Program studiów
Ścieżka B
STANDARDY NAUCZANIA NA KIERUNKU STUDIÓW
PIELĘGNIARSTWO – B
Studia zawodowe dla pielęgniarek posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami pięcioletnich liceów medycznych, którzy rozpoczęli naukę wcześniej niż w roku szkolnym 1980/81
WYMAGANIA OGÓLNE
Studia zawodowe na kierunku pielęgniarstwo trwają co najmniej pięć semestrów.
Łączna liczba godzin zajęć dydaktycznych wynosi 3000 W standardach określono 3000, z których 2000 godzin przeznaczono na kształcenie praktyczne (zajęcia praktyczne i praktyki).
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent powinien być przygotowany do samodzielnego pełnienia zadań pielęgniarskich ramach funkcji pielęgniarskich obejmujących:
1. Świadczenie opieki zdrowotnej oraz zarządzanie nią:
- ocena stanu zdrowia pacjenta i rozpoznanie czynników zagrażających zdrowiu,
- rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych pacjentów w podstawowej i specjalistycznej opiece zdrowotnej oraz określenie zasobów niezbędnych do ich zaspokojenia,
- organizowanie i nadzorowanie opieki pielęgniarskiej z uwzględnieniem aktualnej wiedzy, przyjętych teorii i koncepcji pielęgniarstwa,
- wykonywanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- ocena wydolności psychofizycznej chorego i jego rodziny w zakresie samoopieki,
- organizacja czasu wolnego osobom zdrowym lub chorym w instytucjach opieki zdrowotnej, oświatowych i społecznych,
- podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych w instytucjach opieki zdrowotnej, oświatowych i społecznych,
- dokumentowanie procesu pielęgnowania i wykorzystywanie informacji do oceny świadczonej opieki,
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej, uznanych norm kulturowych i praw człowieka.
2. Promocję i edukację zdrowotną:
- prowadzenie poradnictwa w zakresie zdrowego stylu życia,
- nauczanie promocji zdrowia w instytucjach oświatowych, uczenie chorego życia z chorobą i niepełnosprawnością,
- organizowanie i uczestniczenie w zdrowotnych kampaniach edukacyjnych w środowisku lokalnym i krajowym,
- ocena programów edukacyjnych i skuteczności działań edukacyjnych.
3. Działanie w roli uczestnika zespołu opieki zdrowotnej:
- współpraca z uczestnikami zespołu w opiece nad człowiekiem zdrowym lub chorym,
- prowadzenie edukacji zdrowotnej w zespołach interdyscyplinarnych, w tym szkołapacjentów z astmą oskrzelową, padaczką, cukrzycą, stomią,
- organizowanie bezpiecznego środowiska opieki i pracy zespołowej,
- współpraca z uczestnikami zespołu w zakresie doskonalenia jakości opieki.
4. Rozwój praktyki pielęgniarskiej, krytycznego myślenia i badań naukowych:
- wdrażanie do praktyki pielęgniarskiej wiedzy potwierdzonej naukowo,
- poprawa jakości opieki pielęgniarskiej przez wdrażanie nowych metod, technik opieki oraz rozwiązań organizacyjnych,
- wyznaczanie obszarów do podejmowania badań naukowych i podejmowanie badań naukowych,
- podejmowanie działań związanych z rozwojem zawodowym własnym i innychpielęgniarek,
- organizowanie i uczestniczenie w kształceniu przed- i podyplomowym pielęgniarek.