CeleStudium, zgodnie ze specyfiką Laboratorium Psychoedukacji, koncentruje się na treningu „miękkich” umiejętności psychologicznych: jak zbudować relację służącą osobistemu i zawodowemu rozwojowi klienta. Uczymy jak, inspirować klienta, by brał odpowiedzialność za określanie potrzeb, celów, wybór strategii i realizację
Profil słuchacza / wymogiOsoby, które kierują ludźmi lub ich uczą: przełożeni, liderzy, szefowie, trenerzy, szkoleniowcy, mistrzowie i nauczyciele oraz osoby, którzy zamierzają takie role pełnić
Studia realizowane we współpracy z Laboratorium Psychoedukacji
Założenia podstawowe: W podejściu do coachingu koncentrujemy się na relacji coacha z indywidualnym klientem, zespołem i organizacją. Zakładamy, że wśród innych czynników, takich jak kontrakt, motywacja klienta, przygotowanie i doświadczenie coacha, to właśnie jakość tej relacji decyduje o skuteczności coachingu.
Uczymy również rozpoznawać nieświadome zjawiska zachodzące w relacji coachingowej (nie ingerując w obszar nieświadomości osoby) oraz pokazujemy jak radzić sobie z nimi tak, żeby sprzyjały rozwojowi klienta, a nie utrudniały bądź hamowały ten rozwój.
Tematyka i organizacja zajęć: Program obejmuje łącznie 287 godzin lekcyjnych w formie 17 spotkań weekendowych w tym dwa wyjazdowe weekendy do ośrodka podwarszawskiego (pobyt wliczony w cenę Studium) oraz pięciodniowy trening interpersonalny w formule Grupy Otwarcia®. Ostatnie zajęcia 1-dniowe, połączone są z rozdaniem świadectw.
Program:
*dynamiczna psychologia społeczna (dynamiczne vs statyczne podejście w psychologii; postawy i sądy społeczne; działanie i kontrola; struktura „ja”; bliskie związki; działanie grup zadaniowych; wpływ społeczny; procesy grupowe; zmiana społeczna; teoria konfliktu i jej implikacje dla pracy trenerskiej)
*teoria i praktyka coachingu - zasady ogólne (definiowanie coachingu, kontrakt, z organizacją, która zamawia i finansuje coaching oraz kontrakt z bezpośrednim, podmiotem coachingu - określanie celów, dobór strategii, sposoby analizy wyników, proces coachingu i jego etapy, metody i techniki coachingu, style coachingu, różnice między coachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią, etyka coachingu)
*rodzaje coachingu (coaching indywidualny, coaching zespołu, coaching organizacji, co-active coaching)
*coach - klient: relacja nastawiona na współpracę (budowanie relacji między coachem a klientem, wspólny wybór strategii postępowania oraz ich konsekwencji, planowanie zmiany: co zachować lub wzmocnić, co i w jaki sposób zmienić, towarzyszenie klientowi we wprowadzaniu zmiany, analiza konsekwencji nowych, sposobów działania, praca nad asymilacją i utrwalaniem zmiany)
*kształtowanie relacji coachingowej w zależności od typu osobowości klienta
*umiejętność rozpoznawania osobowości klienta - wprowadzenie w najważniejsze teorie
osobowości oraz sposoby wykorzystania ich w praktyce coachingu
*zjawiska nieświadome istotne w relacji coachingowej: rozpoznawanie rozumienie i radzenie sobie z nimi (rozumienie procesów psychodynamicznych, umiejętność rozpoznawania i rozumienia ukrytych podstaw reakcji, zachowań i stylu działania klienta)
*uczenie się i zmiana w kontekście relacji coachingowej (najważniejsze teorie zmiany, opór przed zmianą i radzenie sobie z nim, teoria konfliktu i jej zastosowanie w praktyce coachingu)
*rozwój zawodowy - rozumienie psychodynamiczne (rozumienie procesów psychodynamicznych jak rozumieć i planować rozwój w różnych etapach życia)
*rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej (wdrażanie coachingu w organizacjach, wykorzystanie procesu coachingu do przygotowania menedżera do pełnienia roli coacha wobec swoich współpracowników, coaching wewnętrzny jako narzędzie zarządzania)
*przywództwa i kultura organizacyjna oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (kultura organizacyjna jako kontekst, w którym funkcjonuje klient, style przywództwa, wsparcie klienta w rozpoznaniu mocnych i słabych stron jego stylu zarządzania)
*obserwacja uczestnicząca jako forma coachingu (towarzyszenie klientowi w rzeczywistych sytuacjach zawodowych, poznawanie jego sposobów działania i radzenia sobie z problemami, poznawanie klienta w relacjach z podwładnymi, przełożonymi i współpracownikami, obserwacja klienta w sytuacji zespołowej, udzielanie informacji zwrotnych, pomoc w uświadomieniu klientowi wpływu jaki wywiera na swoje otoczenie oraz wpływów, którym ulega)
*specyfika praktyki coachingu w warunkach współczesnej Polski - studia przypadków (oczekiwania wobec coachingu w zależności od typu kultury organizacji, organizacja w zmianie i rola coachingu w kontekście zmian, stereotypy i mity na temat coachingu w zależności od typu organizacji)
*praca trenera i coacha w warunkach zmiany, niepewności i kryzysu
*ćwiczenie umiejętności coachingowych pod superwizją oraz superwizja własnej pracy w roli coacha
*Coach, jego osobowość i osobisty trening (świadomość coacha w relacji, podejście skoncentrowane na kliencie, dialog egzystencjalny, sztuka słuchania, trening umiejętności komunikacyjnych – wprowadzenie, trening inteligencji emocjonalnej – wprowadzenie, określenie własnego potencjału, planowanie własnego rozwoju jako coacha)
*trening interpersonalny w formule wyjazdowej Grupy Otwarcia®
Warunki zaliczenia: obecność i aktywność oraz zaliczenia poszczególnych przedmiotów w ramach studiów
Kadra nauczająca: Kierownicy Studium: Jerzy Dmuchowski- superwizor treningu grupowego i psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Robert Szostek - trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, psychoterapeuta oraz Rafał Bornus, Lan Bui-Wrzosińska, Jerzy Dmuchowski, Łada Drozda, Edyta Hillesland, Agnieszka Iwaszkiewicz, Ewa Kołacz, Michał Kułakowski, Aureliusz Leżeński, Izabela Markiewicz, Andrzej Nowak, Maria Piechnik – Potęga, Ryszard Praszkier, Małgorzata Sidor-Rządkowska, Anna Subocz-Polańczyk, Robert Szostek, Gorgonia Wróble Sucharska, Piotr Olaf Żylicz, Piotr Kociołek