Studia Podyplomowe - Zintegrowane usprawnianie dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu
CeleProgram studiów umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu neurofizjologii, neuropatologii, podstaw pedagogiki, psychologii i rehabilitacji ruchowej. Duża liczba zajęć praktycznych, które będą odbywały się w różnych ośrodkach terapeutycznych w Polsce, pozwoli na rozwinięcie umiejętności prowadzenia zajęć terapeutyczno-pedagogicznych a także na bezpośrednie poznanie organizacji i specyfiki funkcjonowania tych placówek. W programie znalazły się również zajęcia poświęcone tworzeniu i zarządzaniu placówkami rehabilitacyjno-terapeutycznymi.
Profil słuchacza / wymogiOferta studiów jest skierowana do pedagogów i psychologów, a także innych osób zainteresowanych doskonaleniem zawodowym w zakresie metod rehabilitacji dzieci z wczesnym uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego. Celem studiów jest wszechstronne przygotowanie specjalistów do pracy terapeutycznej w systemie Nauczania Kierowanego (metoda A. Petö) oraz do prowadzenia terapii psychomotorycznej (wg. M. Procus i M. Block).
Szczegółowe informacjeZajęcia prowadzone będą przez osoby, które oprócz bogatej wiedzy z danej dziedziny i znajomości wybranych metod rehabilitacji, posiadają również doświadczenia kliniczne w pracy z dziećmi z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego metodą Nauczania Kierowanego lub terapii psychomotorycznej.
Część I: Wprowadzenie teoretyczne
Ta część studiów obejmuje trzy bloki tematyczne.
I Blok: Podstawy neurofizjologii i neuropatologii
Cel: Omówienie założeń neurofizjologicznych oddziaływania na dziecko z uszkodzeniem mózgu; przybliżenie aktualnej wiedzy neurofizjologicznej i neuropsychologicznej potrzebnej do rozumienia sensu i procesu rehabilitacji dziecka.
- Neurofizjologia (16h);
- Neuropatologia (12h)
II Blok: Nauczanie Kierowane
Cel: Omówienie podstawowych założeń i zasad realizacji systemu Nauczania Kierowanego w Polsce i na świecie.
- Wprowadzenie do Nauczania Kierowanego (12h):
- Historia, podstawowe założenia, ocena dziecka (4h);
- Klasyfikacja i specyfikacja grup wiekowych (4h);
- Programy (4h). - Rehabilitacja w Kierowanym Nauczaniu (8h):
- Założenia rehabilitacji w Kierowanym Nauczaniu (4h);
- Ortopedia we wczesnych uszkodzeniach mózgu (4h). - Aspekty psychologiczne w Kierowanym Nauczaniu (8h);
- Aspekty pedagogiczne w Kierowanym Nauczaniu (4h);
- Tworzenie i zarządzanie placówkami rehabilitacyjno-terapeutycznymi (4h).
III Blok: Terapia psychomotoryczna
Cel: Omówienie podstaw teoretycznych terapii psychomotorycznej wg M.Procus i M.Block (w tym: omówienie pojęcia minimalnej dysfunkcji mózgu, diagnostyki, postępowania leczniczego oraz praktyki rehabilitacyjnej dzieci z minimalnym zaburzeniem czynności mózgu).
- Minimalna dysfunkcja mózgu (4h);
- Wprowadzenie do terapii psychomotorycznej wg M. Procus i M. Block (12h).
Część II: Staże
Cel: Poszerzenie wiedzy teoretycznej dotyczącej zintegrowanego usprawniania dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu; zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie prowadzenia zajęć terapeutyczno-pedagogicznych dla tych dzieci; zapoznanie się z organizacją i pracą różnych ośrodków terapeutycznych dla dzieci.
Zajęcia praktyczne będą polegały na obserwowaniu pracy terapeutyczno-pedagogicznej z dziećmi w różnym wieku oraz - w końcowym etapie studiów - na samodzielnym prowadzeniu grup.
Tematyka:
- Kierowane Nauczanie (240h)
- Założenia organizacyjne pracy ośrodka w systemie Nauczania Kierowanego;
- Praca z dziećmi najmłodszymi (w wieku od 6 miesiąca do 3 roku życia); zajęcia z grupą "matka z dzieckiem";
- Praca z dziećmi w wieku od 3 do 6 roku życia;
- Praca z dziećmi w wieku szkolnym; zastosowanie Nauczania Kierowanego w klasach szkolnych;
- Zajęcia w systemie Nauczania Kierowanego organizowane na okresowych turnusach dla dzieci w różnym wieku;
- Laboratorium chodu; aspekty ortopedyczne w mózgowym porażeniu dziecięcym.
- Terapia psychomotoryczna (40 h)
- Obserwowanie i prowadzenie zajęć metodą terapii psychomotorycznej wg M. Procus i M. Block.