Studia Podyplomowe- Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
CeleStudia przekazują najnowszą wiedzę dotyczącą prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Kształtują umiejętności rozwiązywania problemów organizacyjnych i prawnych w zakresie prowadzenia spraw kadrowych: nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, wchodzenia w spory przed sądem pracy, rozliczania pracowników, diagnozowania i rozwiązywania konfliktów pracowniczych, rozwiązywania problemów powstających na styku pracownik − pracodawca oraz problemów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.
Profil słuchacza / wymogiStudia skierowane są do osób odpowiedzialnych za politykę kadrową, działaczy związków zawodowych, pracowników działów księgowości i BHP, kadry kierowniczej każdego szczebla, osób pracujących w agencjach doradztwa HR, a także do osób chcących uzyskać przygotowanie do wykonywania zawodu specjalisty/menedżera do spraw zarządzania kadrami. Jest to także oferta dla firm, urzędów administracji państwowej i samorządowej, zakładów budżetowych i instytucji, które chcą podnieść kwalifikacje swoich pracowników oraz pogłębić i zaktualizować ich wiedzę w zakresie stosowania prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
Szczegółowe informacjePrawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Studia trwają 2 semestry, 200 godzin zajęć dydaktycznych. Zajęcia odbywają się co 2 tygodnie w zjazdach sobotnio-niedzielnych i prowadzone są metodami w formie: wykładów specjalistycznych, ćwiczeń, projektów, konwersatoriów oraz warsztatów.
Kadrę wykładowców i trenerów stanowią pracownicy naukowo−dydaktyczni uczelni oraz specjaliści−praktycy: sędziowie, inspektorzy pracy, specjaliści HR, Powiatowego Urzędu Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
RAMOWY PROGRAM STUDIÓW:
1. Źródła i zasady prawa pracy – 5h
• źródła prawa pracy w postaci Kodeksu pracy, aktywów wykonawczych i dyrektyw UE
• wewnętrzne źródła prawa pracy w postaci układów zbiorowych pracy, regulaminów pracy i wynagrodzeń
• zasady prawa pracy
• ochrona informacji niejawnych i danych osobowych tendencje rozwojowe prawa pracy
2. Prawo pracy w Unii Europejskiej – 20h
• swoboda przepływu pracowników oraz objęcie ubezpieczeniami społecznymi pracowników migrujących i ich rodzin,
• równe traktowanie pracowników, równouprawnienie kobiet i mężczyzn, równe traktowanie bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub wyznanie, niepełnosprawność, wiek albo orientację seksualną,
• obowiązek informowania pracowników przez pracodawców o warunkach umowy lub stosunku pracy,
• zasady świadczenia pracy na czas określony,
• ochrona praw pracowników przy przejęciu przedsiębiorstwa, zakładu pracy lub jego części,
• odszkodowania i osłony przy zwolnieniach grupowych,
• ochrona pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy,
• wyznaczenie maksymalnego czasu pracy,
• urlopy wypoczynkowe,
• ochrona macierzyńska,
• urlopy rodzicielskie,
• ochrona bezpieczeństwa i zdrowia pracowników,
• stworzenie zasad delegowania pracowników do pracy w innym państwie członkowskim w ramach świadczenia usług.
3. Instytucja prawa cywilnego w prawie pracy – 15h
• Część ogólna prawa cywilnego
(Charakterystyka i miejsce prawa cywilnego w systemie prawa, Systematyka i źródła prawa
cywilnego, kierunki zmian i zasady prawa cywilnego, zasady współżycia społecznego i
klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, osoby fizyczne, osoby prawne, skarb Państwa
jako osoba prawna, przedsiębiorcy i ich oznaczenia, przedsiębiorstwa państwowe,
spółdzielnia, przedmioty stosunków cywilnoprawnych, czynności prawne, forma i treść
czynności prawnych, przesłanki ważności prawnej, przedstawicielstwo i pełnomocnictwo,
prokura, przedawnienie)
• Prawo rzeczowe
(Pojęcie prawa rzeczowego, własność, nabycie i utrata własności, współwłasność, posiadanie i dzierżenie, ochrona własności, posiadania i dzierżenia, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawo rzeczowe)
• Zobowiązania – część ogólna
(Przedmiot i zakres części ogólnej, istota zobowiązania, odszkodowanie, odpowiedzialność cywilna i jej rodzaje, wielość dłużników albo wierzycieli, zobowiązania solidarne, powstanie zobowiązań, czyny niedozwolone, inne przyczyny powstania zobowiązań, wykonanie zobowiązań umownych, skutki niewykonania zobowiązań umownych i sposoby zabezpieczenia ich wykonania, zmiana wierzyciela lub dłużnika, przelew wierzytelności, przejęcie długu)
• Zobowiązania – część szczegółowa
(Umowa sprzedaży, rękojmia za wady fizyczne i prawne według kodeksu cywilnego,
gwarancja według kodeksu cywilnego, sprzedaż na raty, sprzedaż akwizycyjna, sprzedaż w
handlu międzynarodowym, umowa dostawy według kodeksu cywilnego, umowa kontraktacji,
umowa o dzieło, umowa o roboty budowlane, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa
