Zarządzanie Szkoleniami - od Analizy Potrzeb do Oceny Efektywności - Szkolenie
Cele* Dostarczenie podstawowej wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do opracowania strategii szkoleniowej
* Wzmocnienie kompetencji w zakresie świadomego kreowania polityki szkoleniowej i budowania przewagi konkurencyjnej firmy
* Udoskonalenie umiejętności profesjonalnego zarządzania procesami szkoleniowymi
* Poszerzenie wiedzy dotyczącej rozwoju i kształcenia pracowników
* Poznanie narzędzi zwiększających skuteczność zarządzania szkoleniami
* Dostarczenie wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do posługiwania się systemami zarządzania wiedzą w oparciu o technikę badania potrzeb z uwzględnieniem realnych możliwości firmy
* Rozwój kompetencji działu szkoleń
Szczegółowe informacjeLiczba godzin dydaktycznych: 16 - 2 dni - w przypadku szkoleń zamkniętych zakres czasowy może być dostosowywany do ustalonego ze zleceniodawcą zakresu tematycznego i oczekiwanych rezultatów.
Program szkolenia: 1. Czym jest zarządzanie szkoleniami?
Szkolenia a strategia firmy, utrzymanie i rozwój kompetencji
Plan strategiczny przedsiębiorstwa - analiza organizacji
Analiza kluczowych obszarów przedsiębiorstwa – jak zbudować przewagę konkurencyjną firmy
Analiza sytuacji kadrowej przedsiębiorstwa
Model kształtowania strategii szkolenia i rozwoju
Umiejscowienie funkcji szkolenia w przedsiębiorstwie – rola strategiczna szkoleń
Projektowanie działu szkoleń
Zadania działu szkoleń
Kompetencje menedżera ds. szkoleń – funkcja szkoleniowa na miarę współczesnych wyzwań
Kultura organizacji a zarządzanie szkoleniami
2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych
Błędy popełniane w procesie analizy potrzeb szkoleniowych
Poziomy identyfikacji potrzeb szkoleniowych (sfery badania)
Techniki pozwalające ocenić potrzeby w zakresie rozwoju organizacji
Techniki pozwalające ocenić potrzeby w zakresie rozwoju zawodowego
Techniki pozwalające ocenić potrzeby indywidualne w zakresie rozwoju pracowników
Najczęściej wykorzystywane „narzędzia” analizy potrzeb
Zaprojektowanie kwestionariusza ankiety do analizy potrzeb szkoleniowych
Przygotowanie kwestionariusza do wywiadu indywidualnego
Opracowanie scenariusza do wywiadów grupowych
3. Planowanie i budżetowanie szkoleń
Opracowanie prognozowanego planu i budżetu szkoleń
Na podstawie przeprowadzonej analizy tworzenie rocznego planu szkoleń dla całej firmy – szkolenia kluczowe
Na podstawie przeprowadzonej analizy tworzenie rocznego planu szkoleń dla poszczególnych działów
Zasady konstruowania budżetu szkoleń, wykaz kosztów
Planowanie szkoleń, a dobór partnerów szkoleniowych
Zatwierdzenie budżetu szkoleń
4. Realizacja projektów szkoleniowych
Dobór partnerów szkoleniowych (szanse i zagrożenia)
Źródła poszukiwań firm szkoleniowych
Typ partnera szkoleniowego (zalety, wady)
Procedura doboru partnera szkoleniowego
Szkolenia i ich rodzaje
Harmonogram szkoleń
Realizacja szkoleń
Raport po szkoleniu – podsumowanie, wnioski dla trenera, menedżera szkoleń oraz firmy
5. Ocena i ewaluacja szkoleń
Ocena efektywności szkoleń wg modelu Kirkpatrick’a
Zaprojektowanie narzędzi oceny efektywności szkoleń na czterech poziomach
Model ROI Philipsa
Problemy wiążące się z oceną efektywności szkoleń
Ocena efektywności pracy trenerów – przedstawienie i omówienie narzędzia
Błędy w ocenianiu
6. Procedury szkoleniowe i korzyści z ich stosowania
Procedura zarządzania szkoleniami – omówienie dokumentu wzorcowego wraz z narzędziami
Procedura tworzenia grup trenerów wewnętrznych
Większość z omawianych składowych elementów szkolenia przyswajana jest przez uczestników poprzez wykonywanie praktycznych ćwiczeń i zadań.
To, co wyróżnia tę metodologię szkolenia spośród innych, to ciągłe utrzymywanie na wysokim poziomie uwagi i zaangażowania uczestników. Dodatkową zaletą jest analiza dotychczasowych form zachowań i przećwiczenie nowych, z możliwością otrzymania informacji zwrotnej od prowadzącego warsztaty.
Przykładowe metody szkoleniowe:
Studia przypadków z praktyki firmy i rynku
Symulacje i gry zespołowe
Dyskusje moderowane
Autorskie ćwiczenia z wykorzystaniem metod symulacyjnych
Korzyści ze szkolenia dla uczestników:
Umiejętność badania i analizowania potrzeb szkoleniowych firmy
Poznanie zasad planowania i budżetowania szkoleń w przedsiębiorstwie
Przećwiczenie zasad doboru i weryfikacji zleceniobiorców szkoleń