CEL: Najważniejszym celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy na temat znaczenia i zasad budowania ścieżek kariery, praktyczne wykorzystanie narzędzi zarządzania zasobami w celach rozwojowych Celem jest rozwój umiejętności rozpoznawania zasobów pracowników oraz wykorzystywania potencjału pracowników podczas planowania rozwoju firmy
Cele pośrednie:
- Rozwijające refleksje osobiste
- Doskonalenie umiejętności zarządzania potencjałem pracowników
- Doskonalenie umiejętności budowania stabilnego zespołu
- Minimalizacja zjawiska odchodzenia najwartościowszych pracowników
- Zdobycie wiedzy z obszaru planowania ścieżek rozwoju
Program kursu
Dzień dobry - Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia
- Krótka prezentacja programu
- Oczekiwania uczestników
- Ćwiczenie integracyjne
Budowanie ścieżek kariery jako element strategii personalnej firmy
- Gdzie jesteśmy i jaki jest stan organizacji pod względem zasobów ludzkich?
- Gdzie chcemy być i jaki stan chcemy uzyskać w przyszłości?
- Jak to osiągnąć?
Znaczenie kultury organizacyjnej dla zarządzania kadrami
- System wartości i ukierunkowanie rozwoju
- System motywacyjny jako odzwierciedlenie systemu wartości
- Rekrutacja i selekcja pracowników pod względem najbardziej pożądanych cech osobowości
- Styl kierowania i rola pracy zespołowej
- System komunikacji i klimat organizacyjny
- Identyfikacja z firmą i jej misją
Kryteria uwzględniane przy tworzeniu planu rozwoju pracownika
- Określenie pożądanych kwalifikacji pracownika
- Określenie niezbędnych doświadczeń zawodowych
- Analiza wyników osiągniętych w realizacji wcześniejszych zadań
Czynniki decydujące o planowaniu kariery
- Indywidualne preferencje zawodowe pracowników
- Predyspozycje pracowników
- Możliwości pozyskania i rozwijania niezbędnych kompetencji
i kwalifikacji
- Cele i możliwości firmy w zakresie szkolenia i awansowania pracownika
Diagnoza potencjału rozwojowego pracownika
- Rozmowa dotycząca kariery (system wartości, najważniejsze aspekty pracy, zakres zainteresowań zawodowych, stopień przywiązania do firmy)
- Badanie kwalifikacji
- Przedmiot analizy: osobowość, umiejętności, kondycja fizyczna; osobista analiza SWOT;
- Metody badania: dane z okresowej oceny pracowniczej, obserwacja na miejscu pracy, rozmowa, ankieta, kwestionariusz, coaching indywidualny, assessment i development center, obserwacja podczas szkoleń i badanie efektywności szkoleń
Cechy planu ścieżki kariery zawodowej
- Spójność z rodzajem działalności firmy
- Dostosowanie do obecnej i przyszłej kultury organizacyjnej
- Uwzględnienie różnorodnych elementów funkcji personalnej: ocena, kształcenie, przesunięcia poziome, awans i degradacja pracownika
- Elastyczność – uwzględniający zmiany wewnątrz
i na zewnątrz organizacji
- Zawierający co najmniej dwa warianty rozwoju
Sporządzanie planu ścieżki kariery zawodowej
- Określenie ścieżki awansu z uwzględnieniem perspektywy czasowej
- Stopień szczegółowości planowania w perspektywie czasu
- Uwzględnienie faz rozwoju indywidualnego i czynników społecznych
- Uwzględnienie alternatywnych wariantów rozwoju zawodowego
- Ustalenie sposobu weryfikacji postępów w rozwoju
i nabywania kwalifikacji
Zespół odpowiedzialny za planowanie ścieżek kariery
– skład i zadania
- Kogo powinniśmy zaprosić do pracy nad projektem,
by zminimalizować błędy,
- Jak konsultować i komunikować nasze pomysły
- Zasady budowania zespołu odpowiedzialnego za planowanie ścieżek kariery
Korzyści i zagrożenia wynikające z budowania ścieżek kariery
- Dla organizacji
- Dla pracownika
Co potem? Proces zmiany osobistej
- Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia
- Wskazówki dotyczące wdrożenia nabytych umiejętności
w praktyce
- Plan zmiany osobistej
Metodyka zajęć:
Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową opartą na aktywizacji uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia, studia przypadków, pracę indywidualną, symulacje i mini-wykłady
z omówieniem przykładów z życia i prezentacją multimedialną. Uczestnicy uczą się poprzez doświadczenie – ćwiczą różne sytuacje w małych grupach, z możliwością konsultacji indywidualnych. Nauka poprzez kreatywność, elastyczność
i zabawę, poprzez osobiste doświadczenie, przyjazny nastrój
i bezpieczną atmosferę.