leasingu, umowa użyczenia, umowa zlecenie, umowa agencyjna, umowa komisu, umowa
przewozu, umowa spedycji, umowa ubezpieczenia, umowa przechowania, depozyt
nieprawidłowy, odpowiedzialność osób utrzymujących hotele i podobne zakłady, umowa
składu, umowa pożyczki, umowa rachunku bankowego)
4. Dochodzenie roszczeń; pracodawca i pracownik przed sądem pracy – 20h
• Strony sporu
• Pełnomocnicy stron
• Sprawy rozpatrywane przez sądy pracy
• Właściwość sądu
• Ograniczenia czasowe
• Przedawnienia roszczenia
• Opłaty sądowe
• Zainicjowanie sprawy sądowej 5. Stosunek pracy i dokumentacja kadrowa – 50h
• pojęcie i charakter prawny stosunku pracy
• strony stosunku pracy
• podstawowe prawa i obowiązki stron stosunku pracy
• sposoby nawiązywania stosunku pracy
• umowa przedwstępna
• umowa o pracę – charakter prawny, obligatoryjne i fakultatywne składniki umowy
• rodzaje umów o pracę
• administracyjno-prawne elementy w stosunku pracy powstającym na podstawie mianowania,
• szczególny tryb powoływania i odwoływania osób zatrudnionych na podstawie powołania,
• powiązanie stosunku pracy ze stosunkiem członkostwa w spółdzielczym stosunku pracy,
• stosunek pracy z wyboru,
• telepraca – zasady zatrudniania i obowiązki stron
• agencja pracy tymczasowej
• obowiązki stron związane z nawiązaniem stosunku pracy
• umowa zlecenie
• umowa o dzieło w tym o dzieło z prawami autorskimi
• umowa agencyjna
• kontrakt menadżerski
• zasady zatrudnienia pracownika młodocianego
• umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego
• dokształcanie
• prace lekkie
• szczególna ochrona pracowników młodocianych
• podstawowe obowiązki pracodawcy (przeciwdziałanie mobbingowi, informowanie, ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nagrody i wyróżnienia, współpraca z organizacjami związkowymi)
• świadectwo pracy jako obowiązek pracodawcy (treść, sposób i tryb wydawania)
• podstawowe obowiązki pracownika
• zakaz konkurencji
• kompletowanie dokumentacji i danych osobowych niezbędnych do zawarcia umowy o prace
• podstawowa dokumentacja pracownicza – Teczka Akt Osobowych – elementy ją tworzące
• ochrona danych osobowych pracowników i zasady przechowywania i zabezpieczania danych
• porozumienie zmieniające
• wypowiedzenie warunków pracy i płacy
• czasowe powierzenie innej pracy uzasadnione potrzebami pracodawcy
• porozumienie stron w sprawie rozwiązania stosunku pracy
• rozwiązanie stosunku pracy na podstawie wypowiedzenia
• rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia
• rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy
• wygaśnięcie stosunku pracy
• rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracownika
• zwolnienia grupowe (pojęcie, tryb konsultacji, porozumienie lub regulamin)
• zwolnienia indywidualne
• wyłączenie lub ograniczenie ochrony szczególnej
• odprawa
6. Czas pracy i urlopy – 30h
• zasady rozliczania czasu pracy – praca i okresy odpoczynku
• systemy i rozkłady czasu pracy
• praca w godzinach nadliczbowych
• praca w porze nocnej
• praca w niedziele święta
• ewidencja czasu pracy
• sytuacja osób zarządzających w imieniu pracodawcy
• rodzaje urlopów
• zasady ustalania wymiaru urlopowego
• plany urlopów i zasady ewidencjonowania urlopów – karta urlopowa
• wynagrodzenie za urlop i ekwiwalent pieniężny
• zwolnienia od pracy – zasady udzielania
• sposoby usprawiedliwiania nieobecności w pracy
• mechanizmy szczególnej ochrony pracy kobiet, ochrona pracownicy w ciąży
• uprawnienia związane ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem
• urlop macierzyński
• urlop wychowawczy
7. Wynagrodzenie za pracę i jego ochrona oraz inne świadczenia – 30h
• obowiązki pracodawcy związane z wypłatą wynagrodzenia
• systemy wynagradzania
• składniki wynagrodzenia
• dokumentacja wynagrodzeń (karty pracy, wynagrodzeń, przychodów pracownika, listy płac)
• zasady ustalania wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca
• wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy (urlop, przestój, dyżur, choroba)
• wynagrodzenie za prace w porze nocnej
• wynagrodzenie za godziny nadliczbowe
• odszkodowania, odprawy i rekompensaty
• potrącenia z wynagrodzenia
• wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie
• wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło
• wynagrodzenie z tytułu umowy agencyjnej
• wynagrodzenie z tytułu kontraktu menadżerskiego
• wynagrodzenie wypłacane osobom zasiadającym w organach stanowiących osób prawnych (zarząd, rada nadzorcza, umowa o zarządzanie)
• zasady rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od umów cywilnoprawnych
• krajowe i zagraniczne podróże służbowe
• ryczałty i ekwiwalenty z tytułu używania prywatnego samochodu
• wypłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
• inne świadczenia pozapłacowe
8. Ochrona informacji niejawnych i danych osobowych – 8h
• Informacja w działalności organizacji - firmy. Klasyfikacje, podziały.
