Studia Podyplomowe - Zarządzanie systemami jakości i bezpieczeństwa informacji w biznesie i administracji
CeleStudia przygotowują pod kątem: * obejmowania przez absolwentów samodzielnych stanowisk menadżerów ds. zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, pełnomocników systemów zarządzania jakością oraz wewnętrznych audytorów systemów zarządzania jakością; * umiejętności kształtowania polityki jakości i polityki bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie i administracji; * samodzielnego wyznaczania celów jakości i celów bezpieczeństwa, opracowywania dokumentacji i wdrażania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem, przeprowadzania auditów wewnętrznych; * znajomości obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych, zwłaszcza związanych z dostępem do informacji publicznej i ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic prawnie chronionych.
Profil słuchacza / wymogiNasza oferta skierowana jest do absolwentów studiów wyższych (magisterskich, licencjackich, inżynierskich lub równoważnych).
Szczegółowe informacjePrzedmiot
1. Wykład inauguracyjny: Historia standaryzacji i tendencje rozwojowe
2. Organizacje standaryzacyjne. Klasyfikacja obowiązujących norm i systemów
3. System zarządzania jakością – wprowadzenie i terminologia
4. Zarządzanie informacją i wiedzą w administracji i przedsiębiorstwie
5. Zasady dokumentowania systemów zarządzania jakością.
6. Zintegrowane systemy zarządzania bezpieczeństwem i jakością.
7. Polityka jakości
8. Polityka bezpieczeństwa
9. Bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych
10. Zarządzanie ryzykiem w systemach zintegrowanych
11. Auditowanie i certyfikacja zintegrowanych systemów zarządzania
12. Seminarium dyplomowe
TEMATYKA ZAJĘĆ
System zarządzania jakością – wprowadzenie i terminologia.
Wymagania normy ISO 9001:2000 – omówienie wymagań, przykłady zastosowania w biznesie i administracji; Procesowe zarządzanie jakością; Total Quality Management; Struktura systemu zarządzania jakością; Rola komunikacji w systemie zarządzania; Odpowiedzialność kierownictwa organizacji.
Zarządzanie informacją i wiedzą w administracji i przedsiębiorstwie-
Pojęcia informacji i wiedzy; Istota i główne problemy zarządzania informacją i wiedzą w przedsiębiorstwie; Metody i narzędzia pomiaru zasobów wiedzy; Uwarunkowania zewnętrzne zarządzania wiedzą; Kultura organizacyjna a proces zarządzania wiedzą; Modelowanie procesów zarządzania konkurencyjnym potencjałem wiedzy; Rola konsultingu w racjonalizacji zarządzania wiedzą.
Zasady dokumentowania systemów zarządzania jakością.
Podstawy procesu legislacji; Księga Jakości; Procedury ogólne systemu; Zarządzenia, instrukcje i formularze; Rola wewnętrznego auditu. Przegląd jakości.
Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem i jakością
Wymagania norm ISO dla zintegrowanych systemów; Omówienie normy PN-ISO/IEC 27001:2007; Identyfikacja ryzyk; Wybór zabezpieczeń; Wymagania norm AQAP – proces rządowego zapewnienia jakości; Zarządzanie ciągłością; Kontrola dostępu do informacji; Zabezpieczenie fizyczne organizacji i otoczenia; Polityka bezpieczeństwa
Omówienie narzędzi służących ochronie bezpieczeństwa wynikających z ustawodawstwa powszechnego; Czynniki kształtujące wybór modelu bezpieczeństwa organizacji; Rola prawnych instrumentów zapewnienia bezpieczeństwa; Przykłady naruszeń bezpieczeństwa i możliwości neutralizacji ich skutków; Kształtowanie treści umów cywilnoprawnych i umów o świadczenie pracy zapewniających ochronę bezpieczeństwa organizacji;
Polityka jakości.
Wyznaczania celów jakości; Wybór kryteriów jakości; Zasady określania zadań personelu; Ustalanie jednolitych kanałów informacyjnych; Identyfikacja potrzeb klienta;
Bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych
Wymagania normy PN-ISO/IEC 17799:2003; Bezpieczeństwo systemów i ich środowiska; Zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne; Podstawowe zasady organizacji bezpiecznych sieci i systemów teleinformatycznych; Ochrona praw autorskich w dziedzinie oprogramowania i zasady odpowiedzialności.
Zarządzanie ryzykiem w systemach zintegrowanych.
Metody zarządzania ryzykiem; Narzędzia statystyczne wykorzystywane w zarządzaniu ryzykiem;
Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania
Planowanie i przeprowadzanie auditów. Metody pomiaru i monitorowania; Podstawy nadzorowania niezgodności; Dokumentowanie; Ocena skuteczności systemów zarządzania. Narzędzia i techniki poprawy jakości i bezpieczeństwa oraz metody doskonalenia przyjętych rozwiązań. Techniki motywacji personelu do polityki jakości i bezpieczeństwa. Zasady certyfikacji systemów i podmioty certyfikujące.