Szczegółowe informacjePodstawowymi podmiotami funkcjonowania każdej organizacji są ludzie. Na ich zachowania w organizacji wpływa zarówno osobowość oraz czynniki środowiskowe wynikające z otoczenia, jak i czynniki organizacyjne wynikające z treści ról, jakie pełnią w organizacji. Zadaniem menedżerów jest przewidywanie i kształtowanie tych zachowań w taki sposób, aby odpowiadały potrzebom organizacji. Dlatego ważne jest rozumienie wpływu zachowania ludzi na procesy organizacyjne, umiejętność ich analizowania oraz umiejętność tworzenia odpowiednich wzorców zachowań organizacyjnych.
Celem dyscypliny naukowej zajmującej się analizowaniem działań i postaw ludzi w systemie organizacyjnym jest rozwijanie badań przydatnych do poznania zachowań ludzi w organizacjach różnego typu oraz ich przewidywania i kształtowania. Badania takie umożliwiają zrozumienie, w jaki sposób ludzie działają w ramach organizacji, indywidualnie lub w grupach, oraz jak funkcjonują organizacje z punktu widzenia ich struktur i procesów.
Cel kursu:
Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z zachowaniami organizacyjnymi. Uczestnik kursu pozna teoretyczne aspekty tematu oraz uzyska praktyczne umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy. Po zakończeniu kursu student będzie potrafił:
przewidywać i kształtować zachowania ludzi w organizacji,
dokonywać analizy systemowo-strategicznej działalności firmy,
przeprowadzać zmiany organizacyjne w firmie,
rozwiązywać problemy i podejmować decyzje,
budować strategie firmy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,
tworzyć systemy motywacyjne dla pracowników,
kształtować kulturę organizacyjną.
Zawartość kursu:
Istota zachowań organizacyjnych
Związek zarządzania systemowo-strategicznego z zachowaniami organizacyjnymi
Zachowania jednostki w organizacji
Zachowania grupowe w organizacji
Zachowania organizacyjne w cyklu życia firmy
Zmiana zachowań organizacyjnych na tle rozwoju organizacji