Zarządzanie Projektami - Przygotowanie do Certyfikatu CompTIA Project+ - Szkolenie
CeleGłównym celem kursu jest profesjonalne przygotowanie osób uczestniczących w realizacji projektów w organizacji, a w szczególności kadry kierowniczej i project managerów do prowadzenia projektów zgodnie z międzynarodowymi standardami.
Szkolenie w całości oparte jest o studia przypadków (case study), prowadzone jest w formie wykładu oraz moderowanej dyskusji z ćwiczeniami praktycznymi.
Kurs przygotowuje ponadto do egzaminu certyfikującego CompTIA Project+.
Szczegółowe informacjeKonspekt
Definicje pojęć, specyfika zarządzania projektami. Projekt a proces. Cykl życia projektu
Faza inicjacji projektu, definiowanie założeń i zakresu projektu
określenie i zestawienie uczestników (udziałowców) projektu
określenie sposobu ustalenia wymagań projektu oraz jego zakresu
lokalizacja projektu w organizacjach, których dotyczy; środowisko projektu
metody uzyskiwania akceptacji sponsorów oraz innych kluczowych uczestników projektu. Obszary, zakresy oraz procedury
wymagania projektu - zasoby, budżet; czynniki krytyczne, ryzyko
wymiarowanie projektów; szacunki (estymacje)
kryteria (i sposoby pomiaru) sukcesu (niepowodzenia) projektu oraz jego kompletności, wartościowanie kryteriów (priorytety), scenariusze najgorszych przypadków
studium wykonalności projektu
uczestnicy projektu - ich wzajemne relacje, rola kierownika projektu, struktury zespołu projektowego
statut projektu oraz inne dokumenty zamykające fazę inicjacji; SOW - wykaz prac do wykonania.
Faza planowania projektu
tworzenie planu zarządzania projektem
analizy wymagań - na podstawie szczegółowego opisu projektu i jego zakresu. Uzgodnienia
tworzenie terminarza projektu - faz, zadań (czas wykonania, powiązania, czas rozpoczęcia i wykonania)
specyfikacja zasobów oraz sposobów ich zapewnienia. Formaty - Gantt, PERT, milestone chart, kalendarze. WBS (SPP) - struktura podziału pracy. Punkty krytyczne a “kamienie milowe”. Kryteria i sposoby pomiaru
plan zarządzania budżetem (kosztami) w oparciu o szacunki .Budżet „top down” a „bottom up”. Mechanizm kontroli (śledzenia) kosztów. Estymacje (szacunki) na różnych poziomach i różnych zasobów
plan zarządzania jakością
scenariusz budowy zespołu projektowego. Kryteria selekcji członków zespołu. Metody skutecznego motywowania. Konflikty.
plan zarządzania konfiguracją
plan zarządzania ryzykiem
plan zarządzania komunikacją - informacja w projekcie
przygotowanie planu projektu i zakończenie fazy planowania. Wykaz składników planu wraz z ich funkcjami. Dokumentacja. Formalne zatwierdzenie
Faza wykonania projektu
bieżące zarządzanie projektem. Określanie statusu zadań („in scope” a „out of scope”). Analizy odchyleń - “aktualny” a “oczekiwany” stan zasobu, wykonania zadania itd. Analizy przyczyn i skutków. Wdrażanie odpowiednich procedur. Raportowanie
rola kierownika projektu. Pozycja wewnątrz i na zewnątrz zespołu. Style zarządzania oraz ich dobór w zależności od sytuacji
Faza zamknięcia projektu
zamknięcie wszystkich faz oraz zadań projektu. Określenie jego sukcesu (lub klęski). Procedury. Dokumentacja. Raporty.
Omówienie wymagań certyfikatu CompTIA Project +
Wymagania
Znajomość podstawowych zagadnień z teorii zarządzania oraz silna motywacja. Przydatna jest znajomość pakietu biurowego, w szczególności arkusza kalkulacyjnego.