Studia Podyplomowe-Stosowana Analiza Zachowania: przygotowanie do pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i/lub zachowania
CeleCelem studiów jestposzerzeniewiedzy o wpływie czynników środowiskowych na zachowanie i zapoznanie z metodami praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis - ABA) jest nauką zajmującą się badaniem i wykorzystaniem praw uczenia do rozwiązywania społecznie istotnych problemów. Wykorzystanie ABA jest szerokie, ale metody behawioralne są szczególnie przydatne i efektywne w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju (np. autyzmem) lub zaburzeniami zachowania. Biorąc pod uwagę duże wymagania stawiane profesjonalistom przygotowanym do pracy z osobami o nietypowym rozwoju proponowane studia podyplomowe zapewnią słuchaczom również podstawy teoretyczne związane z analizą zachowania i metodami badań behawioralnych.
Profil słuchacza / wymogiAdresatami studiów sąpracownicy przedszkoli i szkół integracyjnych, placówek oferujących pomoc osobom (nie tylko dzieciom) z zaburzeniami rozwoju (zwłaszcza autyzmem, ADHD, upośledzeniem umysłowym) oraz zaburzeniami zachowania; członkowie stowarzyszeń i fundacji na rzecz pomocy ww. grupom; Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne..
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe
Stosowana Analiza Zachowania: przygotowanie do pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i/lub zachowania
Tematyka i organizacja zajęć: Program obejmuje 225 godzin zajęć dydaktycznych (w tym 30 godzin stażu w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem). Zajęcia odbywają się w formie interaktywnych wykładów oraz seminariów i warsztatów.
Absolwenci studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania będą posiadali następujące kompetencje:
*Wiedzę na temat analizowania zależności pomiędzy zmiennymi środowiskowymi a zachowaniem,
*Wiedzę na temat podstawowych praw rządzących zachowaniem,
*Wiedzę na temat metod badawczych w Analizie Zachowania,
*Umiejętności oceny behawioralnej, planowania interwencji i ewaluowania efektywności przeprowadzonej interwencji,
*Umiejętności związane z pracą kliniczną z osobami nietypowo rozwijającymi się (głównie z autyzmem i ADHD).
Warunki zaliczenia: Zaliczenie poszczególnych zajęć (test lub praca pisemna) w ramach studiów.
Kadra nauczająca: Kierownikami studiów są dr Monika Suchowierska oraz dr hab. Paweł Ostaszewski. Zajęcia prowadzą pracownicy Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Uniwersytetu Warszawskiego.
Dr Monika Suchowierska - jedyny w Polsce Certyfikowany Analityk Zachowania. Od października 2004 roku adiunkt w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej; kierownik pierwszej w Polsce (otwartej na SWPS) specjalności ze stosowanej analizy zachowania. Dyrektor kierunku Psychologia po Angielsku na SWPS. Od 13 lat pracuje z dziećmi z autyzmem, a od 2005 roku jest Dyrektorem Centrum Wczesnej Interwencji Krok po Kroku – ośrodka, którego podopieczni korzystają z intensywnej terapii behawioralnej.
Dr Suchowierska jest także Przewodniczącą Polskiego Towarzystwa Analizy Behawioralnej.
Prof. dr hab. Paweł Ostaszewski – profesor SWPS w Katedra Psychologii Porównawczej i Ewolucyjnej; pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Kierownik Katedry Psychologii Biologicznej na Wydziale Psychologii. Członek Polskiego Towarzystwa Analizy Behawioralnej, Association for Behavior Analysis, International Society for Comparative Psychology.
Program studiów stworzono w oparciu o międzynarodowe wymogi certyfikacyjne dla analityków zachowania (wymogi te zostały opracowane w ciągu ostatnich 15 lat przez Radę Certyfikacyjną (Behavior Analysis Certyfication Board www.bacb.com). Osoby, które ukończą studia podyplomowe ze Stosowanej Analizy Zachowania, będą mogły ubiegać się o certyfikat z Analizy Zachowania. Certyfikat taki jest certyfikatem międzynarodowym, tj. uznawanym przez środowisko analityków zachowania i instytucji pracujących metodami behawioralnymi na całym świecie.