Zalety Kursu
- przystępny język
- przydatne porady na temat rysowania
- bardzo dużo ćwiczeń praktycznych
- informacje na temat teorii widzenia
- omówienie historii sztuki na przykładzie konkretnych dzieł
- kolorowe karty przedstawiające dzieła omawiane w kursie
- pomoc w rozwijaniu indywidualnego stylu rysowania
- efektywny system powtórek
- opieka doświadczonego nauczyciela – mistrza rysunku
Długośc Kursu i Cena
- długość kursu: 20 miesięcy (1 pakiet lekcyjny w miesiącu)
- średni czas nauki: 15-30 minut dziennie
- opłata za kurs (materiały lekcyjne i opieka nauczyciela)
Program kursu
* Zeszyt 1 – Co może być rysunkiem?
Co to jest iluzja przestrzeni? Walor. Rysunek a iluzja przestrzeni. Układy w iluzji przestrzeni.
Ograniczenie przestrzenności. Rysunek poza iluzją przestrzeni. Definicja rysunku. Co nie jest
rysunkiem? Naśladownictwo. Rysowanie z natury i z wyobraźni. Kopiowanie i konstruowanie.
* Zeszyt 2 – Perspektywy, kontrasty
Przykłady perspektyw. Zastosowanie perspektywy w rysunku. Analiza rysunku. Perspektywa a
wyraz dzieła. Trzy wartości. Brak kontrastu. Sposoby łączenia formatów, obiektów.
* Zeszyt 3 – Punkt, linia, plama, płaszczyzna
Od punktu do bryły przestrzennej. Multiplikacja (powielenie), zmiana, przestrzenność.
Przykłady elementów. Rytm. Sposoby tworzenia rytmów. Faktury płaska i przestrzenna.
Materia. Znaki. Rodzaje kreski. Sposoby rysowania.
* Zeszyt 4 – Materiały i narzędzia rysunkowe
Materiały, ślady, narzędzia, oznaki. Rysunek kolorowy dwuołówkowy. Mieszanie barwnika
białego i czarnego. Techniki rysunkowe a typy kresek. Narzędzie a właściwości kresek:
szerokość, walor, barwa. Kreska a forma przedstawienia. Przepisy.
* Zeszyt 5 – Rodzaje kompozycji
Co to jest kompozycja? Kompozycja otwarta, zamknięta. Kompozycja symetryczna i
asymetryczna. Kompozycja statyczna i dynamiczna. Kompozycja centralna. Kompozycja luźna i
zwarta. Inne rodzaje kompozycji. Kontrapost. Rodzaj kompozycji a wyraz dzieła.
* Zeszyt 6 – Komponowanie rysunku
Poprawność rysunkowa. Schematy kompozycyjne płaskie i przestrzenne. Obiekt w formacie.
Obiekt a wyraz kompozycji. Bogactwo środków. Główny bohater. Akcenty. Piękno i harmonia.
Kanon. Złoty podział i inne układy. Zasada równoważenia. Równowaga kompozycyjna. Ruch i
równowaga. Płaszczyzna obrazu. Format. Obiekt. Kadr. Środki pomocnicze.
* Zeszyt 7 – Znaczenie światłocienia
Kolor, światło, forma. Cechy barwy. Szarości. Diagram barw. Barwy a kolory. Cień, kolor,
światło. Od cienia rzuconego do błysku. Efekty światłocieniowe. Rejestracja światła i cienia.
Światło w rysunku. Biele i czernie. Ciepłe i zimne.
* Zeszyt 8 – Faktura płaska i przestrzenna
Przedstawienie materii. Iluzja i przestrzeń. Rysunek obiektu a rysunek faktury obiektu. Faktura
a materia. Draperia. Detal. Tekstury. Collage. Frotage. Materiały i ich oddziaływanie. Sposoby
otrzymywania faktur. Ilość znaków i śladów.
* Zeszyt 9 – Historia rysunku
Tematy i środki rysunkowe w historii rysunku. Obiekt i otoczenie. Brak obecności obiektu. Jeden
a wiele elementów. Środki rysunkowe a zdobycze naukowe. Rola konturu przedstawienia. Od
czasów pierwotnych do współczesności – schematy kompozycyjne. Od rysunku dziecka do
twórczości dojrzałej.
* Zeszyt 10 – Pejzaż
Rodzaje pejzażu. Oświetlenie. Plany. Pion – poziom. Perspektywy. Wnętrza i małe
przestrzenie. Otwarcia. Obserwacje. Najważniejsze formy. Tematy. Pejzaż a postać. Otoczenie
a obiekt. Historia pejzażu. Naśladownictwo natury. Uprzestrzennienie.
