Nowe instrumenty prawne ochrony krajobrazu – audyt krajobrazowy i uchwała reklamowa.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z nowymi instrumentami prawnymi ochrony krajobrazu, wprowadzonymi ustawą z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z 2015 r., poz. 774)
Korzyścią z udziału szkoleniu jest poszerzenie wiedzy na temat nowych zasad lokalizowania tablic i urządzeń reklamowych w przestrzeni miejskiej oraz wpływu nowych uchwał (aktów prawa miejscowego), uchwalanych przez sejmiki i gminy, na planowanie przestrzenne. Wykładowca przekaże również istotne wskazania wynikające z nowych narzędzi ochrony krajobrazu.
Podczas szkolenia omówimy:
- szczegółowe regulacje odnoszące się zarówno do zasad sporządzania audytów krajobrazowych, jak i nowych instrumentów przyznających gminom uprawnienia do określania zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów i standardów jakościowych (uchwały reklamowe),
- aspekty praktyczne związane z implementacją zasad funkcjonowania nośników reklamowych w przestrzeni publicznej do uchwał rad gminnych,
- praktyczne skutki uchwalonych aktów prawa miejscowego dla właścicieli nieruchomości, zarządców, deweloperów i innych podmiotów dysponującymi prawami do nieruchomości.
Adresaci szkolenia:
- pracownicy administracji publicznej, zarówno rządowej (uzgadniający i opiniujący uchwały sejmików województwa i rad gminnych oraz kontrolujący ich legalność), jak i samorządowej (odpowiedzialni za sporządzanie i uchwalanie audytów krajobrazowych i uchwał reklamowych),
- urbaniści, architekci, prawnicy, pracownicy korporacji prawniczych (adwokaci, radcowie prawni) stykający się z materią planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz ochrony przyrody.
- inni zainteresowani: agencje reklamowe oraz podmioty dysponujące prawami do nieruchomości (zarządcy, deweloperzy).
Program szkolenia :
- Zakres i przedmiot regulacji ustawy krajobrazowej.
- Instrumenty dotyczące zarządzania i ochrony krajobrazu - nowe definicje.
- Audyt krajobrazowy.
- cel, charakter prawny, obligatoryjność sporządzenia,
- tryb uchwalania,
- treść audytu,
- organ właściwy, obowiązek uwzględnienia audytu w dokumentach planistycznych.
- Strefy ochrony krajobrazu – zakres obowiązywania, wpływ na akty planistyczne.
- Uchwała w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów i standardów jakościowych (tzw. uchwała reklamowa).
- cel i charakter prawny uchwały reklamowej,
- granice władztwa w zakresie decydowania o lokalizowaniu nośników reklamowych na przykładzie orzeczeń dotyczących władztwa planistycznego gminy,
- procedura sporządzania - elementy obligatoryjne i fakultatywne, niedozwolone zapisy,
- procedura uchwalania, sposób rozstrzygnięcia o nieuwzględnionych uwagach,
- kontrola zgodności z prawem uchwały – organ nadzoru (wojewoda),
- tryb zaskarżenia uchwały do sądu administracyjnego – nowe regulacje dotyczące dopuszczalności skargi na uchwałę – obowiązujące od 15.08.2015 r.,
- kryteria i zakres kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne,
- przesłanki nieważności uchwały,
- przesłanki wstrzymania zaskarżonej uchwały,
- skutki orzeczeń sądowych.
- Zmiana zasad sytuowania reklam świetlnych w pasie drogowym.
- wymagania dla tablic świetlnych emitujących światło,
- kara za umieszczenie reklamy w pasie drogowym,
- opłata za zajęcie pasa, a nowa opłata reklamowa,
- decyzja o przywróceniu do stanu poprzedniego.
- Opłata reklamowa:
- zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- wprowadzenie opłaty reklamowej – organ właściwy, fakultatywność, decyzja w sprawie ustalenia opłaty reklamowej,
- katalog podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłaty reklamowej,
- wyłączenia z obowiązku opłaty,
- zasady naliczania opłat,
- kary za nielegalne umieszczanie reklam.
- Przepisy intertemporalne dotyczące wejścia w życie nowych regulacji. Zakres obowiązywania zapisów m.p.z.p. odnoszących się do zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych.
- Skutki wejścia w życie ustawy krajobrazowej.
- Pytania, dyskusja.
Miejsce : Warszawa Centrum, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.
Informacje na temat najbliższego terminu szkolenia mogą Państwo uzyskać kontaktując się z organizatorem. Istnieje również możliwość przygotowania szkolenia zamkniętego z tego tematu, dla grupy pracowników, w dogodnym dla Państwa terminie i miejscu.