Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce z uwzględnieniem wykorzystania formy elektronicznej
Szkolenie polecamy szczególnie:
- pracownikom samorządowym i urzędnikom oraz pracownikom służby cywilnej i innym osobom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych rozstrzygających indywidualne sprawy administracyjne,
- osobom występującym w postępowaniach administracyjnych poza organami (pracownikom i przedstawicielom stron postępowania).
Celem szkolenia jest przedstawienie aktualnego stanu prawnego oraz orzecznictwa a także nabycie umiejętności stosowania procedury administracyjnej w praktyce. Przepisy zostaną omówione wraz z
ważnymi orzeczeniami sądów, w szczególności uchwałami Naczelnego Sądu Administracyjnego, które znacząco wpływają na sposób stosowania kpa.
Na szkoleniu przedstawimy także
zmiany przepisów, które weszły w życie 11 maja 2014 r . Obejmują one następujące zagadnienia:
- rozszerzenie możliwości doręczenia pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- rozszerzenie dostępu strony do akt sprawy drogą elektroniczną,
- dopuszczenie formy elektronicznej dla czynności, dla których aktualnie zastrzeżona jest forma pisemna, np. wezwania na rozprawę, sporządzenia przez urzędnika adnotacji, ustanowienia pełnomocnictwa, składania zeznań i wyjaśnień,
- dopuszczenie stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez wnoszącego pismo jako jego załączników.
Uczestnicy dowiedzą się:
- w jaki sposób prawidłowo prowadzić postępowanie administracyjne,
- jak uzyskać w sprawie administracyjnej skuteczną ochronę prawną,
- jakie są najnowszych zmiany ustawowe, związane z poszerzeniem wykorzystania komunikacji elektronicznej,
- w jaki sposób najważniejsze orzeczenia sądów administracyjnych wpływają na sposób rozpatrywania spraw.
Metody prowadzenia zajęć:
- wykład,
- przedstawienie orzecznictwa,
- ćwiczenia praktyczne - case study.
Program szkolenia :
1 . Zastosowanie Kpa:
- pojęcie sprawy administracyjnej,
- organy i ich właściwość,
- zasady ogólne Kpa.
2. Zakres podmiotowy postępowania administracyjnego:
- wyłączenie pracownika i organu,
- spory o właściwość,
- definicja strony postępowania,
- przedstawicielstwo stron i pełnomocnictwo,
- podmioty na prawach strony.
3. Postępowanie administracyjne i jego stadia:
- wszczęcie postępowania, odmowa wszczęcia postępowania,
- terminy załatwiania spraw, przywracanie uchybionych terminów,
- zażalenie na bezczynność i przewlekłość postępowania,
- wezwania i doręczenia,
- zawieszenie postępowania,
- dokumentowanie postępowania: metryka sprawy, protokoły i adnotacje.
4 . Elektronika w postępowaniu administracyjnym:
- podpis elektroniczny i jego kwalifikowana forma,
- profil zaufany platformy e-PUAP,
- elektroniczna skrzynka podawcza urzędu,
- dopuszczalny zakres wykorzystania formy elektronicznej w postępowaniu,
- komunikacja elektroniczna w sprawach administracyjnych.
5 . Postępowanie wyjaśniające:
- środki dowodowe,
- moc dowodowa dokumentów,
- zakazy dowodowe,
- rozprawa administracyjna.
6. Rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym:
- umorzenie postępowania,
- decyzja administracyjna – składniki i prawidłowy sposób konstrukcji,
- sprostowanie i rektyfikacja nieistotnych wad decyzji,
- rozstrzygnięcia incydentalne – postanowienia.
7. Środki odwoławcze:
- odwołanie – konstrukcja prawna, termin wniesienia, elementy konieczne,
- zażalenie – dopuszczalność i elementy konieczne,
- skutki prawne wniesienia środków odwoławczych dla organu prowadzącego postępowanie,
- uprawnienia autorewizyjne,
- rozstrzygnięcia organów wyższego stopnia.
8. Możliwości zmiany i uchylenia decyzji ostatecznych:
- wznowienie postępowania – przesłanki, procedura, skutki,
- stwierdzenie nieważności decyzji – przesłanki, procedura, skutki,
- uchylenie lub zmiana decyzji niewadliwej – przesłanki, procedura, skutki.
9. Sądowa kontrola aktów administracyjnych:
- zakres kognicji sądów administracyjnych,
- zasady i forma wnoszenia skarg,
- uprawnienia autokontrolne zaskarżonego organu,
- rozstrzygnięcia wojewódzkich sądów administracyjnych,
- skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
10. Postępowania uproszczone:
- wydawanie zaświadczeń,
- rozpatrywanie skarg i wniosków.
11. Wyjaśnianie watpliwości, pytania, dyskuja - za zakończenie każdego dnia zajęć.
Miejsce : Warszawa Centrum, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.
Informacje na temat najbliższego terminu szkolenia mogą Państwo uzyskać kontaktując się z organizatorem. Istnieje również możliwość przygotowania szkolenia zamkniętego z tego tematu, dla grupy pracowników, w dogodnym dla Państwa terminie i miejscu.