KURS PRZYGOTOWAWCZY DLA KANDYDATÓW NA WYCHOWAWCÓW PLACÓWEK WYPOCZYNKU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Każda edycja kursu – 36 godzin – po uzgodnieniu z uczestnikami kursu, np. 6 dni po 6 godzin.
Wymagania wstępne dla uczestników:
- ukończone 18 lat
- posiadanie co najmniej średniego wykształcenia
- posiadanie predyspozycji do pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą
Cele kształcenia:
Uzyskanie przygotowania do pracy wychowawcy w placówkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży poprzez:
- zdobycie podstawowej wiedzy z dziedziny opieki nad dziećmi i młodzieżą
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za powierzonych uczestników w placówce wypoczynku
- doskonalenie umiejętności organizatorskich i metodycznych
- poznanie sposobu prowadzenia dokumentacji
Plan nauczania: Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży: - koordynacyjna rola władz oświatowych
- formy wypoczynku
- organizatorzy wypoczynku
- podstawy prawne i obowiązujące przepisy
Organizacja zajęć w placówce wypoczynku:
- struktura placówki
- rada wychowawców
- grupa jako zespół wychowawczy
- organizacja życia, rozkład dnia
- regulamin uczestnika
Planowanie pracy wychowawczo – opiekuńczej: - opracowanie planu wychowawczego grupy
- metody i formy realizacji planów wychowawczych
- dokumentacja wychowawcy
Obowiązki wychowawcy grupy
Wychowanie fizyczne i sport w placówce wypoczynku: - cele i zadani wychowania fizycznego
- masowa nauka pływania
- gry i zabawy ruchowe
- zajęcia z gier zespołowych
- lekkoatletyka
- olimpiady sportowe itp.
Turystyka i krajoznawstwo: - cele i zadania turystyki i krajoznawstwa w pracy wychowawczej placówek wypoczynku
- organizacja wycieczek
- organizacja biwaków
- gry terenowe itp.
Zajęcia kulturalno – oświatowe:
Cele i zadania zajęć kulturalno – oświatowych:
- organizacja zajęć kulturalno – oświatowych
- elementy kulturalne zajęć w programie dnia
- gry i zabawy świetlicowe
- konkursy, wystawy, dyskusje
- śpiew, muzyka, zabawy ze śpiewem
- organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk
- prowadzenie kroniki
Zajęcia praktyczno – techniczne:
Cele i zadania zajęć praktyczno – technicznych:
- formy o rodzaje zajęć praktyczno – technicznych
- prace dekoracyjne i zdobnicze
- indywidualne zainteresowania uczestników
- rozwój zainteresowań uczestników
Prace społecznie użyteczne:
Cele i zadania prac społecznie użytecznych:
- wychowawcze znaczenie prac społecznie użytecznych
- prace w zakresie samoobsługi
- prace na rzecz placówki
- prace na rzecz środowiska
Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników placówek wypoczynku: - przepisy dotyczące bezpieczeństwa
- przepisy dotyczące zdrowia i higieny w placówce wypoczynku
- zagrożenia cywilizacyjne – procedury postępowania
Warunki ukończenia kursu:
100% obecności na zajęciach edukacyjnych, aktywny udział w zajęciach ćwiczeniowych, warsztatowych.
Dlaczego warto zostać wychowawcą kolonijnym?
Praca z dziećmi i młodzieżą napawa optymizmem. Jest to znakomita okazja, by sprawdzić się w roli opiekuna, lidera grupy i przyjaciela. W trakcie kolonii i wycieczek nabędą Państwo szeroką wiedzę praktyczną z zakresu wychowania, pracy w grupie, odpowiedzialności, organizowania czasu wolnego. Biura podróży posiadają coraz ciekawszą ofertę wyjazdów krajowych i zagranicznych. To stwarza okazję do połączenia pracy zawodowej i rozwoju osobistego z rekreacją.
Dlaczego warto wybrać naszą ofertę?
Kurs prowadzą doświadczeni wychowawcy i nauczyciele, którzy od wielu lat poświęcają swoje życie młodzieży z różnych środowisk. Wrażenia ze swoich pierwszych kolonii w roli opiekuna opowiadają również młodzi wychowawcy. Podczas zajęć stawiamy w dużym stopniu na praktyczne przygotowanie uczestników do pracy z dziećmi i młodzieżą. Wszystko w trosce o jak najlepsze przygotowanie uczestników do tej, czasami trudnej, choć niezwykle ciekawej pracy.