Program szkolenia:
1 . WPROWADZENIE
- Sens negocjacji w firmie
- Konflikt jako wstęp do negocjacji
- Komunikacja w procesie negocjacji (zachowanie asertywne)
2. NEGOCJACJA - RÓŻNE ASPEKTY NEGOCJACJI
3. TECHNIKI, METODY, STRATEGIE, TAKTYKI - cele: osiągnięcie porozumienia w dyskusji, rozwiązanie problemu, łagodzenie konfliktu między stronami.
4. KLIMAT
- Czynniki potrzebne, aby osiągnąć sukces w negocjacji
- Dziewięć najczęstszych błędów w negocjacjach
5. ZDEFINIOWANIE PUNKTÓW NEGOCJACYJNYCH
6. ANKIETA NA TEMAT PRZYGOTOWANIA NEGOCJACJI
7. DROGA DO KONSTRUKTYWNEJ NEGOCJACJI - PRZEBIEG NEGOCJACJI
I WPROWADZENIE
II. OPIS
UMIEJĘTNOŚĆ STAWIANIA PYTAŃ I SŁUCHANIA, POZYTYWNY STYL/ ODBIORCZY.
Cel: Określić, zrozumieć, ale nie rozwiązywać
III. DYSKUSJA
Cel: Poznać, określić możliwe ustępstwa, przybliżyć się w dostrzegalny sposób do rozmówcy, unikać konfliktów związanych z wyrażaniem nadmiernego sprzeciwu
IV. OSTATECZNA NEGOCJACJA
AKTYWNY STYL ODBIORCZY, POTWIERDZANIE, SPOKÓJ
Cel: Porozumienie
V. KONKLUZJA
STYL POZYTYWNY, DYSPOZYCYJNOŚĆ
Cel: Zredagować umowę, uniknąć zakwestionowania
8. ZASADY RACJONALNEJ NEGOCJACJI wg Fisher`a i Ury
9. UMIEJĘTNOŚĆ ROZSĄDNEGO USTĘPOWANIA
- Spisanie możliwych ustępstw
- Oszacowanie ustępstw
- Rozsądnie ustępować
- Uzyskanie ustępstw w zamian
10. TAKTYKI NEGOCJACYJNE
11. STYLE ZACHOWAŃ
12. ZASADY NEGOCJACJI HANDLOWEJ
- Psychologia i techniki sprzedaży
- Etapy rozmowy handlowej
- Identyfikacja potrzeb i zdobywanie informacji
- Prezentacja oferty i pokonywanie zastrzeżeń
13. NEGOCJACJE W KONTEKŚCIE WIELOKULTUROWYM
14. ĆWICZENIA I GRY SYMULACYJNE
- „Wygrany wygrany”
- „NASA”
- Przypadek „pracownik- pracodawca"
Prowadzenie negocjacji to bardzo szerokie zagadnienie gdyż obejmuje ono zarówno zagadnienia dotyczące dziedzin społecznych, politycznych, wojskowych, finansowych, jak i handlowych i marketingowych. Negocjujemy nie tylko w życiu zawodowym czy społecznym ale również i w osobistym.
Obszary negocjacji możemy podzielić na trzy główne poziomy :
- międzyludzki
- między organizacjami , instytucjami , firmami
- międzynarodowy, pomiędzy krajami
Poziomy te mogą sie często ze sobą krzyżować czy nakładać . Negocjujemy z dostawcą, z odbiorcą, z kooperantem. Każdy z nich, jako indywidualna osoba, reprezentuje określoną osobowość, wiedzę i doświadczenie a jednocześnie reprezentuje jakąś firmę z jej wizerunkiem, prestiżem , określoną silą przetargową.Ważne jest aby określić warunki negocjacji czasami po prostu nie warto podejmować się jej, a jeśli warto to należy dokładnie poznać etapy i fazy prowadzenia negocjacji od przygotowania negocjacji, ustalenia celów, stanowisk, miejsca etc aż do fazy realizacji i kontroli.