Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu:
- zapoznanie się z różnymi technikami przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami do pracy;
- poznanie metod i sposobów zwiększających skuteczność i obiektywność stosowanych technik;
- praktyczne ćwiczenia i pokazy – symulacje wywiadów;
- uzyskanie informacji zwrotnej od prowadzącego.
W programie:
1. Rola i cele kompetencyjnych rozmów kwalifikacyjnych w procesie rekrutacji i selekcji pracowników.
- Zalety i ograniczenia metody wywiadu w odniesieniu do innych stosowanych metod selekcji.
2. Typy rozmów kwalifikacyjnych.
3. Techniki zadawania pytań podczas wywiadu:
- Technika „lejka”.
- Technika STAR.
- Metoda diagnozy na czterech płaszczyznach – 4D.
4. Warunki prawidłowo przeprowadzonego wywiadu kompetencyjnego.
- Jak nawiązać kontakt z kandydatem?
- Przygotowanie kandydata do rozmowy.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna.
- Struktura wywiadu.
5. Przygotowanie się prowadzącego do wywiadów z kandydatami.
- Zebranie niezbędnych informacji (opis stanowiska pracy, profil kompetencyjny oczekiwanego kandydata, analiza dokumentów kandydatów)
- Wybór kryteriów do weryfikacji podczas wywiadu (kompetencje i wskaźniki behawioralne).
- Opracowanie schematu rozmowy i przygotowanie pytań.
- Opracowanie schematu sposobu gromadzenia i oceny informacji uzyskanych od kandydatów (formularz oceny, skale ocen, technika ORCE).
6. Najczęściej popełniane błędy przez osoby przeprowadzające wywiad i sposoby ich uniknięcia:
- Banalne pytania.
- Naruszenie zasady sprawiedliwości.
- Błędy oceny.
7. Praktyczne ćwiczenia w przeprowadzaniu wywiadu kompetencyjnego:
- Ćwiczenia z podziałem na role.
- Bieżąca analiza przeprowadzanych rozmów i informacja zwrotna dla uczestników.