Studia Podyplomowe-Bankowość

Więcej informacji

Studia Podyplomowe-Bankowość

  • Cele Celem studiów jest przygotowanie doskonale wykształconych profesjonalistów z dziedziny bankowości. Absolwenci posiadać będą zarówno umiejętności zarządzania ryzykiem finansowym w nieustannie zmieniających się warunkach gospodarczych, wykorzystywania rozwiązań e-bankingu w praktyce, jak i kompleksową wiedzę z zakresu najważniejszych obszarów funkcjonowania banku oraz mechanizmów rynkowych krajów Unii Europejskiej.
  • Profil słuchacza / wymogi Studia adresowane są do specjalistów z zakresu finansów i sektora bankowego, kadry zarządczej banków, pracowników przedsiębiorstw rynku kapitałowego, przedsiębiorstw windykacyjnych, giełd, domów maklerskich i innych instytucji finansowych, jak również wszystkich osób zainteresowanych tematyką organizacji, zarządzania i funkcjonowania placówek bankowych. Zasady rekrutacji 1. Słuchaczami studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu mogą zostać absolwenci wyższych studiów zawodowych, inżynierskich, magisterskich lub innych równorzędnych. 2. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. 3. Warunkiem przyjęcia jest złożenie kompletu następujących dokumentów: Niezbędne dokumenty * kwestionariusz osobowy oraz podanie do Rektora WSB (dostępnego również w informatorze oraz w Biurze Informacji i Rekrutacji) * odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych * 1 zdjęcie legitymacyjne * kserokopia dowodu osobistego * dowód uiszczenia opłaty wpisowej na konto w wysokości 200 zł lub dowodu wpłaty w kasie Uczelni
  • Szczegółowe informacje Podyplomowe Studia Bankowości

