Zajęcia prowadzone są metodami aktywnego uczestnictwa (studia przypadków, ćwiczenia, rozwiązywanie problemów i testów) z wykorzystaniem przykładów z praktyki oraz z bogatego doświadczenia prowadzących. Prowadzącymi są konsultanci i trenerzy zarządzania zasobami ludzkimi o dużej praktyce w organizacjach gospodarczych oraz menedżerowie HR z wiodących polskich przedsiębiorstw.
MODUŁ I
Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- integracja procesów zarządzania zasobami ludzkimi z procesami biznesowymi
- kształtowanie strategii zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście strategii rozwoju firmy
- wdrażanie strategii zarządzania zasobami ludzkimi
- zrównoważona karta wyników jako sposób pomiaru efektów zarządzania zasobami ludzkimi
MODUŁ II
Kultura Organizacyjna
Czas trwania: 1 dzień
Zakres:
- charakterystyka kultury organizacyjnej
- profile kultur organizacyjnych
- ocenianie kultury organizacyjnej
- nowe rodzaje kultur: priorytet klienta, jakości, doskonalenia, uczenia się
- działania ukierunkowane na zmianę kultury i postaw pracowników
Komunikacja Wewnętrzna
Czas trwania: 1 dzień
Zakres:
- rola komunikacji w biznesie
- wartości firmy a komunikacja
- kultura firmy a komunikacja
- korzyści z komunikowania programu restrukturyzacji, wartości i kultury firmy
- proces planowania komunikacji wewnętrznej
MODUŁ III
Zarządzanie Ludźmi w Procesie Zmian
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- przygotowywanie zmian - aspekt prawny, ekonomiczny, organizacyjny, społeczny
- audyt personalny - diagnoza zarządzania zasobami ludzkimi w firmie
- identyfikacja obszarów niedopasowania zasobów do celów i strategii firmy
- restrukturyzacja zatrudnienia - planowanie ilościowych oraz jakościowych zmian
- przywództwo w procesie tworzenia i zmian
- psychologiczne podejście do uczestników zmian
- planowanie i wdrażanie działań osłonowych
- komunikacja wewnętrzna podczas procesu zmian
MODUŁ IV
Role i Zadania Służb Personalnych
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- HR jako partner biznesowy - główne role i zadania
- rola partnera strategicznego - działania HR wspierające realizację celów biznesowych
- rola doradcy - działania wspierające kadrę menedżerską w zarządzaniu zespołami
- rola administratora - sposoby i narzędzia usprawniania administracji kadrowej
- usprawnianie organizacji pracy służb personalnych
- standardy profesjonalnych wymagań dla menedżerów i specjalistów HR
- wizerunek własny menedżera HR
MODUŁ V
Zarządzanie Kompetencjami Pracowników
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- istota kompetencyjnego podejścia do zarządzania ludźmi
- analiza pracy w organizacji
- rodzaje kompetencji
- projektowanie zarządzania kompetencjami - procedura, definiowanie kompetencji i poziomów oceny
- wdrażanie zarządzania kompetencjami - kompetencyjne opisy stanowisk pracy, metody pomiaru i oceniania kompetencji pracowników, wykorzystanie wyników oceny kompetencji
- zagrożenia w systemowym zarządzaniu kompetencjami i sposoby ich eliminowania
MODUŁ VI
Rekrutacja i Selekcja
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- budowa systemu rekrutacji i selekcji - główne elementy
- planowanie zapotrzebowania na pracowników
- zastosowanie modelu kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji
- rekrutacja - źródła i sposoby pozyskiwania kandydatów
- metody i narzędzia selekcji kandydatów
- procedury i programy adaptacji pracowników
- zwalnianie pracowników - powody oraz metody
MODUŁ VII
System Ocen Pracowniczych
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- cele systemów ocen pracowniczych
- projektowanie i wdrażanie systemów ocen okresowych - etapy
- metody doboru kryteriów oceny efektów pracy
- metody doboru kryteriów oceny potencjału pracowników
- procedura i narzędzia oceniania
- sposoby ewaluacji systemu ocen pracowniczych
MODUŁ VIII
Rozwój Pracowników
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- metody badania potrzeb rozwoju zawodowego
- zarządzanie talentami
- planowanie rozwoju kadry menedżerskiej i specjalistów
- szkolenia - analiza potrzeb, formy realizacji i sposoby oceny efektywności szkoleń
- pozaszkoleniowe formy rozwoju - coaching i mentoring
- ścieżki karier
- zarządzanie wiedzą
MODUŁ IX
Systemy Motywacyjne
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania sobą
- strategiczne podejście do systemu motywacyjnego
- uwarunkowania motywacji pracowników
- integrowanie potrzeb pracowników z potrzebami firmy
- bodźce materialne i niematerialne
- sposoby diagnozy systemu motywacyjnego
- projektowanie systemu motywacyjnego
MODUŁ X
Zakładowe Systemy Wynagradzania
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- cele zarządzania wynagrodzeniami
- wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania strategii i polityki wynagradzania
- kształtowanie stałych składników wynagradzania - wartościowanie pracy, tabele płac
- kształtowanie zmiennych składników wynagradzania - premie, nagrody
- analiza rynku wynagrodzeń
- kształtowanie elastycznych pakietów wynagrod
MODUŁ XI
Prawne Aspekty Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Czas trwania: 2 dni
Zakres:
- zatrudnianie i zwalnianie
- wynagradzanie
- ubezpieczenia społeczne
- bezpieczeństwo i higiena pracy