Szczegółowe informacje
Program:
Omówienie podstaw prawnych:
1. Rozporządzenie Ministra Finansów,
2. Dyrektywa Rady w zakresie dokumentów elektronicznych,
3. Ograniczenia wynikające z rozporządzenia.
Zasady tworzenia faktury elektronicznej przy zachowaniu autentyczności pochodzenia i integralności danych:
1. Bezpieczny podpis elektroniczny:
a) co to jest bezpieczny podpis elektroniczny – jego wady i zalety,
b) w jaki sposób podpis elektroniczny zapewnia bezpieczeństwo,
c) i integralność dokumentu,
d) jak otrzymać bezpieczny podpis elektroniczny,
e) wdrożenie podpisu elektronicznego.
2. Wymiana danych elektronicznych (EDI):
a) co to jest EDI – jego wady i zalety,
b) krótki opis modelu działania EDI,
c) w jaki sposób EDI zapewnia bezpieczeństwo i integralność dokumentu.
3. Zasady przesyłania dokumentów elektronicznych.
4. Integracja dokumentu z istniejącym systemem informatycznym.
Przechowywanie wystawionych i otrzymanych faktur elektronicznych:
1. Jak przechowywać e-faktury:
a) dostępność dokumentów a ich bezpieczeństwo,
b) format przechowywania dokumentów,
c) zabezpieczenie się przed utratą danych,
d) rejestracja udostępnień.
Funkcjonowanie dokumentu elektronicznego w systemie informatycznym:
1. W jakiej formie dokument elektroniczny istnieje w systemie informatycznym,
2. Ograniczenia technologiczna części rozwiązań informatycznych w aspekcie e-faktury.
Przykłady rozwiązań e-faktury w innych krajach unijnych.
Opis istniejących rozwiązań informatycznych elektronicznej wymiany dokumentów
tzw. workflow w Polsce.
Omówienie przykładowego procesu wdrożenia e-faktury w firmie.
Kwestie prawnopodatkowe wystawiania faktur w formie elektronicznej:
1. Zakres przedmiotowy rozporządzenia:
a) moment wystawienia e-faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
b) problem zmian treści merytorycznej e-faktury po jej wystawieniu,
c) przesyłanie i przechowywanie e-faktur.
2. Faktury korygujące oraz duplikaty faktur.
3. Zasady przechowywania faktur:
a) przechowywanie na terytorium Polski,
b) przechowywanie w innym Państwie Członkowskim (problem charakteru prawnego poinformowania urzędu skarbowego o miejscu przechowywania, czy organ może się nie zgodzić na przechowywanie poza Polską, czy można przechowywać poza Polską faktury wystawione przed poinformowaniem organu o miejscu przechowywania faktur?).
4. Zasady udostępniania faktur organom skarbowym.
5. Zakres stosowania przepisów dotyczących faktur wystawianych w formie papierowej dla potrzeb wystawiania faktur w formie elektronicznej.
6. Oryginał e-faktury jako warunek odliczenia podatku naliczonego w niej wykazanego.