System Okresowych Ocen Pracowników (SOOP)
Moduł 1 - Analiza korzyści dla organizacji, menedżerów i pracowników z wykorzystania systemu
- Czym jest system ocen pracowniczych? Rola i miejsce systemu ocen w świetle misji i strategii organizacji i systemu zarządzania personelem.
- Korzyści ze stosowania systemu.
- Możliwe zagrożenia - przykłady najczęstszych błędów we wprowadzaniu i stosowaniu systemu.
Moduł 2 - Poznanie cyklu oceny pracowniczej
- Procesy oceny pracowniczej:
- Planowanie: ustalanie celów i zadań, standardów, kryteriów oceny, ustalanie procedur, przeszkolenie oceniających i ocenianych; przedstawienie kryteriów oceniania pracownikom.
- Metody systematycznego zbierania danych nt. ocenianego pracownika.
- Ocena.
- Komunikowanie - rozmowa oceniająca: omówienie wyników oceny z pracownikiem, wyciągnięcie praktycznych konsekwencji zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, wyciągnięcie wniosków na przyszłość.
Moduł 3 - Poznanie różnych metod oceny oraz uwrażliwienie na problemy natury psychologicznej przy ocenianiu ludzi
- Metody oceny:
- ocena absolutna,
- ocena relatywna.
2. Potencjalne problemy z przeprowadzaniem oceny:
- różne rozumienie standardów oceny,
- halo efekt,
- efekt centralny,
- efekt kontrastu,
- efekt świeżości,
- efekt pierwszeństwa,
- zbytnia łagodność / surowość,
- błędy uprzedzeń.
Moduł 4 - Poznanie zasad efektywnej rozmowy oceniającej
- Metody rozmowy a kultura organizacji.
- Struktura spotkania.
- Umiejętności potrzebne do przeprowadzenia efektywnej rozmowy.
- Działania po spotkaniu z pracownikiem.
Moduł 5 - Rozwinięcie umiejętności praktycznych tworzenia kryteriów ocen
- Zasady tworzenia kryteriów oceny.
- Tworzenie kryteriów oceny dla przykładowych stanowisk pracy w danej firmie.
Moduł 6 - Rozwinięcie umiejętności przeprowadzenia profesjonalnej rozmowy oceniającej
Ćwiczenie umiejętności związanych z prowadzeniem rozmowy oceniającej:
- techniki słuchania,
- udzielania informacji zwrotnej,
- rozwiązywania trudnych sytuacji w czasie rozmowy,
- planowania dalszego rozwoju (umiejętności facylitacji i analizy potrzeb szkoleniowych).
Moduł 7 - Rozwinięcie umiejętności tworzenia arkuszy ocen oraz tworzenia jakościowych ocen pisemnych
- Różne formy zapisu - wady i zalety.
- Tworzenie treści i formy przykładowego arkusza zapisu ocen.
Moduł 8 - Efektywność wprowadzania i funkcjonowania systemu w danej organizacji
- Zarządzanie zmianą:
- jak efektywnie wprowadzić system,
- analiza czynników wspierających i hamujących zmianę,
- zaplanowanie koniecznych działań.