* Zeszyt 11 – Postać
Człowiek i jego ślad w otoczeniu. Postać w pejzażu i wnętrzu. Jedna a wiele postaci.
Perspektywy. Proporcje. Kanony postaci. Szkice postaci. Postać a światło i forma. Akt. Portret.
Autoprtret. Karykatura. Groteska. Historia przedstawienia postaci. Uprzestrzennienie.
* Zeszyt 12 – Martwa natura
Inwentura (wyliczenie) przedmiotów a twórcze przedstawienie. Obiekt jako forma i przedmiot.
Otoczenie. Skupione – rozproszone. Kontrasty. Najważniejsze formy. Schematy kompozycyjne.
Komponowanie. Uprzestrzennienie.
* Zeszyt 13 – Sztuka nieprzedstawieniowa a znalezienie przedmiotu
Naśladownictwo natury. Impresjonistyczne zgubienie formy. Kubistyczne rozbicie przedmiotu.
Perspektywa symultaniczna. Abstrakcja geometryczna i biologiczna: orfizm, suprematyzm,
konstruktywizm, malarstwo gestu, kaligrafia znaku, malarstwo materii. Współczesność. Od
litery do abstrakcji. Od abstrakcji nowego ujęcia obiektu.
* Zeszyt 14 – Teoria widzenia
Wrażenia i spostrzeganie. Wrażenia wzrokowe. Jasność. Powidoki. Kontrasty. Jaskrawość.
Wrażenie głębi. Spostrzeganie ruchu, kształtu, przestrzeni. Złudzenia i zniekształcenia
optyczne. Świadoma deformacja.
* Zeszyt 15 – Twórczość. Struktura i cechy dzieła sztuki
Nierzeczywiste, nadprzyrodzone, ponadczasowe. Światy niemożliwe między naturą i pamięcią
a wyobraźnią. Budowa dzieła sztuki. Rola warsztatu. Wszystko jest możliwe przez
ograniczenia. Kontrast a uporządkowanie. Sposoby odrealnienia. Twórczość a duchowość.
Duch i materia. Akt twórczy.
* Zeszyt 16 – Rzuty, przekroje, aksonometria, perspektywa, makietowanie
Rzuty prostokątne. Przekroje i rzuty. Rzuty aksonometryczne. Perspektywy. Makiety. Od iluzji
przestrzeni do przestrzeni. Przedstawienie. Wizualizacja i deformacja. Płaskie i przestrzenne.
Obraz brył geometrycznych przedmiotów, wnętrz, budowli architektonicznych.
* Zeszyt 17 – Zasady perspektywy zbieżnej
Obraz perspektywiczny. Odległość przestrzenna. Horyzont rysunkowy. Punkty zbiegu i linie
zbiegu. Rodzaje perspektyw: równoległa, krawędziowa, powietrzna, ukośna i boczna,
bezpośrednia, pośrednia, wolna, stosowana, z lotu ptaka, żabia, normalna. Rysunek obiektu
od perspektywy do mapy (rzutu). Od fotografii do abstrakcji.
* Zeszyt 18 – Konstrukcje perspektywiczne i aksonometryczne
Podział odcinka w ujęciu geometrycznym i perspektywicznym. Układy w rysunku. Kwadrat, koło,
sześcian i inne bryły w perspektywie i aksonometrii. Sposoby otrzymywania obrazu
perspektywicznego. Podobieństwo. Rysunek ornamentu. Oświetlenie. Punkty świetlne dla
światła słonecznego i sztucznego. Cień własny i rzucony. Skomplikowane konstrukcje.
* Zeszyt 19 – Elementy zdobnicze
Historia rozwoju elementów zdobniczych. Elementy zdobnicze zewnętrzne, brzegowe,
wewnętrzne. Ornamenty, witraże, mozaiki, freski. Techniki ścienne. Charakter materii. Elementy
płaskie, wypukłe, wklęsłe. Schematy podziału wnętrza i ściany wnętrza. Rysunki detali i
obiektów. Elementy a forma i światło.
* Zeszyt 20 – Rysowanie architektury
Pejzaż a architektura. Rysunek architektury według sposobów, np. efekty światłocieniowe.
Płaszczyzna, linia, forma. Podłoga, ściana, strop. Wnętrza. Punkty widokowe. Otwarcia.
Oświetlenie a wygląd obiektów. Pory dnia i roku. Sposoby łączenia elementów podłogi, ściany i
stropu, zieleni i architektury.