CeleZmiany są naturalnym procesem, który codziennie towarzyszy ludziom i organizacjom. Mówi się obecnie ,że „najpewniejszą rzeczą na świecie jest zmiana”. Jednak zmiany budzą wiele obaw i wątpliwości zarówno wśród pracowników, jak i kadry menadżerskiej. Celem szkolenia jest nabycie wiedzy jak dostosować się do zmiany oraz umiejętności przetrwania tych trudnych, stresujących a często kryzysowych sytuacji. Jak radzić sobie z procesem zmiany, ryzykiem i poczuciem niepewności aby ten proces przejść jak najbardziej konstruktywnie zarówno osobiście, jak i w zespole oraz firmie.
Szczegółowe informacjeProgram szkolenia: Dzień 1 9.00 - 16.00
• Wprowadzenie do szkolenia
• Zmiana szansa czy dramat?
• Zarządzanie jako podstawowy obszar zmiany
- kształtowanie kultury organizacyjnej
- obszary zarządzania
- funkcje i narzędzia zarządzania
- zarządzanie zespołem
• Elementy organizacyjne zarządzania wpływające na powodzenie zmiany
• Struktura organizacyjna w procesie zmian
• Strategia firmy jako wyznacznik zmian
• Systemy organizacyjne
• Style działania kierownictwa
• Kompetencje pracownicze
• Wartości obowiązujące w firmie
Dzień 2 9.00 - 16.00
• Sukces a zmiany!
• Zarządzanie zmianą
• Przyczyny zmian
• Rodzaje zmian
• Problemy potrzebą i motorem zmian
• Konflikty jako początek zmian
- rodzaje konfliktów
- skuteczne formy rozwiązywania konfliktów
• Reakcje na zmiany
• Opór wobec zmiany
• Działania minimalizujące niezadowolenie i opór ludzi przed zmianami
• Postawa kierownika w zarządzaniu zmianą
• Etapy zmian
• Etapy procesu zarządzania zmianą
• Ewaluacja szkolenia
Opis metod szkoleniowych: Forma warsztatowa tzw. metoda współuczestnicząca, przeplatana interaktywnymi wykładami, ćwiczenia indywidualne oraz praca w małych grupach, prezentacje, dyskusje, gry i symulacje.
Czas trwania szkolenia:
2 dni szkoleniowe (2x8 godz.) 9.00 - 17.00
Zmiana organizacyjna jest definiowana jako:
- każda istotna modyfikacja jakiejś części organizacji (R.W. Woodman)
- zmiana organizacyjna może dotyczyć każdego aspektu organizacji i może pociągnąć za sobą skutki daleko wykraczające poza obszar, w którym się odbywa (W. Pasemore)
- to przekształcenie istniejącego układu wg ustalonych procedur przemieniające równocześnie rezultaty tego przekształcenia ukierunkowane przez celowość działań organizacji (E. Masłyk-Musiał).
Zarządzanie zmianą jako proces
Zarządzanie zmianą jest procesem. Nie przebiega według gotowych schematów i prowadzi do rezultatów, które nie są do końca określone, ponieważ zachodzą w zespole ludzkim, np. jednym z czynników zaburzającym przebieg procesu jest opór pracowników wobec zmiany. Podstawowym warunkiem zmiany jest dobra diagnoza.
Procesami zarządzania zmianą będą:
Proces wykorzystywania strategii organizacji do utrzymania harmonii ze zmieniającym się otoczeniem rynkowym przy zapewnieniu, że zasoby firmy są bezpiecznie powiązane z produktami/usługami dostarczanymi klientom i realizacją celów organizacji. (Anderson)
Część procesu prowadzenia każdej działalności gospodarczej lub jako krok pomiędzy planowaniem strategicznym a wdrożeniem planu.
Etapy
Proces zarządzania zmianą obejmuje:
- ustalenie ogólnego celu organizacyjnego
- rozważanie ważności i wielkości zmiany
- zidentyfikowanie kultury organizacyjnej
- określenie ograniczeń krytycznych
- aktywne włączenie pracowników w proces zmian.
- wynikające z przyczyn wewnętrznych i zewnętrznych
- zmiany dostosowawcze (reaktywne) i wyprzedzające (planowane)
- radykalne i inkrementalne
Źródła zmian
Okazje do przeprowadzania zmian wg Druckera można podzielić na:
- występujące wewnątrz organizacji, są to:
- nieoczekiwane powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne
- niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami członków danej organizacji
- innowacja wynikająca z potrzeb procesu
- zmiany w strukturze przemysłu lub rynku, które wszystkich zaskakują
- występujące na zewnątrz organizacji, to:
- zmiany demograficzne (zmiany w populacji)
- zmiany w postrzeganiu np. mody
nowa wiedza
Czynniki, które wpływają na zainicjowanie procesu zmian to: