CeleCelem studiów jest: * Przygotowanie nauczycieli Przyrody do realizacji celów edukacyjnych, zadań szkoły oraz planowanych osiągnięć uczniów, zapisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego odnośnie przedmiotu Przyrody i ścieżek edukacyjnych. * Kształcenie umiejętności nauczania przyrody jako przedmiotu integrującego biologię, geografię, fizykę i chemię. * Przekazanie wybranych elementów aktualnej wiedzy z zakresu biologii, geografii, fizyki i chemii potrzebnej do realizacji celów edukacyjnych w ramach przedmiotu Przyroda. * Praktyczne zapoznanie nauczycieli z metodyką badań przyrodniczych* Kształcenie umiejętności tworzenia własnych scenariuszy zajęć kameralnych oraz terenowych, ścieżek dydaktycznych oraz innych form aktywnej edukacji. * Kształcenie umiejętności tworzenia różnorakich zadań dydaktycznych oraz oceny osiągnięć uczniów. * Rozwijanie umiejętności krytycznej oceny materiałów dydaktycznych oraz umiejętności z ich korzystania. * Przygotowanie nauczycieli do tworzenia interesujących prezentacji multimedialnych. * Wymiana doświadczeń edukacyjnych.
Przyroda jako przedmiot nauczania w klasach IV-VI szkoły podstawowej stanowi zintegrowaną wiedzę o środowisku i procesach w nim zachodzących, a także o sposobach jego ochrony. Istotnym elementem nauczania przyrody jest wskazywanie bogactwa (różnorodności) przyrody i jej wartości a także wyjaśnianie zmian zachodzących w środowisku oraz ich przyczyn, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu geografii, biologii, fizyki i chemii.
Studia podyplomowe przeznaczone są głównie dla absolwentów biologii, geografii, fizyki i chemii, którzy chcieliby uzyskać uprawnienia do nauczania Przyrody w szkole podstawowej lecz również dla absolwentów innych kierunków studiów ale wyraźnie zainteresowanych tą dyscypliną wiedzy.
Wykaz przedmiotów:
* Biologia.
* Geografia i Geologia.
* Chemia.
* Fizyka.
* Astronomia
* Przyroda.
* Edukacja ekologiczna i regionalna (w tym: ścieżki edukacyjne).
* Dydaktyka Przyrody
* Media w edukacji przyrodniczej
* Wykład monograficzny.
* Prezentacja i emisja głosu.
* Zajęcia terenowe.
PROGRAM ZAJĘĆ
Uwaga:
Poniższy program został napisany po uprzednich konsultacjach ze studentami studiów podyplomowych Przyroda (rocznik bieżący i 2 roczniki poprzednie). W rezultacie kilku spotkań wprowadzono do programu niezbędne zmiany, które są odpowiedzią na potrzeby zgłoszone przez uczestników studiów. W nadchodzącym roku akademickim, możliwe będą kolejne modyfikacje i korekty programu. Chcemy aby nasz program był stale aktualizowany.
1. BIOLOGIA 38 godz. (wykłady i ćwiczenia)
* Elementy ekologii (struktura i organizacja środowiska przyrodniczego, charakterystyka ożywionych i nie ożywionych elementów środowiska, związki pomiędzy różnymi elementami środowiska, łańcuch pokarmowy i jego znaczenie w integracji ekosystemu), 12 godz.
* Anatomia i fizjologia komórki oraz organizmów wielokomórkowych, przystosowania do środowiska życia, 6 godz.
* Różnorodność biologiczna i systemy porządkujące świat roślin, zwierząt i grzybów, 4 godz.
* Ewolucja organizmów i układów ekologicznych, 5 godz.
* Biogeografia, 2 godz.
* Podstawy dziedziczenia, 4 godz.
* Człowiek, 3 godz.
2. GEOGRAFIA I GEOLOGIA 38 godz. + 8 godz. (wykłady i ćwiczenia)
* Środowisko geograficzne; ukształtowanie powierzchni Ziemi, 2 godz.
* Procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi, 8 godz..
* Krajobrazy świata i Polski, 4 godz.
* Surowce mineralne i ich zasoby; główne gałęzie gospodarki, 2 godz.
* Rozwój gospodarczy państw; problematyka demograficzna, 2 godz.
* Ochrona przyrody, 2 godz.
