Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu :
Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:
- poprawnie definiować i identyfikować kompetencje,
- sporządzić kompetencyjny opis stanowiska pracy,
- dokonać wyboru adekwatnych narzędzi do pomiaru kompetencji istotnych na danym stanowisku,
- samodzielnie opracować i zastosować w praktyce wybrane narzędzia pomiaru kompetencji, takie jak testy kompetencyjne oraz wywiady kompetencyjne.
Program:
- Kompetencje, kwalifikacje i predyspozycje jako kryteria decyzji personalnych na przykładzie selekcji zawodowej.
- Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a zarządzanie zasobami ludzkimi: alternatywa, czy uzupełnienie?
- Składniki kompetencji: wiedza, umiejętności, postawy. Rola przywództwa oraz coachingu w integrowaniu składników (tj. doskonaleniu) kompetencji .
- Rodzaje kompetencji:
- Behawioralne i funkcjonalne.
- „Miękkie” i „twarde”.
- Uniwersalna taksonomia kompetencji zawodowych i jej implikacje dla procesu modelowania kompetencji: ile tak naprawdę można (warto) wyróżnić kompetencji ?
- Definiowanie kompetencji:
- Nazwa kompetencji.
- Opis kompetencji.
- Wskaźniki behawioralne.
- Poziomy kompetencji oraz poziomy spełnienia kompetencji.
- Identyfikacja i projektowanie kompetencji:
- Podejście indukcyjne: rola pracowników.
- Podejście dedukcyjne: rola zarządu, działu ZZL (HR) oraz zewnętrznych konsultantów.
- Budowa modelu kompetencyjnego: cechy dobrego modelu kompetencyjnego.
- Kompetencyjny opis stanowiska.
- Zasady pomiaru kompetencji:
- Cele pomiaru: diagnoza, prognoza i retrognoza – czyli co możemy powiedzieć o kandydacie na postawie wyników pomiaru jego kompetencji i predyspozycji?
- Strategie pomiaru: addytywna, konfirmatywna oraz komplementarna – jak umiejętności dobierać narzędzia pomiaru kompetencji?
- Kwestia reaktywności pomiaru i jej znaczenie w selekcji zawodowej.
- Zasada GIGO i jej implikacje dla trafności decyzji personalnych.
- Wybrane metody pomiaru kompetencji:
- Testy kompetencyjne:
- rodzaje pytań testowych oraz różne opcje klucza odpowiedzi – rekomendowane rozwiązania,
- różne procedury konstruowania testu – na podstawie kompetencyjnego opisu stanowiska oraz w oparciu o spożytkowanie doświadczenia pracowników,
- interpretacja wyników – specyfika diagnostyczna testów kompetencyjnych, czyli dlaczego nie nadają się one do identyfikowania utalentowanych pracowników?
- Wywiady kompetencyjne:
- znaczenie strukturyzacji wywiadu i jej trzy kluczowe wymiary,
- konspekt wywiadu oraz narzędzia pomocne w ocenie odpowiedzi kandydatów – skale ocen, skale obserwacyjne oraz skale recypatii,
- rodzaje pytań w wywiadzie kompetencyjnym – sytuacyjne, behawioralne, o umiejętności – kryteria wyboru adekwatnego rodzaju pytań.