    1. Otoczenie ekonomiczne i monetarne  (8 godz.)
    • główne cechy europejskiej gospodarki
    • funkcja i struktura systemu finansowego
    • rynek pieniężny i rynek kapitałowy
    • otoczenie bankowe obszaru europejskiego
    • Bazyle II – czyli nowa umowa kapitałowa
    • wpływ dyrektyw UE na regulacje bankowe
    • nadzór bankowy w Unii Europejskiej
    2. System bankowy  (8 godz.)
    • uwarunkowania współczesnej bankowości
    • wpływ przemian w otoczeniu na sytuację banków
    • funkcje i struktura systemów bankowych
    • rodzaje banków w gospodarce rynkowej
    • organizacja polskiego systemu bankowego
    • przesłanki i kierunki restrukturyzacji
    • konsolidacja i prywatyzacja
    • rola i funkcje NBP
    • nadzór bankowy i regulacje
    • rola i funkcje Rady Polityki Pieniężnej
    • kapitał zagraniczny w polskim sektorze bankowym
    • sytuacja finansowa sektora bankowego Bankowy Fundusz Gwarancyjny
    • instytucje infrastruktury systemu bankowego
    3. Polityka pieniężna na obszarze europejskim  (8 godz.)
    • Eurosystem
    • funkcje banku centralnego
    • cele i zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych
    • polityka pieniężna Europejskiego Banku Centralnego
    • instrumenty i procedury polityki pieniężnej
    • polityka pieniężna NBP a polityka pieniężna Europejskiego Banku Centralneg
    4. Organizacja i zarządzanie bankiem komercyjnym  (16 godz.)
    • przedsiębiorstwo bankowe i jego cechy charakterystyczne
    • kapitał jako czynnik warunkujący działalność banku
    • istota i elementy potencjału konkurencyjnego współczesnego banku
    • operacyjna działalność, organizowanie działalności banku (kształtowanie struktur, modele i formy organizacji w praktyce, organizacja oddziałów)
    • podstawy zarządzania bankiem (istota, zakres zagadnień, cele i ograniczenia, etapy i funkcje, metody, instrumenty)
    • controlling bankowy
    • planowanie strategiczne i operacyjne
    • polityka kadrowa i personalna
    • zarządzanie oddziałami banku
    • kontrola wewnętrzna
    • auditing
    • zarządzanie zmianami
    • kodeks dobrej praktyki bankowej
    • ryzyko operacyjne
    5. Operacje bankowe krajowe i zagraniczne  (20 godz.)
    • istota i podział operacji bankowych
    • formy rozliczeń bezgotówkowych
    • karty płatnicze
    • rozliczenia gotówkowe
    • operacje kasowo-skarbcowe
    • rodzaje dokumentów kasowych i ich obieg, pranie pieniędzy)
    • organizacja pionu kasowo-skarbcowego
    • bankowe dokumenty rozliczeniowe i ich obieg
    • rozliczenia międzybankowe (Krajowa Izba Rozliczeniowa, system Sybir i Eliksir)
    • rozrachunki międzybankowe i transgraniczne (Sorbnet)
    • taryfa opłat i prowizji
    • operacje bankowe na rynku bieżącym
    • bankowa obsługa papierów wartościowych
    • rola banków w operacjach międzynarodowych (Europejska Unia Monetarna)
    • rachunki Nostro i Loro
    • kursy walutowe (ryzyko i operacje kursowe)
    • formy rozliczeń dewizowych
    • czek w obrotach zagranicznych
    • weksel
    • forfaiting
    • polecenie wypłaty
    • przelew transgraniczny
    • inkaso dokumentowe
    • akredytywy
    • rozliczenia bezdewizowe
    • formuły Incoterms w operacjach zagranicznych
    • operacje bankowe na rynku walutowym
    • ryzyko związane z obrotem zagranicznym oraz instrumenty ograniczające jego skutki i zakres
    • tabela opłat i prowizji
    6. Bank w roli pośrednika  (4 godz.)
    • istota pośrednictwa bankowego
    • pośrednictwo finansowe banków
    • bankowe operacje pośredniczące (prowadzenie rachunków bankowych, prowadzenie rozliczeń pieniężnych, rozrachunki międzybankowe, zagraniczne operacje pośredniczące)
    7. Depozyty bankowe  (8 godz.)
    • oferta depozytowa dla klientów detalicznych i korporacyjnych
    • pojęcie, rodzaje i funkcje rachunku bankowego
    • modele oprocentowania depozytów
    • parametry atrakcyjności depozytów dla różnych grup klientów
    • znaczenie depozytów gospodarstw domowych w działalności banków
    • zabezpieczenie środków na rachunkach bankowych
    • polityka pozyskiwania depozytów (cele i instrumenty)
    • depozyty i kapitał własny jako zasoby finansowe banku
    • ryzyko depozytowe
    • zarządzanie produktami depozytowymi
    8. Kredyty i gwarancje bankowe  (24 godz.)
    • polityka kredytowa banku
    • ryzyko kredytowe
    • rodzaje i charakterystyka kredytów
    • istota i struktura procesu kredytowania
    • procedury udzielania kredytów
    • kredyt konsumencki
    • metodologia oceny wiarygodności klientów
    • metody analizy i oceny zdolności kredytowej bieżącej i perspektywicznej
    • prawne zabezpieczenia kredytów (preferencje banków)
    • organizacja i metody monitoringu kredytu
    • elementy zarządzania portfelem kredytowym
    • rezerwy celowe
    9. Prawne podstawy działalności bankowej  (20 godz.)
    • cywilno-prawne aspekty stosunków klient-bank
    • rodzaje bankowych stosunków prawnych uregulowanych przepisami kodeksu cywilnego
