Szczegółowe informacje
Program Studium łączy elementy teorii ewaluacyjnych oraz procedury i techniki ewaluacji, z praktyką ewaluacji projektów społecznych i gospodarczych. Dostarcza również wiedzy na temat realizacji polityki społecznej i gospodarczej Unii Europejskiej. Takie ujęcie umożliwia bezpośrednie odniesienie wiedzy z zakresu ewaluacji - metod, technik i procedur badawczych - do konkretnych programów społeczno-ekonomicznych oraz projektów wspierających strukturalną politykę Unii Europejskiej.
Program tworzą obowiązkowe bloki tematyczne - jest ich pięć - oraz blok zajęć fakultatywnych:
Ewaluacja: pojęcia, cele, społeczny kontekst (26 godzin). Zajęcia mają na celu wprowadzenie podstawowych pojęć, takich np. jak ewaluacja, ewaluacja ex-ante, ex-post, ocena, monitoring, wyjaśnienie zapotrzebowania na ewaluację i wykorzystania jej wyników. Podczas zajęć, prowadzonych w formie wykładów z elementami ćwićzeń, przedstawione są różne podejścia do ewaluacji, uwarunkowane z jednej strony metodologicznie (ujęcie socjologiczne, pedagogiczne, ekonomiczne, psychologiczne), z drugiej - obszarem zastosowania i wykorzystania rezultatów.
Formy interwencji publicznej: programy i projekty Unii Europejskiej (24 godziny). Zajęcia dostarczają słuchaczom wiedzy na temat instrumentów polityki strukturalnej i spójności Unii Europejskiej oraz programów i projektów - jako podstawowych form jej wdrażania. Wiedza z tego zakresu ma umożliwić przyszłym ewaluatorom dostosowanie procedury planowania i przeprowadzenia ewaluacji projektów do specyfiki poszczególnych programów. Zajęcia akcentują podobieństwa i różnice między tymi programami w podejściu do problemu zarządzania projektami, ewaluacji i monitoringu. W tym bloku dominują wykłady ilustrowane analizą przykładów.
Metody i techniki socjologiczne w ewaluacji (47 godzin). Celem zajęć jest dostarczenie słuchaczom podstawowej praktycznej wiedzy w zakresie przygotowania i realizacji najważniejszych rodzajów badań, mających zastosowanie w procesie ewaluacji programów/projektów. Ewaluator musi umieć samodzielnie określić, w jakich sytuacjach i jakiego typu badanie należy zrealizować oraz jak opracować wyniki. Zajęcia zmierzają do ukształtowania umiejętności postawienia naczelnego problemu badawczego i problemów szczegółowych; wyboru do badania właściwej kategorii osób i właściwej techniki badawczej, pozwalających rozstrzygnąć postawiony problem; przygotowania i realizacji badań przy zastosowaniu podstawowych technik; opracowania i interpretacji wyników. Słuchacze zapoznają się także z podstawowymi zasadami analizy dokumentów, wykorzystywanych w procesie ewaluacji. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów połączonych z ćwiczeniami.
Wskaźniki i metody ekonomiczne w programach i projektach Unii Europejskiej (15 godzin). Wykłady z elementami ćwiczeń mają zapoznać słuchaczy ze specyfiką wskaźników, ich rolą w monitorowaniu i ewaluacji, obszarami zastosowania oraz podstawowymi zasadami konstrukcji. Na przykładach pokazywane są możliwości, wybór i określanie wska?ników oraz ich przydatność na różnych etapach "życia" projektów i programów. W ramach tego bloku prezentowane są także wybrane metody z zakresu nauk ekonomicznych, znajdujące zastosowanie w procesie monitorowania i ewaluacji.
Planowanie i projektowanie ewaluacji: na przykładzie wybranych projektów społecznych i ekonomicznych (78 godzin). Seminaria i zajęcia warsztatowe mają ukształtować umiejętność planowania, projektowania i prowadzenia ewaluacji wybranych projektów. Warsztaty wykorzystują znajomość metod i narzędzi badawczych do monitorowania i ewaluacji. Ewaluacja omawiana jest na przykładzie konkretnych dokumentów Komisji Europejskiej (wnioski, przewodniki dla ewaluatorów, arkusze ewaluacyjne itp.), opracowywanych dla poszczególnych programów. Słuchacze zapoznają się z formami prezentacji badań w różnego typu raportach. Wykonują także projekt indywidualny, np. zaprojektowanie monitoringu i ewaluacji, ewaluacja konkretnego projektu, przygotowanie narzędzi badawczych do określonego zadania itp.
W ramach tego bloku większość zajęć prowadzona jest przez dwie osoby, metodologa i praktyka w dziedzinie ewaluacji.
Zajęcia fakultatywne (6 godzin). Blok zajęć uzupełniających kształtowany jest zgodnie z potrzebami słuchaczy. Ma na celu pogłębienie wiedzy objętej programem, bądź poszerzenie programu, jeśli wymaga tego realizacja indywidualnego projektu słuchacza.
Program Studium jest elastyczny. Będzie dostosowywany do wykształcenia i doświadczeń zawodowych słuchaczy. Okresowo zbierane będą opinie słuchaczy na temat zawartości merytorycznej programu i jego realizacji.