Cele
Przygotowanie uczestników kursu do: Przeprowadzania wstępnej weryfikacji i przydatności zawodowej kandydatów do pracy (rozmowa kwalifikacyjna), wstępnego ustalania warunków pracy i płacy, kierowania do akceptacji i weryfikacji w komórce, w której kandydat będzie zatrudniony, kierowania na wstępne badania lekarskie i psychotechniczne. Sporządzania umów o pracę, wprowadzania danych do komputera i archiwizowania (zakładania akt pracowniczych) oraz przekazywania niezbędnych informacji do WKU. Wprowadzenia kandydata do pracy, skierowania na szkolenie wstępne z zakresu bhp i ppoż. Ewidencjonowania i kontrolowania czasu pracy, zwolnień lekarskich i absencji. Ustalenia, wg obowiązujących przepisów, stażów pracy skutkujących na urlop wypoczynkowy, wysokości nagród jubileuszowych, wymiaru okresu wypowiedzenia, uprawnień emerytalnych itp. Prowadzimy badania, z których wynika, że Absolwenci kursów prowadzonych przez Consulting and Training Institute cieszą się dobrą opinią wśród pracodawców.
Szczegółowe informacje
Ramowy program
1. Trening interpersonalny - 12 godz.
2. Procesy personalne w firmie - 16 godz.
3. Elementy prawa pracy, nowe regulacje kodeksowe - 16 godz.
4. Ubezpieczenia społeczne - 4 godz.
5. Zasiłki z ubezpieczenia - 2 godz.
6. Dokumentacja kadrowo – płacowa i ubezpieczeniowa - 22 godz.
7. Umowy cywilno – prawne - 4 godz.
10. Ochrona danych osobowych i archiwizacja akt osobowych - 4 godz.
11. Programy komputerowe - 48 godz
Razem: 128 godz.
+ Egzamin - 3 godziny zegarowe
Treści szkolenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych
I. Trening interpersonalny – 12 godzin
1. Zarządzanie czasem i skuteczna organizacja pracy
* zarządzanie miejscem pracy
* zasady planowania i organizacji czasu
* zarządzanie sposobami wykonywania pracy
* pomocnicze środki biurowe (terminarze, skorowidze, segregatory)
2.Umiejętności komunikacyjne
* poznawanie zasad „dobrej" komunikacji
* poznawanie metod i techniki ułatwiających prowadzanie rozmów
* ćwiczenia z zakresu nawiązywania pierwszego kontaktu
* ćwiczenia aktywnego słuchania i uważnego kontaktu
* ćwiczenia w rozpoznawaniu komunikatów niewerbalnych
* elementy autoprezentacji
* asertywna komunikacja
* bariery komunikacyjne i sposoby ich likwidowania
3.Kształtowanie aktywnych postaw zawodowych oraz trening skuteczności osobistej
* diagnoza własnej postawy życiowej i zawodowej
* skuteczne sposoby motywowania siebie do działania i do rozwoju
* praca nad wiarą we własne siły i możliwości
* nabycia umiejętności efektywnego określania i realizowania celów życiowych, efektywnego planowania
* radzenie sobie ze stresem
II. Procesy personalne w firmie – 16 godzin
Rekrutacja i selekcja pracowników
* Znaczenie rekrutacji i selekcji w przedsiębiorstwie,
* Metody rekrutacji,
* Efektywność metod rekrutacji,
* Techniki selekcji,
* Najczęstsze błędy selekcji,
* Kryteria selekcji,
* Koszty i zyski rekrutacji i selekcji.
Funkcjonowanie pracowników w firmie
* Adaptacja pracownika w organizacji,
* Kultura organizacyjna,
* Komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna,
* Rozwiązywanie konfliktów,
* Rozwój pracowników- określanie potrzeb szkoleniowych, ścieżek kariery,
* Zwolnienia pracowników.
