Cel szkolenia
Rozpoczęcie procesu kreowania misji i wizji, z którą utożsamiają się wszyscy pracownicy, która integruje zespół i oparta jest o kluczowe wartości ważne z punktu widzenia zarządzania firmą.
Paradoksem jest, że niejednokrotnie misję firmy formułuje webmaster, który akurat pisze stronę firmową i w zakładce misja firmy należy coś wpisać. Inne misje powstały przy okazji pisania reklamowych folderów dla klientów. Jeszcze inne są wynikiem pracy jedynie kilku członków ścisłego zarządu firmy i zapisane jedynie w gabinecie prezesa, a szeregowy pracownik zapytany o misję firmy wzrusza ramionami lub odpowiada, że: „jest gdzieś na stronie”.
Istnieją jednak na świecie firmy, które rozpoczęły swą działalność od zapisanej misji kilku wizjonerów (założycieli firmy) i w doskonały sposób, przez wiele lat komunikują misję wszystkim nowym pracownikom, odnosząc w ten sposób nieprawdopodobny sukces.
Można zrobić jeszcze jedną wartościową rzecz. Wykreować sytuację, w której pracownicy sami sformułują misję firmy, działu, stanowiska pracy opartą o te same wartości, które są również wyznawane przez założycieli i właścicieli firmy. Taka spójność w wizji i misji zapewnia właściwą motywację i ułatwia zarządzanie firmą.
Cel osiągniemy poprzez
Warsztaty, które w toku pracy grupowej wygenerują listę wartości i będą podstawą do odkrycia i sformułowania prawdziwej (podświadomie realizowanej) misji. W przypadku większych firm cel osiągniemy poprzez cykl ćwiczeń z poszczególnymi działami, osobami kluczowymi w firmie, zarządem, a następnie może nastąpić proces uwspólniania misji i listy wartości na dużej firmowej konferencji, będącej jednocześnie ważnym wydarzeniem w historii firmy.
Korzyści dla Uczestników szkolenia
Weryfikacja wartości da odpowiedź zarówno firmie jak i pracownikom, czy są we właściwym miejscu i z właściwymi ludźmi. Jeżeli nie ma punktów wspólnych na poziomie przekonań i wartości w przyszłości pojawią się konflikty i zaniknie możliwość dalszej współpracy. Ewidentną korzyścią będzie uwspólnienie listy wartości (nazwanie rzeczy po imieniu), rozumienie w ten sam sposób tych samych treści, zdefiniowanie kim naprawdę jesteśmy jako firma i dokąd dążymy.
Możliwe jest, że dużym bonusem będzie wykreowanie brzmienia samej misji firmy już w toku warsztatów, lub przynajmniej sformułowanie jej pierwotnego kształtu, który pozwoli spojrzeć w przyszłość z właściwej perspektywy oczami wszystkich pracowników firmy.
Metody Pracy jakie stosujemy podczas szkolenia
Zastosujemy warsztaty psychologiczne, techniki medytacji i wizualizacji, burzę mózgów, ćwiczenia indywidualne i w małych zespołach, dyskusję, kreatywne rozwiązywanie opcji, prezentacje, uaktywnianie prawopółkulowego myślenia niestandardowymi metodami.
Szkolenie szczególnie polecamy dla
Wszystkich, firm, instytucji i organizacji, które chcą stworzyć zgrany, umotywowany zespół oparty o osoby wyznające te same wartości. Polecamy również dla firm, których misja (pomimo, że poprawnie zapisana i słuszna) nie jest właściwie komunikowana, a pracownicy nie utożsamiają się z jej przesłaniem.
Szkolenie doskonale wpasowuje się w potrzeby działu firmy (np. handlowy, call center, księgowość, magazyn, biuro) jako szkolenie, które zjednoczy pracowników danego działu wokół wspólnej misji i wizji będącej częścią misji całej firmy.
Program szkolenia
- Przełamanie barier lewopółkulowego myślenia:
- zapoznanie się uczestników (łamanie lodów),
- indywidualne prezentacje odkrywające karty,
- rozbudzenie zasobów kreatywnego myślenia (rytm, przestrzeń, ruch, wizualizacja),
Metoda rozbudzania kreatywnego prawopółkulowego myślenia może być dopasowana do specyfiki grupy i klimatu szkolenia np. warsztat plastyczny lub sesja rytmiczna, wprowadzająca w lekki trans, taniec, techniki wizualizacji i medytacji, gra barw i kolorów i inne aktywności głównie z dziedziny sztuki uaktywniające zasoby prawej półkuli mózgu.
- Stworzenie listy wartości:
- warsztat indywidualny,
- ćwiczenia w parach i grupach,
- dyskusja moderowana,
- przetarg, polegający na wykreowaniu wspólnej listy wartości (firmy, działu, organizacji)
Taka lista wartości jest fundamentem do stworzenia (odkrycia) właściwej misji, ułatwia późniejsze rozwiązywanie wszystkich kwestii i jest niezwykle pomocna w weryfikowaniu pracowników. Odniesienie do wartości powinno towarzyszyć każdej ważnej decyzji.
- Tożsamość jako fundament misji:
- kim jestem, ćwiczenia indywidualne,
- role jakie pełnimy w życiu,
- kim jesteśmy jako firma, organizacja, dział,
- praca w grupach, prezentacje.
- Misja firmy:
- proces odkrywania własnej misji życiowej,
- praca nad tworzeniem misji firmy, działu, organizacji,
- stworzenie „nowej” wersji misji, czyli odkrycie tego co naprawdę czujemy, widzimy i o czym powiemy, że jest nasze.
- Co dalej- strategia realizacji misji i osiągania celów:
- czym są cele,
- jak je wyznaczać,
- jak je osiągnąć,
- jak pracować z celem niezrealizowanym.
- Podsumowanie i zakończenie.