Szczegółowe informacje
Asertywność to posiadanie i wyrażanie własnego zdania. To bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób. Jest to umiejętność nabyta. Zachowanie asertywne to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, preferencje, uczucia, przekonania, poglądy, wartości, bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców. W dobie wzrastającej konkurencyjności na rynku coraz częściej o sukcesie bądź porażce zaczynają decydować ludzie. To kapitał ludzki staje się podstawą rynkowego sukcesu przedsiębiorstw, a jedną z jego podstawowych komponent są kompetencje. Asertywność to pojęcie, którego coraz częściej używamy, jako składowej kompetencji niezbędnych w zarządzaniu.
Przyswojenie wiedzy i umiejętności w obszarach: pojęcia asertywność, kształtowania asertywnych postaw, diagnozowania asertywności, asertywna odmowa, asertywna konfrontacja, asertywne reagowanie na krytykę, asertywne wyrażanie oczekiwań, asertywność w organizacji, wywieranie wrażenia na innych, wywieranie wpływu w organizacji.
Adresaci szkolenia
• osoby, które chciałyby ukształtować u siebie asertywne postawy
• osoby asertywne, które chciałyby udoskonalić swój warsztat
• osoby, które pracują z asertywnymi przełożonymi i chciałby udoskonalić sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach organizacyjnych.
Program szkolenia
MODUŁ I - ASERTYWNOŚĆ:
1. Asertywności i jej praktyczne zastosowanie (dyskusja z uczestnikami na temat roli kompetencji w organizacji na podstawie materiału teoretycznego)
2. Osobowość a asertywność (ćwiczenia w parach na podstawie przygotowanego materiału)
3. Inteligencja emocjonalna i inteligencja społeczna
4. Asertywność a inteligencja emocjonalna (odkrywanie wzajemnych zależności na podstawie przygotowanych przykładów – praca w zespole)
5. Asertywność a inteligencja społeczna (odkrywanie wzajemnych zależności na podstawie przygotowanych przykładów – praca w zespole)
6. Asertywność czy pycha (dyskusja w całej grupie)
MODUŁ II - DIAGNOZOWANIE ASERTYWNOŚCI I KSZTAŁTOWANIE ASERTYWNEJ POSTAWY
1. Wykonanie testu na asertywność ( każdy uczestnik wykonuje test )
2. Asertywna postawa – jak ją rozpoznać
3. Co wskazuje, że jestem asertywny (ćwiczenie w parach z zastosowanie opisu asertywnych postaw)
4. Świadomość siebie a zwierciadło społeczne( ćwiczenie indywidualne nad uświadamianiem sobie własnego potencjału, a także konfrontacja z opiniami innych wyrażanych anonimowo)
5. Co utrudnia mi bycie asertywnym (tworzenie w dwuosobowych zespołach koncepcji pracy nad kształtowaniem własnej asertywnej postawy)
6. Asertywność, a styl kierowania.
MODUŁ III - ZACHOWANIA ASERTYWNE
1. Asertywność a komunikacja
2. Asertywna odmowa
3. Asertywna konfrontacja przekonań
4. Asertywne reagowanie na krytykę
5. Asertywne wyrażanie oczekiwań
MODUŁ IV - ASERTYWNOŚĆ W ORGANIZACJI
1. Dlaczego asertywność jest potrzebna w zarządzaniu
2. Przywileje asertywnych menedżerów (praca zespołowa – wizerunek asertywnego menedżera)
3. Asertywne wyrażanie krytyki i pochwał (ćwiczenia w parach)
4. Organizacyjne ograniczenia dla asertywności (praca zespołowa na podstawie przygotowanych materiałów)
MODUŁ VI - ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI ASERTYWNYCH PRZYDATNYCH W PRACY
1. Techniki wpływu społecznego
2. Jak rozpoznawać i dobierać techniki wpływu w zarządzaniu (praca zespołowa na przypadkach )
3. Autoprezentacja
4. Techniki wywierania wrażenia (praca zespołowa na przypadkach)
5. Autoprezentacja pt. Moje mocne i słabe strony w kształtowaniu postaw asertywnych – program działania (prezentacja przygotowana przez każdego uczestnika i zaprezentowana przed całą grupą)
6. Asertywne prawa (dyskusja w zespole i podsumowanie warsztatu)
• Asertywne wyrażanie własnego zdania i opinii
• Asertywne wyrażanie odmowy
• Asertywne wydawanie poleceń
• Reagowanie na wrogość i zachowania inwazyjne
• Postawy asertywne w obliczu trudności i konfliktów