Studia Podyplomowe-Komunikacja Społeczna i Public Relations
CeleCelem studiów jest przygotowanie słuchaczy do zawodu specjalisty ds. public relations. Program pozwala także zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności osobom odpowiadającym za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną przedsiębiorstw. Słuchacze podczas zajęć nauczą się m.in.: kreowania wizerunku firmy, postępowania w sytuacjach kryzysowych, współpracy z mediami i sponsorami.
Profil słuchacza / wymogiStudia adresowane są do szerokiego grona osób, poczynając od przedstawicieli przedsiębiorstw, banków, agencji reklamowych, agencji marketingowych i PR, mediów, aż po pracowników organów rządowych i administracyjnych, instytucji edukacyjnych i kultury, partii politycznych oraz organizacji społecznych. Zasady rekrutacji 1. Słuchaczami studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu mogą zostać absolwenci wyższych studiów zawodowych, inżynierskich, magisterskich lub innych równorzędnych. 2. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. 3. Warunkiem przyjęcia jest złożenie kompletu następujących dokumentów: Niezbędne dokumenty * kwestionariusz osobowy oraz podanie do Rektora WSB (dostępnego również w informatorze oraz w Biurze Informacji i Rekrutacji) * odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych * 1 zdjęcie legitymacyjne * kserokopia dowodu osobistego * dowód uiszczenia opłaty wpisowej na konto w wysokości 200 zł lub dowodu wpłaty w kasie Uczelni
Szczegółowe informacjePodyplomowe Studia Komunikacji Społecznej i Public Relations
1. Public Relations - wprowadzenie (8 godz.)
istota i cele public relations
modele PR
PR a komunikacja społeczna
miejsce public relations w systemie komunikacji firmy z otoczeniem
public relations a pojęcia pokrewne
narzędzia PR (imprezy firmowe, wydawnictwa firmowe, wystawy, targi, imprezy specjalne)
rynek agencji PR
2. Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej (12 godz.)
postrzeganie społeczne – dochodzenie do rozumienia innych ludzi
wpływ społeczny – obszary, metody, narzędzia
psychomanipulacje
uprzedzenia i stereotypy
3. Specjalista ds. PR (8 godz.)
cechy i kwalifikacje specjalistów ds. public relations, rzecznika prasowego
kryteria i zasady doboru pracowników PR
metody badania kompetencji, umiejętności i predyspozycji kandydatów
zasady projektowania ścieżek kariery zawodowej specjalistów ds. PR
zasady organizacji komórki ds. PR
4. Podstawy prawne PR (8 godz.)
prawo prasowe, autorskie, patentowe
ochrona znaku firmowego itp.
ochrona prawa dóbr osobistych
tajemnica państwowa, służbowa i gospodarcza
przyrzeczenie publiczne a zobowiązania
5. Media relations - kształtowanie kontaktów z mediami (12 godz.)
kryteria doboru mediów
zasady współpracy z rynkiem prasowym, telewizyjnym, radiowym
dobór treści i formy komunikatu medialnego
warsztat tworzenia treści komunikatu medialnego
przekaz medialny (prasa, TV, radio, wydawnictwa itp.) – zasady tworzenia
komunikat medialny a reklama – podobieństwa i różnice
rola mowy ciała w kształtowaniu wizerunku prezentera
trening różnych form prezentacji
adaptacja nowoczesnych środki audiowizualnych - kryteria doboru
7. Komunikacja interpersonalna (12 godz.)
przebieg procesu komunikowania się
komunikacja werbalna i niewerbalna
bariery w komunikacji
perswazja, przekonywanie i wywieranie wpływu
kreowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby
aktywne słuchanie terytorium i granice psychologiczne jednostki
programy informacyjne jednostki wg NLP
komunikacja w grupie
8. Kreowanie wizerunku osobistego (8 godz.)
9. Negocjacje (12 godz.)
zasady negocjacji
rodzaje strategii negocjacji
sylwetka negocjatora - cechy, kwalifikacje
rozmowy negocjacyjne, style i taktyki
11. Tożsamość firmy (8 godz.)
idea i struktura tożsamości firmy
adresaci tożsamości
system identyfikacji wizualnej (corporate design)
wartości wyznawane, kultura organizacji (corporate behaviour and culture)
istota i elementy składowe corporate identity budowanie wizualnej tożsamości firmy
12. Lobbing, sponsoring (8 godz.)
podstawy prawne lobbingu, sponsoringu, mecenatu
globalizacja gospodarki, integracja z Unią Europejską – lobbing i sponsoring w skali europejskiej
lobbing w kreowaniu wizerunku firmy
udział w stowarzyszeniach, fundacjach, organach samorządowych i rządowych
sponsoring - funkcje, cele, rodzaje
umowy sponsorskie
strategie pozyskiwania sponsorów, inwestorów i darczyńców.
13. Budowa strategii PR (16 godz.)
zasady budowy strategii PR
analiza sytuacji wyjściowej,
wybór celów PR,
identyfikacja grupy docelowej,
dobór narzędzi PR
program i harmonogram działań PR, określenie budżetu, wdrażanie programu
PR produktowy a korporacyjny
14. PR w sytuacjach kryzysowych ( 8 godz.)
typy kryzysów
reagowanie firmy / instytucji na zmiany rynkowe
sytuacje kryzysowe w firmach / instytucjach
tworzenie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych
budowanie pakietów informacji o firmie w sytuacji kryzysowej
15. Kultura i etyka w PR (8 godz.)
zasady etyczne w kontaktach gospodarczych
etykieta w biznesie
protokół dyplomatyczny
organizacja przyjęć, konferencji, udziału w targach, wystawach
kultura komunikacji (telefony, Internet, korespondencja)
kodeks etyki PR
16. PR wewnętrzny (8 godz.)
Grupy oddziaływania w PR wewnętrznym
Przepływ informacji wewnątrz organizacji
Narzędzia komunikacji w PR wewnętrznym
Audyt komunikacyjny
17. Badanie efektówPR (8 godz.)
Strategia PR a badania efektów PR
system informacji rynkowej i marketingowej
badanie wizerunku jako wyniku działań PR
pomiar efektów PR (ekspozycji, zrozumienia przekazu, zmiany postaw i zachowań nabywców) - metody i techniki badań (ankiety, panele, sondaże, focus group)