ASERTYWNOŚĆ to zdolność realizowania swoich interesów bez naruszania praw innych osób, to taki sposób reagowania na zachowania i wypowiedzi innych ludzi, który buduje relację współpracy i prowadzi do obustronnej wygranej.
Techniki treningu asertywności okazały się bardzo atrakcyjnym narzędziem dla szkolenia profesjonalistów we wszystkich dziedzinach, gdzie istotny jest kontakt z innymi ludźmi a jednocześnie duże narażenie na presję, odmowę i stres (np. w sprzedaży, obsłudze klientów, zarządzaniu).
Umiejętności osiągane przez uczestników treningu:
- dopasowanie formy wypowiedzi do sytuacji i osoby;
- dbanie o własne interesy w harmonii z otoczeniem;
- zwiększanie pozytywnej motywacji i skuteczności działania;
- zamiana krytyki na użyteczną informację zwrotną;
- właściwa ocena problemów, ludzi i relacji;
- rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich pozytywne rozwiązywanie;
- neutralizowanie stresów obniżających poczucie własnej wartości;
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Istota asertywności:
- prawa asertywności oraz ich wpływ na polepszenie skuteczności i jakości relacji z innymi ludźmi;
- możliwości i ograniczenia wynikające z przyjęcia postawy agresywnej, biernej lub asertywnej.
2. Ochrona swoich praw:
- różnice między odmową nieasertywną a asertywną;
- jak odmawiać asertywnie;
- jak asertywnie realizować swoje interesy;
- możliwości wyboru zachowania w sytuacji otrzymania odmowy na prośbę.
3. Relacje międzyludzkie - asertywna wymiana opinii i uczuć:
- przyjmowanie ocen negatywnych i pozytywnych;
- reagowanie na różne formy krytyki z atakiem psychicznym włącznie;
- jak krytykować konstruktywnie;
- umiejętności asertywnego chronienia siebie w sytuacji konfliktowej;
- radzenie sobie z zachowaniami manipulacyjnymi;
- wyrażanie pozytywnych i negatywnych uczuć i opinii;
- jak radzić sobie z zakłopotaniem.
4. Sztuka zwiększania osobistej skuteczności:
- określenie typu relacji, w jakiej się znajdujemy;
- strategie skutecznego prezentowania swoich opinii i przekonań;
- asertywność w kontakcie z samym sobą - zwiększanie poczucia własnej wartości;
- monolog wewnętrzny - autosabotaż lub pomoc w efektywnej realizacji celów;
5. Panowanie nad emocjami i stresem w trudnych relacjach z ludźmi:
- asertywna reakcja na poczucie krzywdy lub winy;
- sposoby asertywnego wyrażania uczuć negatywnych - KOMUNIKAT OD "JA";