Absolwent ma podstawowe kwalifikacje zawodowe uprawniające do sprawowania profesjonalnej opieki wychowawczej nad dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi.
Podczas studiów nabywa odpowiednich kompetencji niezbędnych do pełnienia roli zawodowej pedagoga-wychowawcy, na które składają się:
podstawowa wiedza ogólnopedagogiczna, socjologiczna i psychologiczna umożliwiająca zrozumienie społeczno-kulturowego kontekstu wychowania i pracy opiekuńczej;
wiedza specjalistyczna niezbędna do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania, placówce oświatowo-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej oraz miejscu pracy;
praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej;
umiejętność przeprowadzenia diagnozy pedagogicznej oraz projektowania działalności zaradczej i kompensacyjnej;
sprawność w zakresie praktycznego działania.
Absolwenci tej specjalności mają umiejętności i uprawnienia nauczyciela-wychowawcy do pracy:
opiekuńczo-wychowawczej: w domach dziecka, bursach i internatach, świetlicach szkolnych, koloniach i półkoloniach, obozach, ośrodkach wczasów dziecięcych, hospicjach, prewentoriach, sanatoriach;
wychowawczej, opiekuńczej i socjalnej w pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, grupach terapeutycznych, placówkach diagnostycznych i resocjalizacyjnych, ogniskach wychowawczych, ośrodkach pomocy dziecku i rodzinie, kurateli sądowej;
opiekuńczej, socjalnej i wychowawczej w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, urzędach gminnych, domach pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych, ośrodkach wsparcia społecznego i zagrożeń rozwojowych oraz jako asystenci i opiekunowie środowiskowi;
kulturalno-oświatowej w środowisku jako animatorzy kultury w domach kultury, klubach, świetlicach, ośrodkach wczasów i rekreacji, zakładach pracy;
w placówkach rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.