    • elementy prawa bankowego (pojęcie banku, czynności bankowe, źródła prawa regulujące umowy bankowe, tworzenie i organizacja banku, rachunki bankowe, kredyty i pożyczki pieniężne, gwarancje bankowe, poręczenia i akredytywy, emisja bankowych papierów wartościowych)
    • zagrożenia i skutki zaniedbań prawnych w działalności banku
    • windykacja należności
    • formy rozstrzygania sporów i roszczeń
    • postępowanie uzdrawiające
    • przejęcie
    • likwidacja i upadłość banku
    • prawny aspekt bankructwa banku i jego skutki
    10. Marketing i zarządzanie  (16 godz.)
    • Znaczenie marketingu dla banku
    • segmentacja rynku
    • marketingowe aspekty bankowości detalicznej i korporacyjnej
    • scentralizowany i zdecentralizowany marketing w banku
    • marketing mix
    • proces marketingu bezpośredniego oraz marketing relacji
    • marketing a systemy informatyczne (bazy danych dostępne w banku)
    • planowani jako funkcja zarządzania
    • podstawowe formy struktury organizacyjnej:: funkcjonalna, przedmiotowa
    • kompetencje do podejmowania decyzji i delegowanie w organizacji
    • rola i funkcje zarzadzania zasobami ludzkimi
    • ocena wyników oraz planowania kariery
    11. Rachunkowość bankowa  (8 godz.)
    • przedmiot, zadania, normy i zasady rachunkowości bankowej
    • zasady i procedury ewidencji finansowo-księgowej
    • aktywa i pasywa oraz ich struktura
    • zasady ewidencji obrotów na rachunkach bankowych
    • ewidencja i rodzaje dochodów
    • ewidencja i rozliczanie kosztów banku
    • podstawy rachunku kosztów
    • elementy rachunku kosztów i przychodów
    • rachunek marży odsetkowej
    • kalkulacyjny rachunek wyników
    • ustalanie i rozliczanie wyniku finansowego
    • rachunkowość finansowa i zarządcza
    12. Zarządzanie aktywami i pasywami  (16 godz.)
    • cel zarządzania aktywami i pasywami
    •  analiza struktury bilansu
    • analiza rachunku zysków i strat
    • analiza marży odsetkowej
    • wskaźniki bilansowe służące do oceny wyników zarządzania bankiem (produktywności, struktury, płynności, majątku, ryzyka aktywów)
    • ryzyko płynności
    • ilościowe i jakościowe kształtowanie struktury aktywów i pasywów banku
    • reguły zabezpieczania płynności banku
    • polityka stopy procentowej
    • ryzyko a dochód w zarządzaniu aktywami i pasywami
    13. Informatyka bankowa i bankowość elektroniczna (8 godz.)
    • system informacyjny banku
    • system informatyczny
    • etapy budowy systemu informatycznego
    • podstawowe elementy systemu informatycznego
    • bazy danych, systemy sieciowe
    • zintegrowany system informatyczny
    • scentralizowany system informatyczny
    • systemy informacji zarządczej
    • hurtownia danych
    • pieniądz elektroniczny
    • zakres bankowych usług elektronicznych
    • obszary bankowości elektronicznej (automaty, telefon, bank domowy, bank wirtualny)
    • katalog usług elektronicznych
    • elementy systemu kartowego
    • rynek kart płatniczych w Polsce
    • usługi bankofonowe
    • usługi home banking
    • Internet, zabezpieczenia funkcjonowania usług banku wirtualnego
    14. Rynek kapitałowy i pieniężny  (16 godz.)
    • segmenty rynku finansowego
    • analiza instrumentów finansowych
    • instrumenty rynku pieniężnego
    • rynek papierów skarbowych
    • rynek kapitałowy a rynek kredytowy
    • papiery wartościowe
    • uczestnicy rynku finansowego i kapitałowego
    • emisja papierów wartościowych
    • regulacje prawne rynku papierów wartościowych w Polsce
    • rynek kapitałowy i jego instytucje
    • obrót giełdowy
    • znaczenie rynku finansowego dla banków komercyjnych
    15. Etyka  (8 godz.)
    • pojęcie etyki
    • czynniki wpływające na etyczne myślenie
    • misja firmy a etyczne zachowania
    • etyka w biznesie
    • bankowość i etyka
    • relacje banki – klient a kodeks etyczny
    • zaufanie i poufność w bankowości
    • kontrowersyjne terminy języka bankowego
    • pojecie zgodności wpływ kultury korporacyjnej na zachowania etyczne
    16. Egzamin wewnętrzny na ECB – 4 godz
Więcej informacji

Inne informacje związane z bankowość

  • Studia I Stopnia-Bankowość

  • Centrum: Wyższa Szkoła Zarządzania i Finansów we Wrocławiu
  • Więcej informacji
  • Kurs przygotowujący do egzaminu CGAP

  • Centrum: Politechnika Wrocławska
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia-Nadzór, Kontrola i Audyt Wewnętrzny w Gospodarce i Administracji

  • Centrum: Wyższa Szkoła Humanistyczna we Wrocławiu
  • Więcej informacji
  • Studia II Stopnia-Rachunkowość-Finanse-Ubezpieczenia

  • Centrum: WSH-Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe-Rachunkowość

  • Centrum: Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja" we Wrocławiu
  • Więcej informacji
  • Studia I Stopnia-Gospodarka sektora publicznego

  • Centrum: WSTT-Wyższa Szkoła Technologii Teleinfomatycznych w Świdnicy
  • Więcej informacji
  • Studia Podyplomowe-Gospodarka Sektora Publicznego

  • Centrum: WSTT-Wyższa Szkoła Technologii Teleinfomatycznych w Świdnicy
  • Więcej informacji