• Podstawowe pojęcia dotyczące informacji - dane osobowe, informacje niejawne, tajemnica przedsiębiorstwa.
• Ochrona informacji w wybranych przepisach prawnych (ustawa Kodeks Karny, Ustawa o ochronie danych osobowych, ustawa o ochronie informacji niejawnych, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, rozporządzenia dotyczące ww. przepisów)
• Wywiad gospodarczy - zapobieganie oraz ochrona informacji w organizacji.
• Procedury i dokumentacja związana z rejestracją zbioru danych osobowych. 9. Związki zawodowe i układy zbiorowe pracy – 15h
• związki zawodowe i ich uprawnienia
• zakładowa organizacja związkowa
• samorząd pracowniczy – organy, kompetencje
• samorząd zawodowy
• konsultacja społeczna i obowiązek informowania
• spór zbiorowy i prawo do strajku
• europejska rada zakładowa
10. Konflikty i ich rozwiązywanie – 10h
• Konflikt
( Natura, rozwój , dynamika konfliktów; Rodzaje konfliktów; Rozpoznawanie przyczyny
konfliktów; Konsekwencje konfliktów; Komunikowanie się w konflikcie – dynamika, metody
doprowadzania do zmiany , zniekształcenia komunikacji, rozwiązywanie sporu; Rozróżnienie
pomiędzy zachowaniem a wartościami stron)
• Metody zarządzania konfliktem
(stymulowanie, ograniczenie, rozwiązywanie, negocjacje, mediacja)
• Zastosowanie Analizy Transakcyjnej dla radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi
(sterowanie relacją poprzez tworzenie komunikatów typu dorosły – dorosły, budowanie komplementarnych relacji między stronami w konflikcie, rozpoznawanie i demaskowanie gier oraz manipulacji)
• Identyfikacja i przełamywanie barier w sprawnym komunikowaniu się
(diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania, strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu, wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów, bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm), identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania, formułowanie nowych strategii komunikowania się)
• Komunikacja asertywna
(prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość), prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
• Błędy w zarządzaniu konfliktem
( eskalacja zaangażowania, mityczność ograniczonego tortu, zakotwiczenie, przyjmowanie perspektywy, dostępność informacji, przekleństwo zwycięzcy, nadmierna pewność swego)
• Konflikty w organizacjach
(Metody pogodzenia wielości interesów stron, Koordynacja negocjacji i ustalanie reguł decyzyjnych, Nadawanie struktury negocjacjom grupowym, Budowa koalicji negocjacyjnych)
• Radzenie sobie z konfliktem w organizacji z użyciem pośredników
(Mediacje, Arbitraż, Agenci, Menadżerowie)
• Rozwiązywanie poprzez działanie czyli jak nie stać się niewolnikiem dylematów decyzyjnych 11. Ochrona pracy. Państwowa Inspekcja Pracy – 5h
• PIP
• PIS
• kontrole w zakładzie pracy
12. Zarządzanie bezpieczeństwem i higiena pracy – 5h
• prawa i obowiązki pracownika
• obowiązki pracodawcy w zakresie BHP
• szkolenia BHP
• profilaktyka zdrowotna
• wypadki przy pracy i choroby zawodowe
• służba bezpieczeństwa i higieny pracy
13.System ubezpieczeń społecznych w świetle obecnej regulacji – 15h
• Charakter prawny stosunku ubezpieczenia społecznego
• Osoby objęte ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym
• Płatnik składek-charakterystyka
• Zgłoszenie i wyrejestrowanie z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego
• Obowiązki z zakresie opłacania składek
• Dokumenty rozliczeniowe
• Obowiązki płatnika w zakresie świadczeń krótkoterminowych
• Odejście pracownika na świadczenie emerytalne lub rentowe
• Odpowiedzialność płatnika składek
• Kontrola nad realizacją zadań płatników składek
14. Prawo ubezpieczeń społecznych w Unii Europejskiej – 12h
• Podmiotowy zakres europejskiego prawa ubezpieczeń społecznych
• Przedmiotowy zakres europejskiego prawa ubezpieczeń społecznych
• Zasady ogólne ustawodawstwa właściwego
• Zasady szczególne ustawodawstwa właściwego
• Oddelegowanie pracowników najemnych
• Przedłużenie okresu 12 miesięcy
• Zmiana pracodawcy
• Pracownik najemny prowadzący działalność
• Zasada podwójnego ubezpieczenia społecznego