Opis szkolenia:
Chcąc osiągnąć sukces w zarządzaniu firmą trzeba sformułować i zrealizować jej strategię. Zarządzanie organizacją z jasno określoną i konsekwentnie wdrażaną strategią to główne zadanie osoby kierującej firmą. Znajomość i rozumienie narzędzi strategicznej analizy, technik analizy rynku i konkurencji, mechanizmów scenariuszowych i prognozowania jest niezbędna w procesie budowania strategii firmy. Kluczem do skutecznego zarządzania strategicznego jest komunikacja strategii wewnątrz organizacji. Jest ona niezbędna do zapewnienia zrozumienia założeń i celów strategii oraz pozyskania prawdziwego zaangażowania pracowników w proces jej realizacji.
Program:
1. Analiza i przewidywania wpływu zmian, które mają miejsce w otoczeniu firmy:
- Bieżące zmiany w otoczeniu ekonomicznym
- Wzrastające wymagania konsumentów i klientów
- Przyspieszenie zjawiska globalizacji działalności firm i wzrost konkurencyjności związany z wprowadzeniem nowych technologii
- Wpływ handlu przez Internet: czy doprowadzi do zaburzeń handlu innymi kanałami dystrybucji?
- Firma ludzi i firma ekologiczna: coraz twardsze przepisy prawne dotyczące ochrony konsumenta i ochrony środowiska
- Analiza firmy w kontekście zmian w jej otoczeniu: analiza sił Portera
- Analiza tendencji w zarządzaniu: EMOFF
2. Analiza pola działań strategicznych firmy:
- Analiza strategiczna: segmentacja, krzywe życia: matryce strategiczne (BCG, Mc Kinsey, ADL)
- Firma a rynek: analiza konkurencji, rynki docelowe i pozycjonowanie strategiczne
- Podział rodzajów działalności wg DDS (dziedziny działań strategicznych)
- Analiza poziomu wzrostu i cyklu życia DDS
- Opracowanie diagnozy strategicznej firmy
3. Nowe podejście do strategii:
- Podejście tradycyjne do strategii
- Progresja w strategii korzyści u konkurencji
- Strategia wycofania, scenariusze upadku strategii, postępowanie kryzysowe
- Scenariusze środków minimalnych
- Czuwanie nad realizacją strategii: sukces przez uprzedzenie wydarzeń
4. Dynamika ewolucji branży: uwzględnienie możliwości i zagrożeń:
- Przejście od diagnozy do wprowadzenia: dostosowanie narzędzi analizy strategicznej
- Problematyka grupy skonfrontowanej ze zjawiskiem globalizacji w branży (studium przypadku)
5. Przypadek rozrastania się firm: pokusy, ryzyko i możliwości:
- Fuzje, wykupywanie, łączenie firm
- Ocena dynamiki sukcesu i przyczyn upadku
6. Pilotowanie strategii przez kompetencje:
- Przekształcanie kompetencji w przewagę konkurencyjną
- Przyspieszenie rozwoju kompetencji przynoszących wartość dodaną dla klienta
7. Nowe podejście do kwestii zarządzania:
- Jak oddziaływać na inteligencję kolektywną
- Firma dla klienta: wzmacnianie współpracy na linii sprzedawca – klient
- Dostosowanie czasu pracy, zarządzanie na odległość, czas schyłkowy dla zarządzania hierarchicznego