PLAN:
Część I: MARKETING
Zasady, cele i sens marketingu: marketing jako filozofia zarządzania i jako ważna funkcja w strukturze przedsiębiorstwa, rynek, jego analiza i segmentacja – zrozumienie potrzeb, oczekiwań i zachowań klienta, strategia marketingowa firmy i jej marketing-plan
Informacje marketingowe: badania rynku – źródła informacji pierwotne i wtórne w małych i dużych firmach, metodologia analiz i ich organizacja praktyczna, czego spodziewać się można (a czego nie należy) po badaniach marketingowych na konkretnych przykładach?
Mix-marketingu – czyli marketing czynny: produkt, jego cykl życia, jego pozycjonowanie na rynku (PRODUKT - komputerowa symulacja wprowadzania na rynek nowych produktów): po co zarządzać portfelem produktów firmy?, praktyczne metody ustalania cen i prowadzenia strategii cenowych, nowoczesna dystrybucja – albo jak dotrzeć do klienta (HANDEL – komputerowa symulacja zarządzania sektorem handlowym firmy), akt sprzedaży – psychologia klienta, współczesna ekipa handlowa przedsiębiorstwa i jej organizacja ( MERKURY – komputerowa symulacja aktu sprzedaży), różne sposoby komunikowania się z rynkiem, czyli podstawy reklamy, promocja sprzedaży, public relations i marketing bezpośredni – najszybciej rozwijającymi się działami marketingu, marketing międzynarodowy ( TRILANDIA - komputerowa symulacja eksportu)
Część II: FINANSE
1. Krótkie wprowadzenie do systemu rejestracji operacji finansowych w firmie – czyli zasady księgowości
2. Trzy podstawowe dokumenty sprawozdania finansowego: rachunek wyników, bilans i sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych, wyniki: podatkowy i rachunkowy
3. Rachunek wyników firmy jako rezultat jej działalności: pośrednie salda zarządzania: cash-flow a zdolność firmy do samofinansowania,
BOSS – komputerowa symulacja zarządzania finansowego przedsiębiorstwem
4. Bilans firmy jako obraz jej sytuacji: fundusz obrotowy firmy i jej zapotrzebowanie na fundusz obrotowy, płynność firmy a zdolność do kontynuowania przez nią działalności
5. Podstawy wykorzystania analizy wskaźnikowej dla oceny kondycji finansowej przedsiębiorstw: podział kosztów i obliczanie progu rentowności, pojęcie i znaczenie dźwigni finansowej, analiza rentowności, płynności, zarządzania i struktury bilansu
6. Polityka inwestycji w firmie: zasada aktualizacji a inflacja i pojęcie wartości pieniądza w czasie
7. Metody wyceny: okres zwrotu, wartość zaktualizowana netto (WAN) i wewnętrzna stopa zwrotu (IRR)
Część III: PERSONEL
1. Nowe podejście do funkcji „zasoby ludzkie” w przedsiębiorstwie – czy naprawdę można nauczyć się zarządzania ludźmi?
2. Zacznijmy od siebie: kim jestem i do czego jestem zdolny? Określanie własnych cech i możliwości oraz praktyczne sposoby lepszego wykorzystania osobistych kompetencji
3. Kwalifikacje – czy osobowość: opis stanowiska pracy jako narzędzie menedżera
4. Nowoczesne sposoby rekrutacji i selekcji współpracowników: od klasycznych spotkań rekrutacyjnych, do testów psychometrycznych i assessment centers – ile są one warte w praktyce?
5. Kierowanie ekipą na co dzień – czyli „być albo nie być” każdego menedżera
6. Typy menedżerów i różne style zarządzania (
MANAGER – symulacja komputerowa)
7. Konflikt źródłem rozwoju firmy i jej pracowników – jak sobie z nim radzić?
8. Satysfakcja – czy motywacja? Innymi słowy: czy lepsza płaca gwarantuje lepszą pracę? Jak motywować swoich współpracowników?
9. Ewaluacja i ocena pracowników: o kryteriach oceny i o okresowych spotkaniach ewaluacyjnych
Część IV: KOSZTY, BUDŻETY
1. Controlling – czyli rachunkowość menedżerska: ogólne zasady analizy kosztów, metody ich badania i ich praktyczne zastosowanie: metoda kosztów własnych, direct costing, kontrybucji i racjonalnego przypisania
2. Wprowadzenia do analizy kosztów standardowych
3. Od analizy poniesionych kosztów – do ich przewidywania i budżetowania
4. Tworzenie systemu budżetowego w firmie: opracowywania standardów i definiowanie budżetów sprzedaży, produkcji i zakupów
5. Kontrola budżetowa i analiza odchyleń
6. Współczesne metody przewidywania przychodów w czasie
7. Od przewidywania przepływów finansowych, do przyszłych bilansów firmy
8. Business- oraz corporate-plan (
BPLAN,
CPLAN – symulacje komputerowe)
Część V: TECHN. MARKETINGU
1. Marketing masowy, marketing bezpośredni i marketing one-to-one
2. E-marketing: w internecie: od collaborative filtering, do e-commerce, klasyczny: od office automation - do contact center, marketing baz danych, prawo RFM i inne techniki data mining
3. Customers’ relationships management – komputerowa symulacja
CRM w firmie
4. Wizerunek firmy a wizerunek jej menedżera: nowoczesne public relations w praktyce, tajemnice udanych wystąpień publicznych, o kontaktach z dziennikarzami: od komunikatów prasowych, do organizowania konferencji, ćwiczenia z kamerą video
5. Etykieta w biznesie, albo o tym, że większość kontraktów nie dochodzi do skutku z powodu nieodpowiedniego albo niezrozumiałego dla innych zachowania się jednego z partnerów – jak się przed tym uchronić?
Część VI: STRATEGIA
1. Strategia produktu, ceny, dystrybucji i komunikacji przedsiębiorstwa w optyce rynku, konkurencji i sytuacji wewnętrznej firmy (
REJS – komputerowa wprowadzająca symulacja strategiczna)
2. Cykl życia produktu jako podstawowy parametr zarządzania strategicznego
3. Zarządzanie portfelem produktów, mapy strategiczne i ich zastosowania praktyczne do całościowej analizy sytuacji firmy
4. Metody wyceny wartości przedsiębiorstwa: księgowa, rentowności, goodwill i giełdowa (plusy i związane z ich zastosowaniem trudności)
5. Fuzje, akwizycje i podział firm jako sposoby tworzenia holdingów: mechanizm dźwigni prawnej
6. Sens oraz praktyka tworzenia grup kapitałowych
7. Giełda jako instrument zarządzania strategicznego: wycena akcji, obligacji i derywatów
8. Narzędzia pozwalające zmniejszać ryzyko w biznesie: model decyzyjny, modele matematyczne, analiza hierarchiczna i metoda Delphi
9. Warsztaty strategiczne – wprowadzanie strategii w życie w konkretnej firmie (symulacja komputerowa
STRATEG)
10.
Egzamin testowy , który wyłoni NAJLEPSZYCH