Szczegółowe informacje
Elementy psychologii klinicznej, charakterystyka wybranych problemów społecznych, metodyka pracy resocjalizacyjnej i wychowawczo-korekcyjnej, diagnostyka pedagogiczno-psychologiczna, podstawy prawne pracy kuratora sądowego oraz organizacja i zarządzanie w sądownictwie.
Studia obejmują 170 godzin dydaktycznych; Prowadzone są w trybie zaocznym. Trwają dwa semestry. Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu.
Charakterystyka poszczególnych przedmiotów:
1.Elementy psychologii klinicznej
Systematyzacja i klasyfikacja zaburzeń zdrowia psychicznego i zaburzeń preferencji seksualnych. Etiologia i podstawowe objawy wybranych zaburzeń. Wykorzystanie opinii specjalistycznych i sposób postępowania z osobami o zaburzonej osobowości, osobami z zaburzeniami o podłożu psychicznym oraz osobami o sklasyfikowanym stopniu upośledzenia.
2.Charakterystyka wybranych problemów społecznych i ich rozwiązywania
Etiologia i charakterystyka podstawowych zjawisk patologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem: przestępczości dzieci i młodzieży, przemocy w rodzinie, uzależnień od środków psychoaktywnych i zaburzeń preferencji seksualnych. Rozpoznawanie i projektowanie oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
3.Teoretyczne podstawy metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej
Istota procesu resocjalizacji, wychowania resocjalizującego i metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej. Norma i patologia (odmienność) w zachowaniu ludzkim. Pomoc postpenitencjarna jako element resocjalizacji w warunkach wolnościowych. Koncepcje i mechanizmy zmiany korekcyjnej. Rola kuratora w procesie pedagogizacji rodziców.
4.Diagnoza w pracy kuratora sądowego
Pojęcie i podstawowe elementy diagnozy osobopoznawczej i resocjalizacyjnej. Główne obszary diagnozy resocjalizacyjnej – założenia teoretyczne i rozwiązania metodologiczne. Podstawowe techniki diagnostyczne. Znaczenie diagnozy i możliwości jej wykorzystania w projektowaniu postępowania resocjalizującego. Rozpoznawanie potrzeb, możliwości i oczekiwań w zakresie pomocy postpenitencjarnej.
5.Metody pracy wychowawczo-korekcyjnej
Istota metodyki resocjalizacji: wychowanie – opieka – terapia. Znaczenie metod opartych o wpływ osobisty i wpływ sytuacyjny oraz metod grupowych i psychokorekcyjnych w pracy kuratora sądowego. Wykorzystanie wybranych procedur korekcyjnych (doradzanie, wzmacnianie, przekonywanie, trenowanie umiejętności społecznych, kontraktu) w pracy z podopiecznym i jego rodziną.
6.Projektowanie pracy wychowawczo-korekcyjnej kuratora sądowego
Istota i etapy projektowania systemowej pracy wychowawczo-korekcyjnej wobec podopiecznego, jego środowiska rodzinnego i lokalnego. Podmioty współuczestniczące w procesie wychowania więźnia do wolności. Relacje interpersonalne w procesie wsparcia społecznego osób opuszczających zakłady karne, zakłady poprawcze. Problem stygmatyzacji i marginalizacji społecznej a możliwości reintegracji społecznej. Ewaluacja efektów oddziaływań na podopiecznego i jego środowisko. Organizacja pracy kuratora sądowego. Rola superwizji w pracy kuratora sądowego.
7.Podstawy prawne pracy kuratora sądowego.
Wybrane akty prawne normujące zadania służb pomocowych i kuratorskich w zakresie prawodawstwa społecznego – wykładnia, interpretacja i wykorzystanie w projektowaniu pracy wychowawczo-korekcyjnej. Polityka społeczna – rola instytucji państwowych i organizacji pozarządowych w procesie readaptacji społecznej.
8.Warsztat pracy w zespole interdyscyplinarnym.
Planowanie i organizacja pracy własnej. Podstawowe umiejętności w pracy w zespole – porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów. Problem wypalenia zawodowego.
9.Zarządzanie zasobami ludzkimi – w zespole służby kuratorskiej
Zasady zarządzania zasobami ludzkimi w zespole służby kuratorskiej. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa pracy. Planowanie środków finansowych dla zawodowych kuratorów sądowych.
10.Etyczne aspekty w pracy kuratora sądowego
Etyka służb społecznych – istota, zasady i wartości etyczne. Etyczność działalności resocjalizacyjnej. Etyczne problemy w pracy z podopiecznym i rodziną.
11.Seminarium dyplomowe
Przygotowanie pracy dyplomowej w formie projektu pracy korekcyjno-wychowawczej z podopiecznym.