* Kartografia, 10 godz.
* Meteorologia i klimatologia, 8 godz.
* Geologia, 8 godz.
3. CHEMIA 14 godz. (wykłady i ćwiczenia)
* Właściwości różnych substancji i ich zastosowanie (metale i niemetale, mieszaniny, woda i roztwory, krystalizacja, właściwości materii o różnych stanach skupienia, przemiany chemiczne znane z życia codziennego), 10 godz.
* Kinetyczno – molekularny model budowy materii, 5 godz.
4. FIZYKA 14 godz. (wykłady i ćwiczenia)
* Podstawowe zjawiska fizyczne (mechaniczne, elektryczne i magnetyczne, optyczne i akustyczne), 10 godz.
* Zjawiska fizyczne zmieniające nasze środowisko życia, 5 godz.
5. ASTRONOMIA 8 godz. (wykłady)
* Ziemia w Układzie Słonecznym, 4 godz.
* Obserwacje astronomiczne, 4 godz.
6. PRZYRODA 26 godz. (wykłady i warsztaty)
* Integracja międzyprzedmiotowa w nauczaniu przyrody, np:Woda, Powietrze, Gleba, Ekosystemy, Edukacja wokół drzewa, Krajobrazy, Człowiek w środowisku, Miejsca naszego życia, 18 godz.
* Metodyka badań przyrodniczych, 8 godz.
7. EDUKACJA EKOLOGICZNA I REGIONALNA 8 godz. (wykłady i warsztaty)
* Przyczyny i skutki rozmaitych działań człowieka w środowisku, przykłady pozytywne i negatywne, 2 godz.
* Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski oraz własnego regionu, 3 godz.
* Cele edukacji ekologicznej i edukacji regionalnej świadomość ekologiczna i działania na rzecz środowiska, rozwój zrównoważony, 5 godz.
8. DYDAKTYKA PRZYRODY 40 godz. (wykłady i warsztaty)
* Etyka zawodowa nauczyciela Przyrody, 2 godz.
* Warsztat pracy nauczyciela Przyrody 2, godz.
* Cele i skuteczność edukacji przyrodniczej, 4 godz.
* Analiza podstawy programowej, 2 godz.
* Style kształcenia przyrodniczego, 2 godz.
* Pytania w edukacji przyrodniczej, 2 godz.
* Źródła informacji przyrodniczej; Środki dydaktyczne, 2 godz.
* Kryteria wyboru programów i podręczników, 2 godz.
* Metody aktywizujące ucznia, 8 godz.
* Planowanie, realizacja zajęć terenowych oraz prezentacja wyników; postery 4 godz.
* Ścieżki dydaktyczne w najbliższej okolicy, 2 godz.
* Cechy dobrego scenariusza zajęć. Modyfikacja scenariuszy, tworzenie scenariuszy autorskich, 4 godz.
* Układanie zadań i testów, 2 godz.
* Projekty edukacyjne, 2 godz.
* Ocenianie osiągnięć ucznia, 2 godz.
9. MEDIA W EDUKACJI PRZYRODNICZEJ 12 godz (wykłady i ćwiczenia)
* Fotografia jako środek dydaktyczny 2 godz..
* Internet jako źródło informacji 5 godz.
* Tworzenie prezentacji multimedialnych 5 godz.
10. WYKŁAD MONOGRAFICZNY
* Kierunki współczesnej nauki oraz ich wyniki i osiągnięcia w odniesieniu do edukacji przyrodniczej.
11. PREZENTACJA I EMISJA GŁOSU 10 godz. (warsztaty)
12. ZAJĘCIA TERENOWE 20 godz
* zajęcia z kartografii, 3 godz.
* proste badania i obserwacje przyrodnicze, 12 godz.
* tworzenie własnej ścieżki dydaktycznej, 5 godz.
PRACE WŁASNE 115 godz.
Przygotowanie:
* zielnika
* schematów myśli
* zadań uczniowskich
* scenariuszy zajęć,
* autorskich ścieżek dydaktycznych w okolicy szkoły
* posterów (plakatów) po zajęciach kameralnych, terenowych,
* kolaży,
* prezentacji komputerowych, multimedialnych.
220 godzin wykładów, warsztatów i ćwiczeń + 20 godzin zajęć w terenie + 110 godzin pracy własnej = 350 godzin