CeleProgram studiów obejmuje zagadnienia związane m.in. z profesjonalnym doborem pracowników, umiejętnym motywowaniem, prawidłową organizacją pracy oraz tworzeniem zintegrowanego zespołu, czyli tym wszystkim, co składa się na przemyślaną i skuteczną politykę kadrową. Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie profesjonalistów w zakresie nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi.
Profil słuchacza / wymogiAdresatami Studiów Podyplomowych są: * wszyscy zainteresowani poznaniem lub pogłębieniem wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania zasobami ludzkim; * absolwenci wszystkich kierunków uczelni wyższych legitymujący się dyplomem ukończenia studiów wyższych (licencjackich bądź magisterskich); * kadra menedżerska wyższego i średniego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwie lub innej organizacji, właściciele firm, pracownicy działów kadr, doradcy personalni, psycholodzy pracy.
MODUŁ I: PODSTAWY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W GOSPODARCE RYNKOWEJ
- 8 godzin dydaktycznych 1.Geneza, pojęcie i cele zarządzania zasobami ludzkimi
2.Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście strategii, struktury i kultury organizacyjnej firmy
3.Sytuacja rynku pracy w Polsce i w krajach Unii Europejskiej; rynek pracy wobec procesów globalizacji
i integracji z UE
4.Swoboda przepływu pracowników w Unii Europejskiej
5.Pełne zatrudnienie i bezrobocie; strategie przeciwdziałania bezrobociu
6.Koszty pracy a zatrudnienie
7.Nietypowe formy zatrudnienia
8.Cele i zadania urzędów pracy; współpraca służb personalnych z urzędami pracy i agencjami doradztwa personalnego
9.Czynniki wpływające na zarządzanie zasobami ludzkimi u progu XXI wieku m.in. Europejski Fundusz Społeczny
*MODUŁ II: PRAWNE PODSTAWY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
– 24 godziny dydaktyczne 1.Zasady i źródło prawa pracy; aktualny stan prawny w zakresie prawa pracy
2.Rodzaje umów o pracę
3.Zatrudnienie pracownicze i niepracownicze, podmioty stosunku pracy (pracownik i pracodawca)
4.Obowiązki stron stosunku pracy
5.Czas racy i urlopy
6.Wynagrodzeni za pracę i inne świadczenia na rzecz pracownika
7.Odpowiedzialność porządkowa i materialna pracownika
8.Dochodzenie roszczeń ze stosunku pracy; rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy
9.Dochodzenie roszczeń ze stosunku pracy; rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy
10.Zbiorowe prawo pracy
11.Uprawnienia płatnika
12.Obowiązki i uprawnienia ubezpieczonego
13.Finansowanie ubezpieczeń społecznych
14.Ubezpieczenia chorobowe – świadczenia w związku z chorobą pracownika
MODUŁ III: SYSTEMY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
– 76 godzin dydaktycznych
IIIA. ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE DEPARTAMENTU DS. ZASOBÓW LUDZKICH
W ORGANIZACJI – 8 godzin dydaktycznych 1.Dokumentacja personalna; prowadzenie akt osobowych; ochrona danych osobowych
2.Kwalifikacje służb ds. zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
3.Procedury dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji
4.Obieg dokumentów
5.Regulamin pracy
6.Kontakty z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
7.Współpraca ze związkami zawodowymi
8.Współpraca z kierownikami liniowymi
IIIB. ANALIZA ZASOBÓW LUDZKICH W ORGANIZACJI I PLANOWANIE KADR – 8 godzin dydaktycznych 9.Metody analizy potrzeb personalnych w organizacji
10.Określenie wymogów kwalifikacyjnych
11.Opisy stanowisk pracy jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi
