjne.
Sesja VIII
KLUCZOWE NARZĘDZIA KOMPUTEROWE POMOCNE W PRACY KIEROWNIKA BIURA/ ASYSTENTKI
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadzący: Janusz Gach
1. Zaawansowana komputerowa edycja dokumentów tekstowych
-
tworzenie i formatowanie prostych oraz złożonych dokumentów tekstowych;
-
wykorzystanie szablonów, kreatorów w tworzeniu nowego tekstu;
-
makra w przyspieszaniu i optymalizacji pracy;
-
grafika, wykresy, tabele i inne obiekty w dokumencie;
-
wykorzystywanie pól dla automatyzacji dokumentu;
-
arkusz kalkulacyjny MS Excel jako narzędzie profesjonalnej sekretarki;
-
tworzenie bazy adresowej w arkuszu kalkulacyjnym Excel;
-
wielowariantowa korespondencja seryjna.
2. Organizacja pola pracy na komputerze
-
porządkowanie i zarządzanie danymi na komputerze;
-
zabezpieczanie programów i danych;
-
segregowanie oraz archiwizacja dokumentów tekstowych;
-
konwersja plików zapisanych w różnych formatach.
Sesja IX
ZAWÓD KIEROWNIK BIURA/ ASYSTENTKA DYREKTORA, ZARZĄDU
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadząca: Beata Bednarczyk
1. Rola i znaczenie kierownika biura/ asystentki w profesjonalnym funkcjonowaniu biura, departamentu, zarządu
-
rola i znaczenie sekretariatu, biura zarządu w funkcjonowaniu firmy;
-
kluczowe zadania i czynności na stanowisku kierownika biura/ asystentki;
-
wiedza, umiejętności i doświadczenie niezbędne i pożądane na stanowisku kierownika biura/ asystentki;
-
profesjonalne biuro.
2. Zawód Kierownika Biura/ Asystentki
-
cechy osobowości profesjonalnego kierownika biura/ asystentki;
-
możliwości rozwoju zawodowego;
-
odpowiedzialność i kompetencja osób zarządzających biurem/ sekretariatem.
3. Właściwe relacje z przełożonym
-
zdefiniowanie kluczowych czynności i wymagań pożądanych przez przełożonego – zasady współpracy;
-
kluczowe oczekiwania szefa i kierownika biura/ asystentki w ramach współpracy – algorytm rozmowy;
-
narzędzia komunikacyjne a budowanie prawidłowych relacji – asertywność, analiza transakcyjna;
-
podstawowe błędy we współpracy z bezpośrednim przełożonym;
-
odpowiedzialność za powierzone zadania i podejmowane decyzje na stanowisku kierownika biura/ asystentki.
Sesja X
SAVOIR – VIVRE W BIZNESIE
Czas trwania: 2 dni (20 godzin)
Prowadzący: Barbara Kątnik, Agnieszka Pasternak
1. Savoir – vivre w biznesie
-
złote reguły dobrych manier w biznesie;
-
doskonalenie image kierownika biura/ asystentki;
-
etykieta biznesu: powitania, przedstawianie, tytułowanie, sztuka dyplomacji na co dzień;
-
różnice kulturowe – partnerzy zagraniczni;
-
zasady savoir - vivre w kontaktach biznesowych;
-
etykieta przy stole.
2. Sztuka makijażu – warsztat praktyczny