Opis szkolenia
Kurs przeznaczony jest dla pracowników działów kadr oraz osób, które chcą realizować szkolenia wewnętrzne w firmie przy zaangażowaniu obecnych pracowników
Dzięki szkoleniu pracownicy:
- zwiększą swobodę i pewności siebie w realizowaniu zadań szkoleniowych
- uzyskają sprawności w uczeniu innych pracowników firmy
- nauczą się prowadzić atrakcyjne i skuteczne szkolenia
- dowiedzą się jak profesjonalnie przygotować szkolenie
- nauczą się zarządzać grupą szkoleniową i zrozumieją mechanizmy psychologiczne zachodzące w tej grupie
- będą sobie dobrze radzić z własnymi emocjami i stresem
- zdobędą umiejętności zachowania się w trudnych sytuacjach w czasie szkolenia
- uzyskają doświadczenia oraz informacje zwrotne związane z radzeniem sobie z zadaniami trenerskimi w czasie zajęć
- zaplanują swój program indywidualnego rozwoju osobistego i zawodowego
Metody szkoleniowe
- Prezentacja audiowizualna
- Ćwiczenia i prezentacje uczestników – każdy przygotowuje własny moduł
- Analiza warsztatów przedstawionych przez uczestników
- Informacje zwrotne od trenerów – ocena mini-szkolenia
Czas trwania
21 godzin (3 dni)
Ramowy program szkolenia
1. Trener i jego rola
- Kim właściwie jest trener?
- Warsztat trenerski: wiedza, umiejętności, doświadczenie, postawa
- Style pracy trenera - jak znaleźć najbardziej odpowiedni dla siebie styl trenerski?
2. Specyfika grupy szkoleniowej
- Proces grupowy i funkcjonowanie grupy
- Dostosowanie elementów szkolenia do etapu rozwoju grupy
- Reguły skutecznego uczenia się
- Uwaga uczestników podczas szkoleń
- Stany emocjonalne uczestników i grupy w trakcie treningu
- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z grupą
3. Budowanie własnego autorytetu
- Autoprezentacja
- Skuteczne porozumienie się z grupą
- Reagowanie na trudne sytuacje podczas szkolenia
- Spójność zachowań trenera
4. Metody szkoleniowe
- Praktyczne poznanie metod szkoleniowych:
- wykład i prezentacja, dyskusja moderowana, grupy zadaniowe, demonstracje, sesje pytań i odpowiedzi, studia przypadków, symulacje, odgrywanie ról, szkolenia przeprowadzone w oparciu o komputer, ćwiczenia przełamujące lody, ćwiczenia pobudzające kreatywność, gry, techniki relaksacyjne
- Instruowanie uczestników szkolenia – rodzaje instrukcji i sposoby ich podawania
- Co to znaczy profesjonalna facylitacja:
- Rola facylitacji
- Zbawienne efekty dobrej facylitacji
- Kompetencje i metakompetencje – specyfika ich kształtowania i nauczania
- Dobór metod szkoleniowych pozwalających na zrealizowanie celów rozwojowych
- Ćwiczenia praktyczne:
- Konstruowanie ćwiczeń i gier
- Prowadzenie treningu w oparciu o wybraną metodologię
5. Motywowanie uczestników szkolenia
- Zawieranie kontraktu z grupą
- Motywujące prowadzenie zajęć
- Udzielanie informacji zwrotnych ćwiczącym (pochwały, interwencje i krytyka)
- Angażowanie uczestników do aktywności
6. Wykorzystanie środków wizualnych w szkoleniu
- Rodzaje środków wizualnych (plakat, slajd, prezentacja, film, flipchart, etc.)
- Techniki przeprowadzania prezentacji
- Struktura prezentacji
- Mowa ciała podczas prezentacji – mity i rzeczywistość
7. Planowanie sesji szkoleniowej
- Fazy treningu
- Zawartość merytoryczna treningu
- Układanie sesji treningu – plan i konspekt zajęć
- Ćwiczenia praktyczne:
- Układanie sesji szkoleniowych mających zrealizować różne cele rozwojowe
8. Trudne sytuacje na szkoleniach i zastosowanie strategii asertywnej przez trenera
- Mapa najczęściej spotykanych trudności podczas szkolenia
- Postępowanie z obiekcjami uczestników szkolenia i stawianie granic w relacjach z grupą
- Analiza wybranych sytuacji
- Radzenie sobie ze stresem i emocjami podczas prowadzenia szkoleń