12.Metody planowania zatrudnienia
13.Nadwyżka zatrudnienia jako problem zarządzania zasobami ludzkimi
IIIC. PROFESJONALNA REKRUTACJA I SELEKCJA KADR - 8 godzin dydaktycznych 14.Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna; techniki naboru kandydatów do pracy
15.Procedura selekcji kandydatów do pracy
16.Rozmowa kwalifikacyjna
17.Efektywność metod selekcji
18.Wprowadzenie do pracy
IIID. SYSTEMY OCENIANIA I WYNAGRADZANIA PRACOWNIKÓW - 12 godzin dydaktycznych 19.Cele ocen pracowniczych i ich kryteria
20.Metody oceniania pracowników
21.Tworzenie systemów ocen pracowników
22.Rozmowa oceniająca
23.Konstruowanie arkusza oceny
24.Pojęcie i funkcja wynagradzania
25.Kryteria różnicowania płac
26.Wartościowanie pracy
27.System wynagradzania
IIIE. SZKOLENIE I ROZWÓJ PRACOWNIKÓW – INWESTYCJE W KAPITAŁ LUDZKI; ZARZĄDZANIE KARIERĄ ZAWODOWĄ - 8 godzin dydaktycznych
28.Szkolenia jako instrument kształtowania zasobów ludzkich w organizacji 29.Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych
30.Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo – rozwojowych
31.Ocena efektywności szkoleń
32.Pojęcie kariery zawodowej
33.Fazy rozwoju zawodowego i rozwoju kariery
34.Planowanie ścieżek rozwoju zawodowego i kariery w firmie
IIIF. SYSTEMY MOTYWACJI PRACOWNIKÓW - 8 godzin dydaktycznych 35.Psychologiczne metody motywowania pracowników
36.Pozapłacowe metody motywacji pracowników
37.Warunki kształtujące motywację pracowników
38.Projektowanie systemów motywacyjnych w organizacji
IIIG. ZINTEGROWANY SYSTEM KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ – WEWNĘTRZNE PUBLIC RELATIONS - 8 godzin dydaktycznych 39.Cele i narzędzia wewnętrznego public relations
40.Organizacja imprez wewnątrz organizacji
41.Komunikacja wewnętrzna
42.Wykorzystanie wewnętrznego public relations w celu kreowania wizerunku organizacji
43.Badanie nastrojów i satysfakcji pracowników
IIIH. AUDYT PERSONALNY W ORGANIZACJI - 8 godzin dydaktycznych 44.Istota i znaczenie audytu personalnego
45.Procedura audytu personalnego
46.Standardy audytu personalnego
47.Mierniki oceny środowiska pracy
48.Przegląd postaw pracowników 49.Wykorzystywanie wyników audytu personalnego
IIII. SYSTEMY INFORMATYCZNE W ZARZĄDZANIU ZASOBAMI LUDZKIMI
W ORGANIZACJI - 8 godzin dydaktycznych
*MODUŁ IV: PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
W ORGANIZACJI – 24 godziny dydaktyczne
*IVA. PSYCHOLOGIA PRACY - 8 godzin dydaktycznych 1.Osobowość i różnice indywidualne: struktura osobowości, znaczenie osobowości w przewidywaniu zachowań, postawy związane z pracą
2.Interpersonalna percepcja i interakcje: postrzeganie innych, psychologiczne błędy oceniania
i podejmowania decyzji, sprawność interpersonalna
3.Motywacja: psychologiczne ujęcie procesu motywacji, zmiana postaw i zachowań, poziom napięcia a sprawność działania, stres w pracy, syndrom wypalenia zawodowego
*IVB. UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE W ZARZĄDZANIU ZASOBAMI LUDZKIMI
- 8 godzin dydaktycznych 4.Istota umiejętności interpersonalnych: świadomość własnych kompetencji interpersonalnych, mocne
i słabe strony pracy zespołowej i indywidualnej, znaczenie komunikacji niewerbalnej i werbalnej
5.Komunikacja: komunikaty blokujące kontakt, aktywne słuchanie, konstruktywne nadawanie komunikatów
6.Zachowania asertywne
7.Tworzenie zespołów, przywództwo
*MODUŁ V: SPOTKANIA Z PRAKTYKAMI W DZIEDZINIE ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI – 12 godzin dydaktycznych
*MODUŁ VI: SEMINARIUM DYPLOMOWE – 12 godzin dydaktycznych