Studia Podyplomowe-Od Badań Mózgu do Praktyki Psychologicznej
CeleRozwijająca się szybko na świecie wiedza dotycząca funkcjonowania mózgu w niewielkim stopniu przenika do praktyki psychologicznej.Nie wpływa też dostatecznie na wprowadzanie nowych metod diagnostycznych.Proponowane studia podyplomowe stanowią unikatową w Polsce propozycję kształcenia w tej dziedzinie. Podstawowym celem studiów jest poznanie zastosowań najnowszych osiągnięć neuronauki w szeroko rozumianej praktyce psychologicznej i klinicznej. Słuchacze poznają współczesny stan wiedzy na temat mózgowych mechanizmów zaburzeń i dysfunkcji: dysleksji, ADHD, autyzmu, zaburzeń językowych, tików, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych oraz agresji i zaburzeń powstałych wskutek uszkodzenia mózgu. Dowiedzą się też skąd biorą się różnice psychiczne między płciami, jakie są przyczyny leworęczności, jakie zmiany zachodzą w mózgu pod wpływem starzenia się i jak można im zapobiegać. Istotnym elementem kształcenia będzie pokazanie, jak wykorzystać tę wiedzę, by poprawić trafność diagnozy i skuteczność terapii. Studia pozwolą również na poznanie nowoczesnych metod badania czynności mózgu, oraz ich wykorzystania do diagnozowania pacjentów i oceny zmian zachodzących pod wpływem terapii.
Profil słuchacza / wymogiStudia adresowane są głównie dopsychologów, pedagogów, logopedów, lekarzy i terapeutów pracujących w poradniach i klinikach, jak również do osób zainteresowanych przyczynami patologii oraz różnic indywidualnych mających swoje źródło w mózgu.
Szczegółowe informacjeStudia Podyplomowe
Od Badań Mózgu do Praktyki Psychologicznej
Tematyka i organizacja zajęć: Program obejmuje 210 godzin zajęć dydaktycznych, realizowanych w formie interaktywnych wykładów, ćwiczeń, warsztatów i videoteki studiów przypadków.
Zajęcia będą obejmować 4 bloki tematyczne:
*Mózg a zachowanie: neurobiologiczne podłoże różnic indywidualnych - Blok dotyczy m.in. przyczyn różnic płciowych, leworęczności, uzdolnień i starzenia się oraz plastyczności mózgu u osób, które utraciły wzrok, słuch lub kończynę;
*Nowe spojrzenie na rozwojowe zaburzenia i dysfunkcje mózgu - Blok ukazuje współczesny stan wiedzy na temat mózgowych mechanizmów dysleksji, zaburzeń językowych, autyzmu, ADHD, tików, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, agresji u dzieci oraz nowe podejścia diagnostyczne i terapeutyczne oparte o tę wiedzę;
*Współczesna neuropsychologia – od badań mózgu do praktyki psychologicznej - Blok umożliwia poznanie skutków uszkodzenia mózgu m.in. w oparciu o videotekę studiów przypadków oraz prezentuje nowe metody diagnozy neuropsychologicznej oraz rehabilitacji opartej o wiedzę na temat plastyczności mózgu;
*Nowoczesne metody badania funkcji i struktury mózgu - Przedstawione zostaną metody obrazowania funkcji i struktury mózgu (m.in.: MRI, fMRI, PET, SPECT, EEG, potencjały wywołane, TMS) oraz praktyczne ich zastosowanie w badaniach naukowych i klinicznych.
Warunki zaliczenia: obecność, aktywność oraz zaliczenie testów końcowych.
Kadra nauczająca: Kierownikiem studiów jest prof. dr hab. Anna Grabowska, która kieruje Pracownią Psychofizjologii w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Środowiskowymi Studiami Doktoranckimi SWPS i IP PAN oraz Katedrą Neuropsychologii Eksperymentalnej w Instytucie Podstaw Psychologii SWPS. Należy do pionierów stosowania w Polsce metod obrazowania czynności mózgu (fMRI, PET) w badaniach funkcji psychicznych u człowieka.
Zajęcia prowadzone są przez zespół najwyższej klasy specjalistów w dziedzinie neuropsychologii, neuronauk i medycyny (m.in.: prof. dr hab. A. Członkowska, prof. dr hab. A. Grabowska, dr hab. G. Krasowicz-Kupis prof. UMCS, prof. dr hab. M. Kossut, prof. dr hab. L. Królicki, prof. dr hab. E. Pisula, dr hab. T. Wolańczyk prof. AM, prof. dr hab. J. Zagrodzka) pracujących w wiodących uczelniach, instytutach naukowych PAN oraz klinikach AM.