Wyższa Szkoła Marketingu i Zarządzania w Lesznie powstała w 1993 roku. Założył ją dr Jan Sołtysiak, były pracownik Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W Lesznie prężnym ośrodku gospodarczym istniało zapotrzebowanie na taką placówkę. Realizację tego pomysłu umożliwiła ustawa o szkolnictwie wyższym z września 1990 roku.
Wyższa Szkoła Marketingu i Zarządzania w Lesznie jest pierwszą, samodzielną uczelnią wyższą związaną trwale z ziemią leszczyńską, mającą swą siedzibę i władze akademickie w Lesznie .Uczelnia uzyskała zezwolenie na działalność w dniu 22 października 1993 roku, a 16 grudnia 1997 roku Minister Edukacji Narodowej wydał decyzję o udzieleniu zezwolenia Uczelni na dalsze 25 lat działalności.
Uczelnia jest wpisana obecnie do rejestru Uczelni Niepublicznych i Związków Uczelni Niepublicznych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod pozycją "33", jest zawodową szkołą wyższą i prowadzi studia pierwszego stopnia (licencjackie) na kierunku Zarządzanie.
Siedziba Uczelni mieści się w Lesznie przy ulicy Ostroroga 9a. Jest to kompleks nowych i nowoczesnych budynków dydaktycznych i sportowych.
W corocznych rankingach wielu pism i instytucji Uczelnia zajmowała i zajmuje wysoką pozycję, na przykład według rankingu "Rzeczpospolitej" i "Perspektyw" z 2008 roku Uczelnia została uznana za 10 w Polsce i najlepszą w Wielkopolsce niepubliczną licencjacką szkołę wyższą.
Od czerwca 1998 roku Uczelnia wydaje własne czasopismo, - "Merkuriusz Leszczyński" - który akcentuje najważniejsze problemy życia Uczelni oraz spełnia rolę edukacyjną w zakresie ekonomii, marketingu, zarządzania, finansów i prawa.
Wyższa Szkoła Marketingu i Zarządzania zgodnie z wymaganiami rynku i aspiracjami młodzieży poszerza corocznie swoją ofertę edukacyjną uruchamiając nowe specjalności. Od roku akademickiego 2008/2009 w ramach kierunku "Zarządzanie" Uczelnia wprowadziła 2 nowe specjalności: Zarządzanie w logistyce oraz Zarzadzanie zasobami ludzkimi.