Metody wartościowania pracy i okresowej oceny pracowników
Wartościowanie pracy- metody, funkcje i cele. 2.System oceny pracowników
* funkcje SOP
* cele SOP
* metody oceny pracowników - ocena formalna i nieformalna
* problemy przy wprowadzaniu systemów ocen pracowników
III. Elementy prawa pracy, nowe regulacje kodeksowe – 16 godzin
1.Przedmiot prawa pracy, zasady i funkcje prawa pracy, źródła prawa pracy
2.Nawiązanie stosunku pracy, umowy o pracę
3.Pozaumowne podstawy nawiązania stosunku pracy
4.Prawa i obowiązki pracowników
5.Kary dyscyplinarne i odpowiedzialność pracownika
6.Czas pracy, urlopy i wynagrodzenia za pracę
7.Rozstrzyganie sporów ze stosunku pracy
8.Ochrona pracy
9.Rozwiązanie stosunku pracy
10.Bezrobocie i przeciwdziałanie bezrobociu
11.Współpraca zakładu z Urzędami Pracy
IV. Ubezpieczenia społeczne – 4 godziny
1.Podstawy ubezpieczeń społecznych
2.Ubezpieczenia emerytalno – rentowe (fundusze emerytalne, wysokość składek emerytalnych podstawowych i dobrowolnych (I, II i III filar)
3.Rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz Fundusz Pracy i FGŚP
4.Deklaracja rozliczeniowa zbiorcza DRA, oraz imienna RCA, RNA, RSA,
5.Ustawa o emeryturach i rentach z FUS
6.Świadczenia emerytalno – rentowe i podstawa ich naliczania (warunki nabywania uprawnień emerytalno – rentowych, dokumentacja wniosków)
7.Sankcje za nieprawidłowość rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych
8.Postępowanie odwoławcze w sprawach świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych
9.Plany szkoleń pracowniczych
V. Zasiłki z ubezpieczenia – 2 godziny
1.Świadczenia zasiłkowe z ubezpieczenia społecznego
* ustalanie uprawnień do zasiłków,
* podstawa wymiaru,
* dokumentacja
2.Obliczanie zasiłków
* rodzinnych,
* chorobowych,
* macierzyńskich,
* opiekuńczych
VI. Dokumentacja kadrowo – płacowa i ubezpieczeniowa– 22 godziny
1.Prowadzenie akt osobowych pracownika
* część A
* część B
* część C
2.Zaświadczenie o zatrudnieniu,
3.Zaświadczenie o zarobkach,
4.Dokumentacja ubezpieczeniowa,
5.Dokumentacja podatkowa,
6.Inna dokumentacja wymagana przepisami prawa,
7.Zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych – ZPA, AFA, ZUA, ZNCZ, ZWUA, RMUA
8.Dokumentacja ubezpieczeniowa, obowiązujące ustawy pracownicze karty ubezpieczeń
VII. Umowy cywilno-prawne – 4 godziny
1.Podstawowe regulacje wynikające z kodeksu cywilnego
2.Rodzaje umów cywilno prawnych
3.Umowa o dzieło a umowa zlecenia- podobieństwa i różnice
4.Umowa o pracę a umowa cywilno – prawna
5.Umowy cywilno – prawne w świetle składek na ubezpieczenia społecznych i zdrowotne
6.Dochodzenie roszczeń z umowy cywilno - prawnej
VIII. Ochrona danych osobowych i archiwizacja akt osobowych – 4 godziny
1.Ustawa o ochronie danych osobowych
2.Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkami pracy
3.Podstawy prawne archiwizacji dokumentów biurowych, kadrowych i księgowych
4.Kategorie archiwalne (A,B)
5.Oznaczanie dokumentów archiwalnych
6.Zasady zdawania dokumentów do archiwum i korzystania z nich
7.Organizacja archiwum zakładowego i systemy archiwalne
IX. Programy komputerowe - 48 godz.
Obsługa programu PŁATNIK 8
* Wprowadzanie danych ewidencyjnych płatników i ubezpieczonych
* Wprowadzanie danych identyfikacyjnych osób ubezpieczonych
* Wprowadzanie danych służących do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
* Przeglądanie i korekty dokumentów
* Emisja dokumentów ubezpieczeniowych w postaci papierowej (wydruki) lub elektronicznej (pliki)
SYMFONIA – kadry, płace 16 godz., Optima 16 godz., CDN Klasyka Płace 8 godz.
* Rejestracja i przechowywanie informacji o pracowniku w firmie i poza firmą,
* Deklarowanie sposobu wynagradzania pracownika - definiowanie szablonów obliczeniowych:
o wynagrodzenie czasowe ze stawką miesięczną i godzinową,
o wynagrodzenie prowizyjne,
o wynagrodzenie akordowe,
o rejestracja dodatków, zasiłków, premii ,
o rejestracja potrąceń, świadczeń, zaliczek,
o wynagrodzenia z tytułu umów – zleceń.
* Przeliczanie składników płacy,
* Definiowanie i rozliczanie pracownika z urzędem skarbowym i ZUS
o indywidualne ustalanie zaliczek podatkowych i składek ZUS (wydruk deklaracji ZUS i PIT),
* Sporządzanie raportu o nieobecnościach oraz nadzór nad urlopem,
* Korzystanie z edytora tekstu (definiowanie wzorca wydruku),
* Zabezpieczanie przed dostępem do programu i danych w nim zawartych.